Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Om er een positieve draai aan te geven,
    Wat je zou kunnen doen, als je van de geijkte paden af wil, is een diminished scale door je pentatoon te gooien. De diminished scales zijn gespiegelde scales en vrij eenvoudig te onthouden, gitaristen als Akkerman en Robben Ford doen dat bijvoorbeeld, en je kan er eindeloos mee combineren.
    Op het web is er genoeg over te vinden.
    In Jazz is er een systeem van op elkaar volgende 6 en Dim7 akkoorden. Een penta kun je denken dat het een arpeggio is van een maj6add9 is. Als je een Cmaj6 ( enharmonisch is dat een Am7 trouwens ) en je combineert dat met een Bdim7 heb je je Cmaj toonladder met één passing-toon ( Ab).
    Een dim akkoord is per definitie altijd instabiel ( je moét naar het volgende akkoord ), daar kan je dus alle kanten mee op...


  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    +1. Modes is de steen der wijzen niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Dit dus. Het zoveelste topic over modi. Ik snap niet waarom sommigen zo bezig zijn met modi alsof dát inderdaad ervoor zorgt dat je een wereldhit maakt. 99% van alle hits ooit bevatten geen modi en zijn puur tonaal van karakter.

    En degenen die modi willen begrijpen -met alle respect voor topicstarter- begrijpen vaak niet een de basics van harmonielieer.

    Dus door een simpele vraag te stellen over dit concept, om te checken of ik het goed begrepen heb, leid jij af dat ik modes beschouw alsof ze voor mij de steen der wijzen zijn en alsof ik daarmee een wereld hit wil maken??
    Dat is wel heel kort door de bocht hoor.

    Ik ben onlangs terug begonnen met gitaar spelen, maar deze keer met 100% interesse in de theorie erachter. Vooral om mijn eigen verzinsels beter te begrijpen waarom deze nu wel of niet werken zoals ik dacht. Ik wil weten wat ik speel, en aan mezelf kunnen uitleggen waarom het werkt, en dan misschien wat doelgerichter dingen erbij kunnen improviseren.

    Aangezien er zoveel verteld word over die modes, is het me ondertussen beginnen intrigeren. Vooral dan omdat ik tegenstrijdige dingen las, of mensen die niet het volledige verhaal vertelden. Vandaar ook mijn originele vraag hier.

    Dus ik begin echt niet weer de zoveelste topic over modes hoor, om dan als een aapje iedereen wat doelloos te zitten nadoen, in de hoop dat het ooit op iets gaat lijken.

    Maar wat Gesualdo zegt over die harmonieleer, dat klopt wel. Daar weet ik echt geen jota van af! (Maar hoe kan het ook, met al het gezwets over die modes ) Ondertussen heb ik al veel gelezen over muziektheorie, maar iets over harmonieleer ben ik nog nooit spontaan tegen gekomen!
    Kan jij of iemand anders mij hierover eens op het goede spoor zetten? Want dat onderwerp interesseert mij nog veel meer dan de modes, alleen ken ik er echt niks van af, dus weet ook niet goed waar te beginnen...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Voor de goede orde : het ' steen der wijzen ' was een reply op de opmerking van Pepe .Keep your hair on....
    Voor iemand die zich voor het eerst voor theorie gaat interesseren kunnen modes overkomen als de sleutel tot het ontrafelen van het muzikaal mysterie, de formule om het helemaal te begrijpen.
    IMO kun je modes pas goed begrijpen als je weet wat akkoorden zijn. Akkoorden komen voort uit geharmoniseerde toonladders,en waar akkoorden voor dienen wordt in het volgende filmpje uitstekend uitgelegd ( de hele serie ' How Music Works ' is een aanrader BTW ).
    Je zal hieruit leren dat harmonie gaat over de akkoorden die je bij een bepaalde melodie kan gebruiken,een tweede filmpje gaat over welke akkoorden eerste keuze zijn bij een bepaalde toonladder. Als je dat doorhebt kunnen we het over modes hebben, mogelijk heb je het onderweg al begrepen, mogelijk niet. Dan horen we het wel.




