Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 november 2014
    Berichten
    3

    Standaard Lichtgewicht én shockmount, een onmogelijke combinatie?

    Goedemorgen,

    Natuurlijk zie ik graag dat mijn apparatuur veilig van A naar B geraakt. Echter, vanwege chronische rugklachten moet ik ook op kan ik niet meer zo zwaar tillen. Een bescheiden rack van zes hoog dat toch meer dan 25 kg aan het geheel toevoegt, is aan mij niet besteed.

    Weet iemand van jullie misschien een lichtere oplossing die toch afdoende bescherming biedt?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    Vervoer je je spullen altijd in je eigen auto of gaat het in een bus of vrachtwagen mee?
    In het eerste geval, doe jezelf een plezier en koop gewoon een SKB of Boschma case. Biedt prima bescherming.
    In het tweede geval toch liever een flightcase. Een 6HE rekje kan ook prima op wielen staan, is makkelijker met verplaatsen.
    In het tweede geval kan het ook nog schelen als je zelf met je spullen moet sjouwen of dat een crew dat doet. Als je zelf sjouwt, voldoen Boschma en SKB ook.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Spelen met een rack van 6 units is helemaal niet bescheiden. Wat zit allemaal in het rack? Kan er iets samengevoegd?


    Ik heb zaterdag met een beroepsmuzikant gespeelt en die speelde al jaren met 1 effectendoos, 1 combo en 1 gitaar. Hij hield niet van slepen.
    Vriendelijke groet,

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    't Is maar net wat je gewend bent. Ik speelde tot voor kort ook met een 6HE rack, voorzien van tweemaal Line6 XD-V75 ontvangers, eenmaal POD HD Pro, eenmaal patchpaneel en eenmaal racklade van 2HE. In één van de deksels van het rack zat zelfs m'n floorboard. Verder geen versterker..... Best wel bescheiden.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    27 november 2014
    Berichten
    3

    Standaard

    Bedankt voor de antwoorden.

    Het is even geleden dat ik deel uitmaakte van een band, maar het begint na al die jaren toch wel weer te kriebelen. Vandaar dat ik bezig ben een bandwaardig rack samen te stellen uit een aantal van mijn oude racks, aangevuld met enkele nieuwe aankopen.
    Wat vervoer betreft, verwacht ik dat het niet veel anders zal gaan dan bij mijn vorige bands. voor repetities en optredens dichtbij, laadde ik zelf mijn auto in- en uit. Echter, wanneer we een busje huurden voor optredens verder van huis, was ik overgeleverd aan degene die bij het gezamenlijk uitladen maar net mijn rack pakte.
    Volgens jullie zou ik hier niet per se een shockmount rack voor hoeven aan te schaffen?

    De racks van Boschma hebben een inbouwdiepte van slechts 38,5 centimeter, dan blijft er achter mijn voorversterker niet veel ruimte over voor pluggen en kabels, maar misschien de haakse pluggen van George L's of Lava uitkomst bieden. De producten van Boschma komen in ieder geval een stuk degelijker op mij over dan de standaard SKB racks.

    Naast het rack gebruik ik niet nog een traditionele top of combo, dan zit je zomaar op zes:
    - power conditioner
    - ontvanger voor draadloze gitaar en zender voor in ear monitor
    - stemapparaat
    - voorversterker
    - multi effect processor
    - eindversterker

    Aan de achterzijde komt een plankje met een relais geschakelde overdrive en mogelijk een fuzz box. Dan een voedingsblok voor deze pedalen, de draadloze ontvanger en zender en fantoomvoeding voor het MIDI bord.
    Ook ben ik van plan er zelf nog een Spartaanse "interface" bij te fabriceren. Niets meer dan een aluminium kastje met een ingang voor 230V, DIN aansluiting voor het MIDI bord en eventueel twee uitgangen voor de luidsprekers om de aansluitbussen op de eindversterker te ontzien.

