Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 12 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 116
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Ik weet niet wat je met 'stomen' bedoeld, maar ik leg die zijkanten eerst 10 minuten in lauw water en daarna op het buigijzer. Net zoals Stijn zegt spuit ik het tussendoor nat met een plantenspuit, ook om het niet te laten aanbranden (hoewel dat natuurlijk ook van de temperatuur van je buigijzer afhangt).
    Je voelt het dan inderdaad week worden en kan je het vrij makkelijk goed buigen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard Hollowbody en basgitaar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Natspuiten langs 2 kanten en dan tegen het buigijzer.
    Als de buitenkant droog wordt, dan weet je dat de warmte volledig door het hout is getrokken en dan zou je het normaal moeten voelen plooien onder lichte druk !
    Misschien kan je het centerblok ook nog uithollen op bepaalde plekken, zodat het nog lichter wordt !


    s.
    De centerblok maak ik zo licht mogelijk, maar ik denk eraan de gitaar wel te voorzien voor een eventueel tweede element . Dwz dat ik een kabelgootje voorzie en de mogelijk om een tweede gat te frezen.

    Btw: is voor buigen het hout best dosse of kwartiers?

    Extra vraag: kan je een gewone gitaartrussrod gebruiken voor een shortscale basshals?

    Grtn
    Laatst gewijzigd door st.robot; 1 december 2014 om 20:16

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    gitaartrussrod is wat kort voor een shortscale basshals, er komt toch altijd een viertal inch bij. tenzij je nog shorter gaat dan regular shortscale maten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Het plan dat ik nu getekend heb heeft maar 17 frets ipv de normale 19, ik kan me niet inbeelden dat dat een gemis gaat zijn op een eerste basgitaar. Dwz dat het fretbord maar 50cm lang is. Een trussrod van 46 van GS is wel goed dan dacht ik? Of zijn die 19 frets toch onontbeerlijk en herschaal ik best wat?

    Grtn

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    welke scale gaat ge gebruiken? gaat uw brug niet te ver naar achter uitkomen?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Ik zal eens zien of ik het plan kan uploaden. Het is een standaard 30" en de brug staat redelijk naar achter

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard


  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Dit weekend beginnen we eraan!

    Het hout is onderweg, hopelijk komt het ook morgen aan. Maar vandaag zat er een pakketje in de bus:


    Morgen start ik met de opbouw van een nieuwe werkbank. In de stijl van een schrijnwerkersbank ga ik een zijdelingse bankschroef installeren en nog wat leuks. Ik ben meer en meer bezig met meer ambachtelijk werk. Zo wil ik graag met de handschaaf leren voegen ipv met de vlakbank .

    Ik laat jullie hopelijk einde van het weekend de vorderingen weten!

    Grtn

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Progress so far:




    Drie delig blad van beukenhout (120x55x4,5) verlijmd op 2 multiplexplaten van 18mm. Dit wordt de top van het weekblad . Nu nog de zijkanten afplakken met beuk, de schroef installeren en gaten boren voor de "bench dogs" . Dan afwerken en oliën .

    Grtn

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Toestand op het einde van het weekend:

    De top is klaar, ik moet juist nog een plank voorzien op de bankschroef om te kunnen klemmen. Dan moet ik de gaten boren voor de klemsteunen en afwerken. Ik wou de tafel afwerken met tungolie, goed idee of beter vernis gebruiken?



    Grtn

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top