  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NRJay Bekijk bericht
    Dus door een simpele vraag te stellen over dit concept, om te checken of ik het goed begrepen heb, leid jij af dat ik modes beschouw alsof ze voor mij de steen der wijzen zijn en alsof ik daarmee een wereld hit wil maken??
    Dat is wel heel kort door de bocht hoor.

    Ik ben onlangs terug begonnen met gitaar spelen, maar deze keer met 100% interesse in de theorie erachter. Vooral om mijn eigen verzinsels beter te begrijpen waarom deze nu wel of niet werken zoals ik dacht. Ik wil weten wat ik speel, en aan mezelf kunnen uitleggen waarom het werkt, en dan misschien wat doelgerichter dingen erbij kunnen improviseren.

    Aangezien er zoveel verteld word over die modes, is het me ondertussen beginnen intrigeren. Vooral dan omdat ik tegenstrijdige dingen las, of mensen die niet het volledige verhaal vertelden. Vandaar ook mijn originele vraag hier.

    Dus ik begin echt niet weer de zoveelste topic over modes hoor, om dan als een aapje iedereen wat doelloos te zitten nadoen, in de hoop dat het ooit op iets gaat lijken.

    Maar wat Gesualdo zegt over die harmonieleer, dat klopt wel. Daar weet ik echt geen jota van af! (Maar hoe kan het ook, met al het gezwets over die modes ) Ondertussen heb ik al veel gelezen over muziektheorie, maar iets over harmonieleer ben ik nog nooit spontaan tegen gekomen!
    Kan jij of iemand anders mij hierover eens op het goede spoor zetten? Want dat onderwerp interesseert mij nog veel meer dan de modes, alleen ken ik er echt niks van af, dus weet ook niet goed waar te beginnen...
    Tsja, je kunt nu wel heel cynisch doen, maar dat is iets wat we in de praktijk vaak tegenkomen. Dat mensen de basics lijken over te slaan en direct naar modes skippen omdat daar zo'n 'mysterieuze nevel' omheen hangt.

    Als harmonieleer geen enkel probleem voor je is dan is dit dat vast ook niet:

    Ik speel C - Am7 - E - Edim - F - Dm - bII6 - G - C

    Welke akkoorden kunnen beschouwd worden als tonica, welke als pre-dominant, welke als dominant?
    Welke chromatische progressie vindt plaats?
    Wat is de harmonische functie van Edim?
    Uit welke noten bestaat de bII6 en waarom staat dat akkoord daar en nergens anders in de progressie?
    Wat is de uiteindelijke progressie in Romeinse notitie?

    Succes!

  5. #15

    Standaard

    Wellicht werkt deze website voor je:
    www.svmethod.nl

    Hier worden de kerktoonladders als basis voor melodische muziektheorie gebruikt, met als doel het praktisch te maken: toonladders kunnen gebruiken voor improviseren, soleren en schrijven en via de toonladders nummers kunnen analyseren.
    Misschien geeft het je handvaten m.b.t. het weten wat je speelt en weten waarom het wel/niet werkt. Verder blijft het altijd een kwestie van smaak en ook vooral hóe je dingen speelt natuurlijk.

  6. #16

    Standaard

    heel lief san1

    maar uhhhh ga jij die 26,95 voor me betalen?

  7. #17

    Standaard

    Hoofdstuk 1 kun je gewoon zien en mee aan de slag. Misschien heb je dan al genoeg informatie voor jezelf.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door okeeee Bekijk bericht
    heel lief san1

    maar uhhhh ga jij die 26,95 voor me betalen?
    Moet je ook nog eens betalen voor die halve info zonder context die ze op hun site kwakken? Haha!
    Stelletje oplichters man.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Moet je ook nog eens betalen voor die halve info zonder context die ze op hun site kwakken? Haha!
    Stelletje oplichters man.
    met de garantie dat ik geen fok wijzer word


  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2006
    Locatie
    Ede
    Berichten
    290

    Standaard

    Ben ik de enige of zitten er meer mensen op het puntje van hun stoel te wachten of de vragen van Gesualdo beantwoord gaan worden?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top