Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 116
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard Hollowbody en basgitaar

    Hallo iedereen,

    Na een tijdlang afwezig in de werkplaats ga ik binnenkort terug starten met gitaarbouwen. Ik ga meteen starten met twee nieuwe projecten.

    De eerste wordt een shortscale basgitaar. Voor de body heb ik een stuk elzen besteld. Voor de vorm van de body blijf ik voor alletwee de gitaren bij men eigen vorm van de vorige builds. De hals voor de bas zal een teleheadstock krijgen , die past goed bij de body. Voor de hals gebruik ik gevlamd esdoorn. Voor de rest alles heel basic, 1 element, 1 volumeknop. De body afwerken in 1 kleur. Voor de kleur zijn alle voorstellen nog welkom

    De tweede wordt iets meer een uitdaging. Het wordt een hollowbody waarbij ik me ga wagen aan het buigen van mahonie. De top wordt gevlamd esdoorn. De achterkant mahonie. De top wil ik lichtjes carven. De rest van de setting wordt ook simpel : P90, volume, input, seethrough finish .... De details moeten nog vorm krijgen in men hoofd.

    Het hout is besteld bij masave. De rest van de onderdelen bestel ik deze week. Ik ga eerst starten met mallen want ik wil het allemaal iets professioneler aanpakken met oog op de afwerking .

    Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van zodra we eraan beginnen .

    Grtn
    Bert

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    @Bert

    Leuke projecten! En wel twee tegelijk, toe maar!

    Ik ben net bezig geweest voor mijn 000 project met het buigen van mahonie. (binnenkort foto's)
    Dat viel me erg mee. Buigt heel makkelijk. Maar houdt zijn vorm wat lastig als het nog flink nat is. Voordeel is dat het zich erg makkelijk in de mal liet plooien. Buigijzer hoefde ook echt niet op de hoogste stand.

    Succes!

    Gr.
    Gerard

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    ik heb vorige keer gemerkt dat met 2 projecten tegelijk bezig zijn handig is omdat je altijd voort kunt met de andere als je vast komt te zitten met de ene. Op sommige dagen heb ik ook gewoon meer zin om eens een 'rendementswerk' te doen ipv een prutswerk . Als dan de state-of-mind niet in orde is voor een bepaald jobke ben ik geen dag kwijt maar kan ik rustig verdoen met iets anders.

    @ koot: op welke dikte heb jij je zijkanten geschaafd? in principe heb ik 3 redelijk scherpe bochten in mijn ontwerp. eventueel kan ik de zijkanten daar wat dunner schaven. Ik heb ooit al eens meranti gebogen voor een ukelele, dat viel eigenlijk wel mee. We zullen zien wat het wordt.

    grtn

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard


    ^voor de basgitaar is dit een beetje een inspiratiebron naar uitzicht toe, enkel de nek wordt met van gevlamd esdoorn, dus net iets fancy-er

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Misschien een idee om ipv de standaard "tele-kop" een model te nemen à la Harmony H27 dat had, zonder die "stratvorm". Klassiek design, maar "met nen draai aan", past geloof ik nog beter bij het bodymodel.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    alles is nog mogelijk . de mal is nog niet gemaakt Maar als ik het goed zie zit die kop onder een hoek? Da's wel niet de bedoeling. Ondertussen ben ik toch aan het twijfelen om geen 2x2 kop te maken ivm kopzwaar. Ik maak weliswaar een shortscale, maar de body is op zich al redelijk klein en bastuners zijn zwaar. Door 2x2 te nemen zou ik het kantelmoment allicht verkleinen (alle beetjes helpen). Langs de andere kant .... ik speel helemaal geen basgitaar, en de kans dat ik ooit rechtstaand ga spelen is al helemaal klein, maar perfectie zou het doel moeten zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Doe maar, 2 tegelijk !!!
    Ik ben vooral benieuwd naar de hollowbody !!!
    Zijkantjes = +/- 2 mm is meer dan voldoende en gemakkelijk te plooien. Bij scherpe bochten durf ik het hout wel eens tot op 1,5 of zelfs 1 mm schrapen !
    Zoals bij de cut-away van een Selmer !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    . . . .

    @ koot: op welke dikte heb jij je zijkanten geschaafd? in principe heb ik 3 redelijk scherpe bochten in mijn ontwerp. eventueel kan ik de zijkanten daar wat dunner schaven.

    . . . .
    Mijn zijkanten zijn 1,9 mm. In mijn geval is het Kaya Mahonie. Mogelijk reageert Sipo, Sapeli, Swietenia weer wat anders. Ik weet niet welke soort jij gaat gebruiken.
    Het lijkt me dat je met die 1,9 mm dikte zelfs behoorlijk scherpe bochten wel aan zou moeten kunnen, maar eventueel kan je ze inderdaad op die plekken nog iets dunner maken. Ik heb ooit hele scherpe bochten van maple gemaakt en die waren toen 1,8 mm. Dat was lastig maar lukte wel.
    Overigens zou ik het laatste deel, bij het op dikte brengen, niet schaven maar schuren. Dus de laatste 0,5 mm niet schaven ivm kans op tearout.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Doe maar, 2 tegelijk !!!
    Ik ben vooral benieuwd naar de hollowbody !!!
    Zijkantjes = +/- 2 mm is meer dan voldoende en gemakkelijk te plooien. Bij scherpe bochten durf ik het hout wel eens tot op 1,5 of zelfs 1 mm schrapen !
    Zoals bij de cut-away van een Selmer !


    s.
    even wat meer info over de plannen van de hollowbody dan. Het idee erachter is vooral een licht instrument te maken, daarom ga ik op alles proberen gewicht te winnen (lichte tuners, wraparound brug, 1 element). ik zal een sipo mahonie back nemen van ongeveer 8mm dik met mahonie zijkanten . dan gebruik ik een centerblok voor het element te installeren en de stevigheid onder de brug. de top komt uit een stuk van 18mm (ong. ik moet de top nog krijgen) esdoorn die ik bovenaan een carve geef van +/- 1cm verloop en binnenin gedeeltelijk uithol. er komen géén f-gaten in. De nek wordt mahonie met pallisander toets.

    De bochten die ik neem zijn denk ik niet zo scherp als jou selmer stijn, dus dat zou dan in principe wel moeten lukken. Stomen jullie de zijkanten ook eerst nog, of direct natspuiten en op het buigijzer?

    grtn

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Natspuiten langs 2 kanten en dan tegen het buigijzer.
    Als de buitenkant droog wordt, dan weet je dat de warmte volledig door het hout is getrokken en dan zou je het normaal moeten voelen plooien onder lichte druk !
    Misschien kan je het centerblok ook nog uithollen op bepaalde plekken, zodat het nog lichter wordt !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top