Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42

Discussie: Wel of geen choke?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard Wel of geen choke?

    Zeer waarschijnlijk om budgettaire redenen zijn mijn Sovteks niet met een choke uitgerust. Ze klinken goed, dik en gaaf, dus ik was niet van plan daar verandering in aan te brengen ... totdat ik iemand vond die een choke aan z'n Mig50 toegevoegd had, en wel met dit bijschrift:

    Richard Kuehnel talks about this in chapter 7 of his book, "The Fender Bassman 5F6-A." This all goes back to basic electronic theory. Without a choke, the PS responds to a step function (hitting a chord) with a monotonic response -- The plate and screen voltages drop and then rise exponentionally as the filter caps recharge. When you add a choke, it acts as an additional energy storage device and you now have a resonant circuit. Keuhnel's analysis shows that the voltage's initial drop of ~60V is followed by a ~10V "hump" about 100ms later and then several smaller "humps" before it finally stabilizes. You don't get this effect without the choke.
    Mijn breintje heeft altijd een beetje moeite met bovenstaande theorie, maar de praktische uitleg triggerde me wel enorm:

    The choke converts the time response of the power supply from an RC circuit to an RLC circuit. Adds a 'kick' to the response when you hit a chord...

    'kick' ... dat wil ik!!!


    Wat is jullie mening over een choke, en hoe het een versterker beïnvloed?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Probeer het te simuleren met b.v. Duncan Amps PSU2 designer of LTSpice circuit modelling.
    Ik geef toe, de leercurve is behoorlijk om dit soort applicaties te gebruiken, maar het maakt het wel inzichtelijk.

    Met een Current step er in en dan zie je dat bij overkritisch dimensioneren er wat opslingering optreedt. Bij schakelende voedingen of een TL startspoel wordt eigenlijk hetzelfde effect gebruikt. De spoel verzet zich tegen de stroomverandering en dan krijg je de opslingering in spanning.
    Bij een weerstand i.p.v. een choke heb je dat effect niet.
    Bromonderdrukking is bij een choke ook veel beter, omdat deze een lagere DC weerstand heeft dan de schijnbare wisselstroom weerstand. bij 10H @ 100Hz is dat 2 * Pi * f * L = 6.28 * 100 * 10 = 6283 ohm. (100 Hz is de rimpelfrequentie na dubbelfasige gelijkrichter)

    Bij een kleine amp in klasse A met een eindbuis zoals een champ heeft een choke niet veel zin omdat daar die stroomstap niet optreedt, naar bij klasse AB met balans eindtrappen met twee of vier buizen heb je dat zeker wel.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    Probeer het te simuleren met b.v. Duncan Amps PSU2 designer of LTSpice circuit modelling.
    Ik geef toe, de leercurve is behoorlijk om dit soort applicaties te gebruiken, maar het maakt het wel inzichtelijk.
    Ik heb LTSpice wel eens geprobeerd voor iets heel simpels. Was geen succes, snapte echt niet waar ik mee bezig was. En mocht ik er wel in slagen het succesvol te simuleren; dan is luisteren met de oortjes nog steeds een hele andere ervaring.


    Dus dan maar weer terug naar de Internets:

    Sorry if this has been beaten to death or anything, but I've only started posting here recently and haven't yet gotten a feel for "what's been done a million times" and what hasn't...

    Anyway, last night I installed a switch on my JVM410h so I could switch quickly back-and-forth between using the stock R106 resistor (measured at 458 ohms) vs. a 10H choke (Mercury Magnetics MC-10H). I routed the switch out through the front panel, next to the stand-by switch, so I can access it quickly from the front. After a few hours of playing here's my initial impression of the choke vs. stock resistor...

    The difference is very subtle, but in a "feel" and "dynamic" way moreso than a significant tone difference.

    With the choke: There seems to be a very slightly reduced gain and not quite as sharp a high-end or attack.

    With the resistor: Slightly more gain and a little edgier attack - a little sharper.

    Again the tone differences are subtle, but there seems to be a little less attack with the choke and that might give a slightly different playing feel. Overall, the differences are quite subtle and can largely be compensated for by tweaking the knobs. To sum it up I'd say with the choke the amp is a shade "spongier" and with the stock resistor it's a little snappier. Application-wise, I'd say the choke is better for a more classic, vintage response and the resistor better for higher-gain, tighter metal, but it's certainly not an extreme difference either way. Based on my experience with the two immediately back-to-back, I'd say Santiall was completely forthcoming when he said a choke wasn't used on the JVM not for cost purposes but because there isn't significant enough a difference to warrant one. Of course, for purists looking for a truly "vintage feel" the choke may be a step in that direction, but you'd need to be pretty particular to get the difference in a "blind" test.

