Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Of je bouwt 'm zelf.. Die drumsander dan.. Is nog leuk ook..

  2. #12

    Standaard

    Ik heb zelf een Metabo vlak- en vandiktebank. Het is een goede machine om ruw schrijnwerk te doen, genre tuinhekjes, balkjes/planken op dikte schaven voor verbouwingen etc. Gitaarbouw: neen.

    Goedkope schaafmachines zijn gewoon niet perfect af te stellen. Ze zijn trouwens ook niet bedoeld voor precisiewerk, maar voor ruw werk (waar ze dus wel heel goed voor zijn).

    Voor jouw budget raad ik je aan om een set deftige handschaven te kopen waar je voor de rest van je leven mee gesteld bent. Een nr.6 om top/back te jointen en op dikte te brengen, en dan een nr.4 om te finishen. Ik heb voor mijn laatste bouw vooral mijn handschaaf gebruikt, ik vraag me af waarom ik niet van in het begin een deftige handschaaf gekocht heb. Voor jouw budget kan je een mooie set Veritas schaven kopen, met een wetsteen setje erbij om je schaafbeitels vlijmscherp te houden. Hiermee kan je zeer gemakkelijk perfecte resultaten halen, wat enorm moeilijk gaat worden met een vlak- en vandiktebank van deze prijscategorie.

    Dit is mijn ervaring ermee. Industriële, perfect afegstelde vlakbanken is een ander paar mouwen natuurlijk. Maar goedkopere huis- tuin en keukenmachines; niet geschikt voor instrumentenbouw imo.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Of je bouwt 'm zelf.. Die drumsander dan.. Is nog leuk ook..
    Ja, heb ik ook gedaan. Werkt geweldig. Ik heb overigens ook een schaafbankje, maar gebruik hem nauwelijks vanwege het risico van inspringsel (chip-out). Voor de snelheid en grof werk zou het dat wel zijn, maar voor fijn en precies werk - dat dan natuurlijk weer langzaam gaat - geef ik de voorkeur aan mijn schuuurmachine (drumsander).

    Groet,
    Arne

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2010
    Locatie
    Hamme-O.VL.
    Berichten
    327

    Standaard

    Goh ik heb inderdaad getwijfeld om voor een drum sander te gaan. Maar voorlopig zou ik me voornamelijk bezig houden met elektrische gitaren. Ik heb de moed (en handschaaf skills) niet om aan een akoestische te beginnen op't moment
    Als ik dan vertrek van ruw hout 55-65 mm dik en breedte 105 - 200 mm, dan gaat zo'n schuurmachine me een fortuin aan geduld en schuurlinnen kosten, niet?
    En zoals Rizz en Arne zeggen, een drum sander kan mbv zelfbouw. Dit lijkt me trouwens een leuke zelfbouw drumsander met auto feed: klik voor filmpje

    Als het niet voor akoestische bouwen, maar enkel voor vlakken, haaks zetten en thicknessen van body blank hout is... is zo'n "mini" dan nog steeds onbruikbaar?

    /e: belangrijkste vergeten: bedankt allemaal!
    Bart || "Simplicity is the ultimate sophistication" -- Leonardo Da Vinci
    In my case: When there's GAS... the only way to Acquire is to Build

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Ik heb zo'n kleintje gehad van HBM en hem snel weer weggegeven... Wat een verschrikking. Verwacht er niet teveel van zeker het vlakken is een drama op die goedkope dingen. Als je een tweedehands scheppach kan vinden heb je een prima machine die een hoop aankan. Maar ook hier moet je niet teveel van het vlak gedeelte verwachten.
    Persoonlijk zou ik eerder zoiets kopen: http://www.axminster.co.uk/jet-jwp-1...op-thicknesser. ze zijn er ook van DEwalt en makita.
    En misschien een los vlakbankje met fatsoenlijke bladen.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb de Makita, als hij morgen zou ontvoerd worden of zo, koop ik er direct weer een. geweldig ding.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik heb de Makita, als hij morgen zou ontvoerd worden of zo, koop ik er direct weer een. geweldig ding.
    +1 voor de Makita (2012NB)
    Ik heb ook zo'n ding. Motorvermogen is volgens de boeken dan wel minder maar het is een oerdegelijk kwaliteitsproduct. Vandikte-schaven tot op de tiende milimeter. Heel strak en nauwkeurig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top