Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    10 december 2014
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    40

    Standaard Chord progression I-Vb-vi-IV

    Ik heb misschien een hele domme vraag, maar ik moet heb gewoon weten .

    Ik ben de laatste tijd me eigen in chord progressions aan het verdiepen. (weet even niet hoe dat in het Nederlands heet).

    Nu kom ik steeds meer een B tegen in een volgorden, maar ik kan nergens vinden wat die B betekend.

    Paar voorbeelden;
    I-Vb-vi-IV
    I-Vb-vi-V
    ii-Ib-IV-V
    Ib-IV-V-vi


    Bart.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ' B ' is de afkorting van ' bemol' of ' bes'. Wat wil zeggen dat je die bepaalde noot ( of in dit geval een akkoord) met een halve toon verlaagt.Die dingen worden als ' b' genoteerd omdat in een ' normale ' progressie enkel I ii iii IV V vi en vii voorkomen ( dat zijn de akkoorden die je krijgt als je een toonladder harmoniseert.Het gaat dus over akkoorden die niet uit die toonladder voortkomen.)

    http://musictheoryblog.blogspot.be/2...-notation.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_numeral_analysis

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    10 december 2014
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    40

    Standaard

    Ah top! Dankjewel voor de uitleg.

    Nu is er een hoop duidelijk.

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    10 december 2014
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    40

    Standaard

    Veder had ik nog wel een vraagje.
    Moet je altijd een chord progression volgen. of mag je er ook van afwijken al het niet lekker uitkomt?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart96s Bekijk bericht
    Veder had ik nog wel een vraagje.
    Moet je altijd een chord progression volgen. of mag je er ook van afwijken al het niet lekker uitkomt?
    Nee, dat is verboden. De chord-politie controleert streng. Zeker als het lekker klinkt, zijn de straffen niet mals.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    10 december 2014
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Nee, dat is verboden. De chord-politie controleert streng. Zeker als het lekker klinkt, zijn de straffen niet mals.
    Haha oke laat ze maar komen dan want ik ga de overtreding in ;-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Er zijn natuurlijk ook wel booswichten - meestal jazz musici- die die regels aan hun laars lappen, maar dat heeft ook te maken dat ze nooit fatsoenlijk harmonieleer hebben geleerd. Jazz mensen staan er om bekend dat ze niks van muziektheorie kennen.

    Je kunt natuurlijk ook leren hoe je een progressie wèl goed laat klinken. Ik weet niet waar je de progressies in je OP vandaan hebt,ze zijn in ieder geval nogal ' origineel ', wat mogelijk een verklaring is dat ze niet goed klinken. En je ' oren' zijn nog strenger dan de chord-politie waar Edje zo bang voor is.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    10 december 2014
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    40

    Standaard

    De chord progressies heb ik gevonden op ultimate-guitar.com omdat ik aan het zoeken was naar wat rock progressies.
    Ik wist al een beetje van de theorie zelf maar had die gekke b nog nooit gezien ;-) Ik heb deze ook niet gebruikt in mijn nummer waar ik mee bezig ben.

    Wat ik wel merk is dat sommige zinnen net te lang zijn waardoor ik een akkoord te kort kom of soms een ander akkoord moet gebruiken wil het beter klinken.

    Als ik het goed begrijp is een progressie gewoon een richtlijn waar ja van af mag wijken als het niet goed klinkt?

    Ik ben nog al nieuw in het zelf schrijven van liedjes dus daarom zouden mijn vragen een beetje dom kunnen over komen.

    mvg

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een akkoordprogressie is geen ' richtlijn', ik denk eerder dat je één en ander niet helemaal begrepen hebt.
    Post eens een link naar de ' les' waar je die dingen gevonden hebt.

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    10 december 2014
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    40

    Standaard

    Dat het een richtlijn is heb ik er zelf uit de bovenstaande reacties gehaald. Omdat het een een schema is van een aantal akkoorden die bij elkaar goed klinken.
    De volgorden is daarbij een richtlijn tochet? Zo als ik het heb begrijpen mag je hier van afwijken. Aldan een akkoord toevoegen die ook tot de zelfde toonladder behoort.

    Het maken/lezen heb ik van YouTube geleerd (probeer de link dadelijk even op te zoeken.) En de chord progressies heb ik van verschillende site.

    Mvg

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top