Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 24 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 239

Discussie: Zelfbouw buizen 40W

  1. #1

    Standaard Zelfbouw buizen 40W

    Hallo allemaal,

    Ik heb laatst een buizenversterker gemaakt van een oude Philips radio; tevens artikeltje over geschreven. Misschien heeft iemand er iets aan

    http://wetenschap.infonu.nl/techniek...fbouw-40w.html

    mvgr
    Eric

    WAARSCHUWING: DIT ONTWERP IS NIET GETEST EN ONDERWERP VAN FLINKE DISCUSSIE. HET KAN GEVAARLIJK ZIJN!
    The Bertman, mod.
    Laatst gewijzigd door The Bertman; 6 januari 2015 om 22:22

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kroonsteentjes? En ik zie nog wat zaken op 1 die echt wel anders kunnen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik zou het knap vinden om uit een buizenradio voeding met een EZ80 gelijkrichter 40 output vermogen te pompen...... Heb je die 40W wel gemeten? Vaak kunnen die hoogspanningen iets van 80mA leveren als je al mazzel hebt. Idem voor 4 x EL84...
    Hoewel ik het altijd weer leuk vindt dat mensen van oude rommel toch weer iets leuks kunnen maken. Immers zo begonnen de meeste van ons in een ver verleden.....
    Nico


  4. #4

    Standaard kroonsteentjes & 40W DC

    hallo,

    1. die kroonsteentjes heb ik gebruikt voor het gemak - centrale aftakplaats voedingspanning
    2. euh, ik heb geen EZ80 gebruikt, maar een gelijkricht brugcel van 4 Ampere (KBL 400). Je hebt gelijk ik zie net in de EZ80 datasheet dat deze buis niet meer kan leveren dan 90 mA. :-D

    Ik heb gemeten: ongeveer 50mA DC stroom in de eindtrap. Stel de swing van het signaal is 0.... 100 mA; meest gunstige situatie. Volgens mijn berekening is dat per kant van de ringkerntrafo : P = i^2 R = (0,1)^2 * 3,5 kOhm = 30 Watt.

    Deze getallen zijn te optimaliseren, natuurlijk.

    (als mijn berekening niet klopt, hoor ik het graag!)

    mvgr
    Eric

    (long live Ritchie Blackmore)
    Laatst gewijzigd door ericg; 2 januari 2015 om 16:06

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    hallo,

    1. die kroonsteentjes heb ik gebruikt voor het gemak - centrale aftakplaats voedingspanning
    2. euh, ik heb geen EZ80 gebruikt, maar een gelijkricht brugcel van 4 Ampere (KBL 400). Je hebt gelijk ik zie net in de EZ80 datasheet dat deze buis niet meer kan leveren dan 90 mA. :-D

    Ik heb gemeten: ongeveer 50mA DC stroom in de eindtrap. Stel de swing van het signaal is 0.... 100 mA; meest gunstige situatie. Volgens mijn berekening is dat per kant van de ringkerntrafo : P = i^2 R = (0,1)^2 * 3,5 kOhm = 30 Watt.

    Deze getallen zijn te optimaliseren, natuurlijk.

    (als mijn berekening niet klopt, hoor ik het graag!)

    mvgr
    Eric

    (long live Ritchie Blackmore)
    Dus je hebt eigenlijk niets gemeten? Daarnaast is de impedantie van de enkele helft bij een PP trafo 1/4 van de Raa impedantie. Dus in jouw geval 1K en niet 4K. Ik zou toch echt wel de metingen van de spanningen willen zien. Ik betwijfel zelfs sterk of je de 20W gaat halen. Zeker met een voedingstrafo van een gemiddelde buizenradio. Die toch niet meer als een wattje of 60-70 heeft dacht ik of nog minder. Secundair levert bij de hoogspanning niet meer als iets van 250Vac * 0.1 (ff jouw waarde aanhouden) is 25W zonder verliezen.... En daar zou jij dan 40W van maken...... Als je dat kon kwam je nu in aanmerking voor de Nobel prijs....
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 2 januari 2015 om 18:44
    Nico


  6. #6

    Standaard metingen

    ?? -goed is lezen is een kunst blijkbaar

    Primaire impedantie = 3,5 kOhm

    gemeten :
    - ruststroom (DC) --- 48 mA
    - DC voeding -- 345 V
    - de swing fase-inverter output --- 8 V

    uit de datasheet van de EL84 is af te leiden dat er dan een AC-stroom loopt van 50 mA

    (1 EL84 kan max 12 W leveren : dit betekent ongeveer 12/0,05 = 240 V anodespanning)

    dus

    Pac = ((50+50) mA) ^2 * 3,5 kOhm = 35 W


    (Ik heb liever dat je gaten in de berekening en/of metingen schiet, dan dat je zomaar een opmerking maakt)
    Laatst gewijzigd door ericg; 2 januari 2015 om 19:26

  7. #7

    Standaard

    dank je voor de opmerkingen onder quote, daar kan ik iets mee:

    "Daarnaast is de impedantie van de enkele helft bij een PP trafo 1/4 van de Raa impedantie. Dus in jouw geval 1K en niet 4K."

    Wat bedoel je daarmee? Primaire impedantie ringkern = 3,5 kOhm; ik neem aan dat als 1 helft van de eindtrap vol open staat en de ander volledig dicht, dat je dan Z = 3,5 kOhm mag nemen.

    Of maak ik hier een fout?

  8. #8

    Standaard metingen

    -- sorry dubbel gepost --
    Laatst gewijzigd door ericg; 2 januari 2015 om 19:14 Reden: dubbel gepost

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Dus je hebt eigenlijk niets gemeten? Daarnaast is de impedantie van de enkele helft bij een PP trafo 1/4 van de Raa impedantie. Dus in jouw geval 1K en niet 4K. Ik zou toch echt wel de metingen van de spanningen willen zien. Ik betwijfel zelfs sterk of je de 20W gaat halen. Zeker met een voedingstrafo van een gemiddelde buizenradio. Die toch niet meer als een wattje of 60-70 heeft dacht ik of nog minder. Secundair levert bij de hoogspanning niet meer als iets van 250Vac * 0.1 (ff jouw waarde aanhouden) is 25W zonder verliezen.... En daar zou jij dan 40W van maken...... Als je dat kon kwam je nu in aanmerking voor de Nobel prijs....
    Dan verkoopt ie het toch gewoon als PMPO vermogen Een faktor 10 tot 20x het RMS vermogen schijnt dan zomaar te kunnen
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10

    Smile

    Interessante discussie!
    (in dat opzicht : jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn berekening & metingen).

    1. ik zou niet weten waarom de impedantie van een ringkerntrafo door 4 moet worden gedeeld???
    2. bij mijn weten moet het ongeveer dit zijn: P rms = (i vol open) ^2 * Z

    (ik denk dat sommigen in de war zijn met DC vermogen).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top