Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Modi verkeerd begrepen??

    Ik heb altijd gedacht dat een modus betekende dat je dezelfde toonladder speelde, maar dan met een andere noot van die ladder als grondtoon. Zoiets als in volgend voorbeeld (C Majeur):

    Jonisch C - D - E - F - G - A - B - C
    Dorisch D - E - F - G - A - B - C - D
    Phrygisch E - F - G - A - B - C - D - E
    Lydisch F - G - A - B - C - D - E - F
    Mixolydisch G - A - B - C - D - E - F - G
    Aeolisch A - B - C - D - E - F - G - A
    Locrisch B - C - D - E - F - G - A - B

    Maar nu lees ik dat dit niet de modi zijn van de C majeur toonladder, maar D Dorisch, E Phrygisch, F Lydisch enz... De modi van de C Majeur toonladder zijn de intervallen van bovenstaand lijstje toegepast op de C Majeur toonladder, en dan kom je op volgend resultaat:

    C Jonisch C - D - E - F - G - A - B - C
    C Dorisch C - D - Es - F - G - A - Bes - C
    C Phrygisch C - Des - Es - F - G - As - Bes - C
    C Lydisch C - D - E - Fis - G - A - B - C
    C Mixolydisch C - D - E - F - G - A - Bes - C
    C Aeolisch C - D - Es - F - G - As - Bes - C
    C Locrisch C - Des - Es - F - Ges - As - Bes - C

    Met andere woorden, zoals ik het begrijp: Als je op een ander punt begint in je toonladder wordt die noot je nieuwe tonic, en bepalen de intervallen van je oorspronkelijke toonladder in welke modus je dan zit.
    Dus als ik soleer in C Majeur, en ik begin op de F noot, dan speel ik niet C Lydisch, maar F Lydisch.
    Wil ik echt wel C Lydisch spelen, dan moet ik de F in de C Majeur ladder aanpassen naar Fis, en dus niet zomaar op een andere plaats beginnen in mn C Majeur ladder, want zo kom ik nooit op de Fis...

    Kan iemand bevestigen of ik het goed door heb?
    Laatst gewijzigd door NRJay; 24 december 2014 om 17:13

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ja, de tonic is de grondtoon en geeft de naam. De intervallen bepalen de modi.

    Het is een beetje een vreemde manier van denken voor mij. Een toonladder heeft een vaststaand patroon van intervallen ongeacht de tonic die je kiest.

    Als je tonic de C is en je begint op F een toonladder te spelen met intervallen die bij een, zeg, Mixolydische toonladder hoort denk ik niet F mixolydisch maar een C toonladder met verhogingen en verlagingen van de C (die vast ook wel een naam zal hebben)
    Niettemin zullen er best jongens zijn die zeggen F mixolydisch over C omdat je dan een simpele ionische speelt met een verlaagde zeven.

    Zo denk ik vaak bij een G groot in E klein omdat ik een bluesy opvatting heb maar voor de intervallen maakt het niet uit.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 24 december 2014 om 21:17
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als je met dezelfde noot begint heet dat ' Parallelle modes ', binnen dezelfde toonladders spreekt men van ' relatieve modes'..

    En het is absoluut noodzakelijk dat je dat allemaal uit het hoofd kent in al de 12 toonaarden van de majeur-toonladders, melodisch mineur, harmonisch mineur, harmonisch majeur........ ( Just kidding) .

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Sja... je moet het vooral zien als theoretische kennis, zoals je in theorie weet hoe een verbrandingsmotor werkt wat iets anders is dan er eentje zelf moeten bouwen. Zolang je maar weet waar de olie en waar de benzine in moet.

    Voor mij zijn het vooral de drie en zeven waar ik me bewust van ben, de rest kan je als doorgaande noten interpreteren als je een beetje kan phrasen. Uiteindelijk denk ik dat je eerder gaat horen welke intervallen wel of niet werken en dan andersom.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 24 december 2014 om 21:55
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    +1. Modes is de steen der wijzen niet.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    +1. Modes is de steen der wijzen niet.
    Dit dus. Het zoveelste topic over modi. Ik snap niet waarom sommigen zo bezig zijn met modi alsof dát inderdaad ervoor zorgt dat je een wereldhit maakt. 99% van alle hits ooit bevatten geen modi en zijn puur tonaal van karakter.

    En degenen die modi willen begrijpen -met alle respect voor topicstarter- begrijpen vaak niet een de basics van harmonielieer.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Nouja, je hebt mensen als Scofield en Holdsworth die zeggen, het nummer staat in G en dan soleer ik frygisch in Gis en dat is knap enzo maar het is een tak van sport op zich. Het is vrij introvert wat daar uitkomt, no Johny B Goode in there.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Dit dus. Het zoveelste topic over modi. Ik snap niet waarom sommigen zo bezig zijn met modi alsof dát inderdaad ervoor zorgt dat je een wereldhit maakt. 99% van alle hits ooit bevatten geen modi en zijn puur tonaal van karakter.

    En degenen die modi willen begrijpen -met alle respect voor topicstarter- begrijpen vaak niet een de basics van harmonielieer.
    +1... En wie denkt het te kunnen uitleggen, beperkt zich meestal tot het op een rijtje zetten van die dingen.
    En Holdsworth gebruikt z'n eigen ' scales'. En hij heeft gelijk, want als iedereen chord/ scale theorie zou gebruiken, zou iedereen dezelfde shit spelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Om er een positieve draai aan te geven,
    Wat je zou kunnen doen, als je van de geijkte paden af wil, is een diminished scale door je pentatoon te gooien. De diminished scales zijn gespiegelde scales en vrij eenvoudig te onthouden, gitaristen als Akkerman en Robben Ford doen dat bijvoorbeeld, en je kan er eindeloos mee combineren.
    Op het web is er genoeg over te vinden.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 december 2014
    Berichten
    45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Dit dus. Het zoveelste topic over modi. Ik snap niet waarom sommigen zo bezig zijn met modi alsof dát inderdaad ervoor zorgt dat je een wereldhit maakt. 99% van alle hits ooit bevatten geen modi en zijn puur tonaal van karakter.

    En degenen die modi willen begrijpen -met alle respect voor topicstarter- begrijpen vaak niet een de basics van harmonielieer.
    ach de gehele muziek theorie is in principe vrij simpel
    er zijn alleen verdomde weinig mensen die echt alles snappen en het op een eenvoudige wijze kunnen uitleggen
    theorie is niet nodig maar het geeft wat handvatten en het is wel handig om met andere muzikanten te comunicaten

    en hits
    2 of 3 akkoorden en een leuk melodietje en voor het singletje ga je de kleurtjes invullen ( bas partijtje drums ect toevoegen)
    maar daar heb je geen enkele muziek theorie voor nodig
    is dat erg ?
    nee

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top