Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 11 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 104
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Origineel was er eigenlijk geen verschil tuseen de OM 14 frets en de OOO 12 frets, behalve dat de schouders waren verlaagd, en de brug naar achter werd geschoven (De rare mensuur van de OM kwam voort uit de vraag van Banjo spelers naar een gitaar met banjo mensuur)

    Ik vind ze niet direct terug, maar ik heb laatst (ben zelf wat aan het inlezen in de geschiedenis van de OM) de 2 bracing plannen naast elkaar gezien: bij de OOO rust vooral het midden deel van de brug op de X, terwijl bij OM eerder de vleugeltjes van de brug worden ondersteund door de X.

    Soit, er zijn ondertussen zoveel variaties dat het zeer moeilijk kiezen wordt. @ Barno: eerst de een bouwen, en erna de anderen



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    En als ik dan toch aan het schrijven ben, meteen maar een voorproefje voor het vervolg:

    Ik dacht het al even bij die eerdere foto: is dit niet een vrij extreme hoek? De kop zelf staat (zo even volgens mijn paintprogrammaatje) onder 15 graden, de snaar gaat nog steiler. Hoger van de topkam, dieper naar de stemschroef, als het een slotted headstock wordt. Ik kom zomaar op een graad of 20 à 25.
    Ik heb er verder weinig ervaring mee (ik doe gewoon wat er in de boeken staat), en ik weet niet of het veel uitmaakt qua geluid. Voor wat ik heb gelezen betekent een scherpere hoek een scheller, kwakender geluid, en is een graad of 18 zo ongeveer het geadviseerde maximum...

    Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht. Let vooral niet op mij...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    @Woml

    Je hebt een prima paintprogramma !! Het is inderdaad 15 graden. Ook jij gaat door voor de koelkast !!!

    Het zou kunnen dat de boeken vinden dat dit een te steile hoek is, maar of dit nou echt een probleem is .....tja???
    Ik heb de tekening van MacRostie nog even nagemeten en daar is het 14,5 graden.
    Eerlijk gezegd maak ik de hoek altijd 15 graden. Ik heb meerdere klassieke gitaren gemaakt met een slotted headstock en een hoek van 15 graden. Klinken prima en nooit een probleem mee gehad. Maar goed.... dat zijn dan weer nylon snaren.....(???)
    Ik kan me trouwens totaal niet voorstellen dat die head-angle veel invloed op klank zou hebben, want als ik ergens een gefrette noot speel doet die hele topkam en head-angle er niet meer toe. Mogelijk dat het iets uit zou kunnen maken bij een losse snaar.

    Maar ook ik heb de wijsheid niet in pacht hoor, dus stop vooral niet met reageren. Je reacties worden altijd op prijs gesteld

    Nog een paar foto's van de hals

    Met indian rosewood kopfineer


    Die witte stroken zijn vulstukken zodat ik niet in de problemen kom met de freesbodem tegen het kopfineer.
    De dikke zwarte dwarsstrepen geven aan tot waar ik moet frezen. Het is altijd wat lastig om te weten waar je bent met zo'n bovenfrees. Je kan zo moeilijk door die bodem heen kijken. Maar dat zwart op wit geeft voldoende contrast om langs het freesje toch te zien waar je bent.


    Met de HotRod trussrod

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    looking good koot!

    ivm die hoek. ik meen es gelezen te hebben dat gibson headhoek in de loop der tijd gevarieerd heeft tussen 12 en 17 °.
    Die hoek maakt wel degelijk uit qua klank/bespeelbaarheid. Hoe het juist zit weet ik ook niet, ik noem het relatieve snaarspanning: bij een scherpere hoek, heb je een grotere snaarspanning (mss door grotere weerstand waarmee de snaar in de nut glijdt, bv bij bends).

    net zoals de loop van de snaren na de brug ook uitmaakt, vergelijk de scherpe hoek bij een tele tov de slappe hoek bij bv een TOM brug

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    @Barno

    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. De snaarhoek achter de brug lijkt me inderdaad wel van belang, vooral bij een akoestische gitaar vanwege de druk op het bovenblad.
    En dat van de weerstand van de snaar bij het glijden in de nut lijkt me ook wel een punt.
    We zullen het merken. Ik heb me bij deze maar aan het plan gehouden.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ja Koot, alleen elektrisch. Wel kleine reparaties aan akoestische gitaren, maar nog nooit eentje gebouwd.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ja Koot, alleen elektrisch. Wel kleine reparaties aan akoestische gitaren, maar nog nooit eentje gebouwd.
    Mooi moment om eens akoestisch te gaan bouwen dan. Véééél leuker dan elektrisch ....

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Op zich wel ja, ik vind akoestisch ook leuker, maar ik moet wel zeggen dat ik het met mijn huidige elektrische project ook erg naar mijn zin heb! Dat gaat allemaal ineens zo lekker vlot!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koot Bekijk bericht
    Mooi moment om eens akoestisch te gaan bouwen dan. Véééél leuker dan elektrisch ....
    vind ik ook. En vooral, impact van bouwwijze is veel groter dan bij planken. (dat kan goed en ook minder goed uitdraaien natuurlijk

    Wat ook wel helpt is als je graag acoustisch gitaar speelt. Ik doe dit tegenwoordig vaker dan electrisch spelen. dat motiveert om een goede gitaar te bouwen.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    . . . . .
    Wat ook wel helpt is als je graag acoustisch gitaar speelt. Ik doe dit tegenwoordig vaker dan electrisch spelen. dat motiveert om een goede gitaar te bouwen.
    Klopt Barno. Ik speel eigenlijk alleen akoestisch thuis en dat bepaalt mede mijn voorkeur voor akoestische instrumenten.




    Dan meteen maar de voortgang melden aan de ‘slotted head’


    Eerst de twee zijkanten afgezaagd mbv de tafelzaag.






    Voor het maken van de slots heb ik 4 grote gaten geboord. Daarna de gaten verbonden en het gedeelte ertussen uitgezaagd. Dan met de steekbeitel en een schuurplankje strak maken.
    Zo heb ik het meerdere malen gedaan bij de classicals. Werkte altijd prima. Maar nu toch niet helemaal.







    Om de een of andere reden leverde het boren toch een wat rafelige struktuur op. Dat zag er niet netjes uit. Mogelijk het boortje niet scherp genoeg meer.
    Bovendien vond ik de ronde vorm aan de bovenkant niet mooi combineren met de rechte bovenkant van de kop.
    Dus toen een freesmal gemaakt om de slots met de bovenfrees een fractie groter uit te frezen. Maar nu met een rechte bovenkant. Freesbit heeft een diameter van 6mm dus de hoeken hebben toch nog een kleine ronding.
    Voor de geleiding gebruik gemaakt van een ring in de freesbodem (rond 17 mm).
    Vier L-vormige blokjes om de mal op de kop te klemmen.









    Dit leverde een veel beter resultaat op. Nu geen rafelige toestanden meer binnen in de slots.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top