    De draadloze sets zullen overigens moeten worden vervangen. In de tijd dat ik uit de muziek was, zijn de frequenties herverdeeld. Wellicht dat ik hiervoor in de nabije toekomst nogmaals een beroep doe op jullie kennis en ervaring.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je moet het zelf weten natuurlijk maar ik zou rugklachten net iets serieuzer nemen dan een mooi rackje. En als het alleen is om een keertje in zaal de Gouden Ploeg of Cafe de Uitbuiker te spelen dan is een conditioner in je haar belangrijker dan in je rack. En in ear slaat dan al helemaal nergens op. Een stemapparaat kan met een klein batterij pedaaltje.
    Zo, nou hou je nog maar 3 eenheden over. Zuinig zijn op je rug is belangrijker dan patsen op een podium.

    Ik heb dezelfde ervaring als Harrie. We nodigen vaak artiesten uit bij ons op het podium. De bekende jongens vragen of ze er een amp staat en nemen alleen een gitaar en soms een paar pedaaltjes mee. De niet zo bekende gitaristen komen doorgaans met enorme boards, gitaarstandaards en shit aanzetten waar ze uren mee bezig zijn. En raad eens wie er beter klinkt.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 29 november 2014 om 15:14
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Je moet het zelf weten natuurlijk maar ik zou rugklachten net iets serieuzer nemen dan een mooi rackje. En als het alleen is om een keertje in zaal de Gouden Ploeg of Cafe de Uitbuiker te spelen dan is een conditioner in je haar belangrijker dan in je rack. En in ear slaat dan al helemaal nergens op. Een stemapparaat kan met een klein batterij pedaaltje.
    Zo, nou hou je nog maar 3 eenheden over. Zuinig zijn op je rug is belangrijker dan patsen op een podium.

    Ik heb dezelfde ervaring als Harrie. We nodigen vaak artiesten uit bij ons op het podium. De bekende jongens vragen of ze er een amp staat en nemen alleen een gitaar en soms een paar pedaaltjes mee. De niet zo bekende gitaristen komen doorgaans met enorme boards, gitaarstandaards en shit aanzetten waar ze uren mee bezig zijn. En raad eens wie er beter klinkt.
    Grappig dat je dat zegt. Ik heb alleen een delay pedaaltje. Zo'n goedkope Ibanez DE7, die zo fantastisch goed klinkt! Verder een kleine buizencombo van 20W en een gitaar natuurlijk! Ik wil mijn rug namelijk niet verder verpesten met nonsens apparatuur.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Als je apparatuur wat jaartjes oud is zal je erg verbaasd zijn hoe goed de multi-effect processoren zijn geworden. Je overdrive en fuzz en alle andere shit kan met dezelfde kwaliteit vervangen worden door 1 doos. Bijvoorbeeld de axe fx.

    Alle draadloze apparaten die op 600-800 mhz draaiden zijn ten dode opgeschreven door 4g zenders.
    Draadloos, tja als je veel speelt is het misschien leuk als je een groot podium hebt maar een kabeltje is niks mis mee en klinkt ook nog beter dan de meeste zenders. En weer een stuk minder apparatuur. Heb ik een dikke kabel van 8 meter en werkt altijd.

    Ben het helemaal eens met Pepe en je hebt gewoon de tijd mee. Een koelkast vol met effecten is niet nodig.
    Vriendelijke groet,

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht
    Een koelkast vol met effecten is niet nodig.
    Is niet nodig, maar als we het gaan hebben over wat nodig is, en de rest weglaten, dan was dit forum er niet en woonden we waarschijnlijk allemaal nog in grotten.

    Dat de werkende (Nederlandse) beroepsmuzikant niet dagelijks met een uitgebreide set wil slepen snap ik natuurlijk wel, maar of dat dan een regel zou moeten zijn voor de rest van de gitaarspelende wereld?

    Ik zou het af laten hangen van persoonlijke voorkeur. Ben je bereid om te sjouwen, en/of hoeft dat niet te vaak, en heb je al die zut nodig voor je sound? Dan lekker doen, toch?
    De gemiddelde drummer heeft meer zooi mee te slepen, dus in de hobbysfeer kun je best een uitgebreide set meenemen, anders moet je je drummer nog gaan helpen :-)

  10. #10
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik bedoel niet nodig omdat er gelijk klinkende alternatieven zijn. "vroeger" hadden veel prof gitaristen grote koelkasten vol effecten omdat er maar 19 inch compressor goed was en maar 1 19 inch delay enzovoort. Door de komst van bijvoorbeeld de Fractal zijn er apparaten die een hoop 19 inch effecten kunnen vervangen.
    Vriendelijke groet,

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top