Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: piezo-element maken

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Het is alweer een jaar of 8 geleden, maar heb toen wel wat gitaren gehoord die een "element" aan de binnenkant van de het bovenblad, in de buurt van de brug geplakt hadden. Was van Schatten design geloof ik en klonk allerminst beroerd en niet gek duur. Vraag me af of het systeem wezenlijk anders is dan de piezo plakkers als hierboven beschreven. Is wel een andere benadering dan een piezo strip waar de snaarkracht op staat. Iemand ervaring hiermee?
    Ik heb pas een schattendesign ingebouwd in een OM-achtige gitaar. Klinkt goed, maar wel vrij veel Bas. Ik heb hem geplaatst op foam, als je hem in kneedgum zet schijnt de Bas minder te worden.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Ben benieuwd hoe dat gaat klinken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gertgert Bekijk bericht
    zojuist de spullen besteld.
    wordt vervolgd!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Zou het echt zo simpel zijn? Is er ook niet iets als kwaliteit van materiaal? Of worden we zo vreselijk in de maling genomen?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Of worden we zo vreselijk in de maling genomen?
    Dat sowieso!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Zou het echt zo simpel zijn? Is er ook niet iets als kwaliteit van materiaal? Of worden we zo vreselijk in de maling genomen?
    Net als dat je veel verschil hebt in luidsprekers (alleen de frequentiekarakteristieken al) heb je dat ook bij piëzo's. In feite gebruiken we die veel als speaker (buzzer) maar hetzelfde ding kan dus geluidstrillingen omzetten in signaal.



    Als je deze grillige karakteristieken met in het 'conventional' geval een flinke resonantiepiek ziet, vraag je je sowieso af waarom iemand een piëzo als serieuze en natuurlijk klinkende pickup inzet. De karakteristieken zijn dan voor weergave, maar als 'microfoon' is dat ook echt niet neutraal.

    K&K gebruikt vast niet het 'conventional' type dat je waarschijnlijk wel in je Conrad winkelwagentje hebt gelegd. En je moet ook niet gek opkijken als er in het bijbehorende K&K preampje wat frequentiecorrecties (EQ dus) zijn toegepast om het eindresultaat dragelijk te maken. Niets let je natuurlijk om zelf ook de boel 'recht' te trekken met een EQ.
    Laatst gewijzigd door Plant; 23 december 2014 om 20:20
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    Piezo's zijn nog onderweg, maar de preamp is alvast gesoldeerd.


  7. #17
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Die truc met goedkope piëzotjes werkt prima. Heb er in het verleden wat experimenten mee gedaan op zowel gitaar als viool.
    Helaas blijft het een piezo klank, maar met een preamp/eq is er zeker wat van te maken. Weet alleen niet zeker of ze in serie willen werken, ik heb ze destijds paralel gezet.

    in de jaren 60 kwam Valco (Supro/Airline) al met gitaren en bassen waar zo'n piezo in de brug verwerkt was.

    De piezo elementjes zijn in verschillende formaten te krijgen.
    Laatst gewijzigd door Javaca; 23 december 2014 om 23:45
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    maar piezo blijft helaas piezo.
    Daar ben ik het niet mee eens. Zo'n metalen strip die ingeklemd zit tussen de brug en het kambeentje vind ik qua klank niet te vergelijken met drie stickers die je op het bovenblad plakt en de trillingen van het bovenblad opvangen.

  9. #19
    Junior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2015
    Locatie
    Koksijde, België
    Berichten
    5

    Standaard

    Heb zelf al wat geëxperimenteerd met piëzootjes: snel gemaakt: kabeltje solderen op piëzo en een jack solderen aan de andere kant(gewoon puur natuur zonder pre-amp). Geprobeerd op mijn zelf gemaakte barokgitaar: resultaat was verrassend voor zijn prijs (in totaal 4€ ofzo). Enkel opletten voor de kristallen van de piëzo: deze kunnen loskomen bij verkeerd gebruik

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top