Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Help! Halspen los in de neck

    Ik heb een paar weken terug een epiphone prophecy les paul tweedehands gekocht. Toen ik deze net wilde gaan afstellen zat de hals pen een beetje los in de neck en bood hij weinig weerstand. Toen ik de pen een keer had aangedraaid zat deze weer strak in de neck en bood hij ook weer weerstand. Is dit normaal of is de pen mogelijk kapot?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Geen idee of ze bij nieuwe gitaren de halspen al wat op spanning zetten, anders zou ik denken dat ie nog af fabriek plus daarna helemaal niet afgesteld is en dat jij de eerste bent die eraan draait.

    Als je hem kunt stellen en hij doet wat, is er niks aan de hand. Het zou pas een probleem zijn als de vorige eigenaar hem kapot had gedraaid en hij los blijft.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Als 'ie weer pakt is het goed, het zou erger zijn wanneer die los was en niet meer zou pakken.
    Vraag is wel, waarom zat de halspen los..?
    Oftewel, is het mogelijk voor de hals om de noodzakelijke holling te hebben, zonder dat de halspen los is.
    Dat hoop ik voor je, anders heb je wel een probleem.

    Verder wil ik je ontmoedigen
    Straks gaan een heleboel mensen je vertellen hoe je een hals afstelt, en dat het gemakkelijk is.
    Tenminste.
    Als je geen idee hebt hoe die toestand werkt, ga er dan vooral niet aan lopen morren, maar laat er iemand naar kijken die weet wat die doet.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 22 november 2014 om 16:36

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Niets aan de hand.

  5. #5

    Standaard

    De man waarvan ik de gitaar kocht zei zelf dat hij de gitaar al heel erg lang niet had aangeraakt. De hals stond ook heel erg hol, ik had dan ook problemen met de gitaar in tune te krijgen. Nu staat de hals weer mooi recht en is de gitaar weer in tune. Ik verwacht dat er dus niks aan de hand is

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Niet meer dan een kwart slag per dag draaien met de stelpen is mijn devies. Morgen weer een dag. Niet met je volle kracht aan gaan draaien.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    Niet meer dan een kwart slag per dag draaien met de stelpen is mijn devies. Morgen weer een dag. Niet met je volle kracht aan gaan draaien.
    Deed ik ook altijd, maar tegenwoordig draai ik veel meer zonder problemen. Draaien tot de weerstand en daarna in kleine stapjes, maar echt niet met uren wachten tussendoor. Een hals reageert vrijwel direct op de spanning.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top