Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard Losse zangbalken / losse bracing van de top van een klassieke gitaar.

    Hallo,

    Ik heb een klassieke gitaar waarvan de brug en twee zangbalken los zijn. De brug red ik me wel mee denk ik. Die plak ik er ook pas op als de zangbalken weer succesvol vastgeplakt zijn.

    De balkjes zijn los aan de lage E-kant. De vorige eigenaar heeft extra dikke stalen snaren ipv nylon gemonteerd waardoor de gitaar het allemaal niet meer aankon en de blakjes en de brug dus zijn losgekomen.

    Onderstaand filmpje is de binnenkant van mijn gitaar. Kwaliteit is nogal slechter geworden tijdens Youtube conversie, maar het geeft denk ik wel een duidelijk beeld van wat er mis is.

    http://youtu.be/JH9qrnRzUIg?list=UUw...Z_LmokkOp52Bug

    Ik lees op internet dat de oude lijm verwijderd moet worden, maar hoe ik dat moet doen kan ik nergens echt duidelijk vinden. Gaat het er om dat de losse lijm wordt verwijderd, of moet alle lijm weg zijn? Het plan is om het weer met titebond in elkaar te plakken en ik dacht er aan om er maar een stukje schuurpapier tussen door de halen.

    Hoe krijg je de nieuwe lijm er een beetje netjes tussen? Het is allemaal krap in zo'n spaanse gitaar en mijn handen zijn (op basis van mijn fietshandschoenen) XXL. Het is dus voor mij nogal priegelen :-)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    De oude lijm verwijderen lijkt me lastig. Met schuurpapier er onder door zou in niet doen. De kans dat je de balk rond schuurt en het lijk vlak verpest lijkt me groot. Ik zou zeggen lijm ertussen en klemmen. Ik heb een soort verstelbare pootjes gemaakt die in hoogte verstelbaar zijn. Goed klemmen is wel belangrijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Hedge, Heb je hier ervaring mee of is dit een inschatting die je maakt? Overal lees ik dat je de oude lijm moet verwijderen. Het is alleen lastig te ontdekken hoe dat moet. Er wordt over spateltjes, schildersmessen, schuurpapier etc gesproken. Als je de oude lijm laat zitten zou, zo wordt geschreven, de nieuwe lijmverbinding zo sterk zijn als de oude lijm.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Erik, oude lijm verwijderen tussen zangbalkjes en bovenblad is vrijwel onbegonnen werk. Bedenk dat er relatief weinig kracht komt op de lijmverbinding. Waardoor zijn ze losgekomen? Impact? Schrale lijmverbinding? Of waren het inderdaad die stalen snaren?
    Ik werkte er - toen ik nog veel reparatiewerk deed - gewoon Titebond tussen. (Met een telescoopspiegel kun je zien of dat goed gaat)Soms kon ik er redelijk bij en haalde ik er een stukje schuurpapier of metalen schuurplaatje doorheen om losse troep te verwijderen. Keer op keer gepriegel. Daarna klemde ik de verbinding met brugklemmen (lange, u-vormige klemmen). Ik neem aan dat jij iets dergelijks ook wilt gebruiken voor de brug.

    Maar er zijn meer succesvolle methodes:
    Sommigen gebruiken speciale secondenlijm... Anderen klemmen met een miniatuur'krik' (heb ik zelf ook wel eens gedaan, werkt op zich ook) En weer anderen gebruiken de binnenzijde van de klankkast als go-deck.

    Ik weet niet of je iets hebt aan dit verhaal, vraag anders om verduidelijking.

    Groet,
    Arne

  5. #5
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Ik sluit me aan bij Enra! Zo doe ik het ook.

  6. #6
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Idd. Die krikjes kun je zelf heel makkelijk maken met wat lego en een spie. Zal er eens een foto van maken als ik weer in het atelier ben.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Het is inderdaad duidelijk. Bedankt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Idd. Die krikjes kun je zelf heel makkelijk maken met wat lego en een spie. Zal er eens een foto van maken als ik weer in het atelier ben.
    Door jou heb ik nu ruzie met mijn kinderen. Ik wil mijn Lego terug om het voor gitaarbouw te gebruiken en zij willen ermee spelen.:-)
    Ik heb ze gemaakt van draadspanners, het oog en de haak ervan afgeslepen en kleine blokjes hout op de uiteinden gezet.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Door jou heb ik nu ruzie met mijn kinderen. Ik wil mijn Lego terug om het voor gitaarbouw te gebruiken en zij willen ermee spelen.:-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top