Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
Hoe verhoud zo'n bandrecorder zich kwalitatief eigenlijk tov een compact cassette?
Mijn vader had toen ik nog kleiner was zo'n ding (wel een kleintje), maar weet er niet zo veel meer van, behalve dat het als klein jochie enorm veel indruk gemaakt heeft om die spoelen op zo'n machine te zetten, handmatig de tape langs de weergavekop te leggen, etc. En vooral ook al die onderhoud- en schoonmaak spulletjes.
Dat ligt aan de machine. Ik herinner mij een testverslag van een vergelijking tussen een Tandberg TD20A open spoelenrecorder welke echt tot de besten onder de consumentenrecorders behoort en een Nakamichi 582 cassettedeck, welke overigens in dezelfde prijsklasse zat.

De Nakamichi had ietsje meer ruis, maar deed verder niet onder voor de Tandberg en dat is opmerkelijk.

Maar ga je opnemen met een Studer A 800 open spoelen deck, of een Ampex ATR 102 en dan volspoor stereo op 1/2 inch tape met een snelheid van 38 cm/s of zelfs 76 cm/s, dan hoor je een geluidskwaliteit die je nooit eerder hebt gehoord. Er worden tegenwoordig taperecorders gemaakt voor mastering die twee sporen hebben op een tape van een hele inch breed. Die tape kost rond 150 euro en die is bij 76 cm/s in 16 minuten vol.