    But here's the confounding factor that might negate these perceived differences: switching to the resistor vs. choke or vice versa appears to shift the bias a mA or few. That change in bias could very well be responsible for the perceived differences between choke vs. resistor. When I get time I'll pay more attention to this and see if the bias eventually settles back to where it was after a switch from choke to resistor. If it does I'll rule out possible bias change as an influence and attribute the perceived subtle differences as truly due to the choke or resistor. If the bias does shift then I'll use the switch to conveniently adjust from a hotter bias to a slightly lower one "on-the-fly".

    Dit lees ik op meer plaatsen: iets minder (irritant) tophoog, iets minder gain (kan met minder tophoog te maken hebben?), brom-/noiseonderdrukking, en voor een stijging van het voltage bij het vullen van de filtercaps wat als "kick" ervaren wordt.

    Oude Marshalls gebruikten 3H (JTM/Plexi), nieuwere 5H (JMP/800/2000) en sommigen zweren bij 10H. Wat ik wel weet is dat dankzij de 600VDC in mijn MIG60 (en 500+ in de 50s) niet zomaar iedere choke kan kopen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Wat ik wel weet is dat dankzij de 600VDC in mijn MIG60 (en 500+ in de 50s) niet zomaar iedere choke kan kopen.
    Bij het stijgen van de voltage-specs stijgt ook het aantal ampères. Is dat een maximale stroom, of de lading van een choke? Oftewel: maakt het aantal mA's nog uit voor de werking van de choke?


    Kandidaat is de Hammond 193H: 5 Henries 200mA 65 Ohms 600VDC

  5. #5

    Standaard

    Volgens mij kan het aantal mA dat ie moet kunnen verstouwen laag zijn: de stroom die de pre-amp trekt plus de stroom van de schermroosters.
    Tenzij de spoel geplaatst wordt vóór de centertap, zoals in de Vox AC30BM volgens de Petersen modificatie.
    Interessant onderwerp overigens.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    Bij een kleine amp in klasse A met een eindbuis zoals een champ heeft een choke niet veel zin omdat daar die stroomstap niet optreedt, naar bij klasse AB met balans eindtrappen met twee of vier buizen heb je dat zeker wel.
    maakt hem wel heel erg stil
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Bij het stijgen van de voltage-specs stijgt ook het aantal ampères. Is dat een maximale stroom, of de lading van een choke? Oftewel: maakt het aantal mA's nog uit voor de werking van de choke?


    Kandidaat is de Hammond 193H: 5 Henries 200mA 65 Ohms 600VDC
    Laat die grijze massa nou een werken.....
    a) waarom is er een maximale spanning voor die smoorspoel... Wat kan er fout gaan?
    b) Wat is de relatie van dikker koperdraad en stroom en Henry's....
    Nico


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Laat die grijze massa nou een werken.....
    a) waarom is er een maximale spanning voor die smoorspoel... Wat kan er fout gaan?
    b) Wat is de relatie van dikker koperdraad en stroom en Henry's....
    a) Boem?
    b) meer magnetisme? Maar een smoorspoel heeft toch ook al een gemagnetiseerde kern? Geen idee?


    Het aantal mA maakt uit voor de "sag" en er kan "ghosting" optreden als de smoorspoel het niet aankan qua stroom. Voor een 100W Marshall zou 150mA genoeg moeten zijn, 50W kan met minder af.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    a) "Units will exhibit less inductance at slightly higher currents or more at lower currents." ... dus een 3H/600V (Hammond 193N) is het dichtste bij 3H als hij ook daadwerkelijk 600V krijgt?


    De vraag is nu of ik het verschil ga horen tussen een 3H en een 5H. Het scheelt wel aanzienlijk in de kosten:
    * http://www.tube-town.net/ttstore/Tra...n19mprbcjqlfv6
    * http://www.tube-town.net/ttstore/Tra...n19mprbcjqlfv6

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik zou die grijze massa nog iets harder laten werken.......
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top