Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard Schone lintzaagbalden?

    Voor de lintzaagbezitters onder ons... Welke manieren gebruiken jullie om je lintzaagbladen schoon te houden of schoon te maken. Immers, afhankelijk van de houtsoort die gezaagd wordt blijft er meer inhoudsstof, harsen en oliën aan de vertanding van de zaag kleven. Uiteindelijk beïnvloed dat de zaagkwaliteit.

    Ik ben erg benieuwd welke oplossingen jullie daarvoor hebben. De manieren die ik ken zijn niet erg tevredenstellend, ze zijn bewerkelijk en/of omslachtig.

    1) Lintzaag eraf inspuiten met ovenreiniger, na twintig minuten schoonpoetsen en weer installeren.

    2) Tandje voor tandje met een fijne staalborstel schoonpoetsen. Wel de stekker uit de 400V, maar geen zaag verwijderen.

    3) Ik weet de naam niet, maar voor schuurbanden bestaat een rubber tool waarmee schuurbanden ontdaan worden van plakkerige troep. Dat ding gebruik ik soms - als ik haast heb - op mijn lintzaag.

    Om te voorkomen dat alles aan de vertanding blijft klitten heb ik wel eens geprobeerd wat het doet als ik mijn zaagblad insmeer met 'Silbergleit', dat spul waarmee je zaagtafeloppervlakken glad maakt. Maar ook dat is geen preventieve oplossing.

    Ik hoor graag wat jullie opties zijn.

    Groet,
    Arne

    P.S. De titel moet zijn schone lintzaagbladen, niet balden... hahaha.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Kan dat niet met een doek gedrenkt in b.v tinner (niet milleu vriendelijk en goede handschoenen gebruiken) of inspuiten met b.v. remmenreiniger dat is een goede ontvetter

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.570

    Standaard

    Voor auto's bestaat er harsverwijderaar. Misschien werkt dat ook goed op lintzaagbladen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik ga kijken wat die harsverwijderaar doet. Nooit gehoord van het spul. Dank jullie zover.

  5. #5

    Standaard

    Mijn ervaring is dat tegen de tijd dat het zaagblad er niet meer zo netjes uitziet, dat ook de beste snede er dan af is. Vooral bij een lintzaag, daar de zaagtanden bij een zaaglint zelden of nooit met hardmetaal bezet zijn.
    De voorbije dertig jaar heb ik dan ook nog nooit een zaagblad/-lint gepoetst, ik zet er gewoon een ander op en breng het oude binnen bij de slijper, komt steeds netjes terug. Het kost je wat, maar je moet wat over hebben wanneer je goed en -vooral- veilig wil werken.
    Het percentage ongevallen bij elektrisch snij-, frees- en zaaggereedschap zou fenomenaal naar beneden gehaald kunnen worden wanneer het snijgereedschap in kwestie wat vaker op scherpte werd gehouden.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Mijn ervaring is dat tegen de tijd dat het zaagblad er niet meer zo netjes uitziet, dat ook de beste snede er dan af is. Vooral bij een lintzaag, daar de zaagtanden bij een zaaglint zelden of nooit met hardmetaal bezet zijn.
    De voorbije dertig jaar heb ik dan ook nog nooit een zaagblad/-lint gepoetst, ik zet er gewoon een ander op en breng het oude binnen bij de slijper, komt steeds netjes terug. Het kost je wat, maar je moet wat over hebben wanneer je goed en -vooral- veilig wil werken.
    Het percentage ongevallen bij elektrisch snij-, frees- en zaaggereedschap zou fenomenaal naar beneden gehaald kunnen worden wanneer het snijgereedschap in kwestie wat vaker op scherpte werd gehouden.
    Tee.
    Ja, dat is ook een uitgangspunt. Wegbrengen naar de slijper en scherp en schoon terugkrijgen. En ja, scherp gereedschap is het halve werk en per definitie veiliger.
    In mijn geval is dat voor het zaagblad dat ik momenteel gebruik niet aan de orde. Ik gebruik een widia tipped zaagblad dat van origine bedoeld is voor metaal. Gaat dus idioot lang mee, maar 'residue' zet zich wel af op de zaagtanden.

    Heeft iemand trouwens ervaring met de harsverwijderaar die eerder genoemd werd?

    Groet,
    Arne

  7. #7

  8. #8

    Standaard

    Een lintzaag is in wezen specifiek bedoeld om massief hout te verzagen, vandaar ook de niet echt frequent voorkomende zaaglinten met hardmetalen vertanding. Het verzagen van plaatmateriaal is nefast voor zo'n zaagblad en dit vereist wél een dergelijke hardmetalen vertandingen, zoals bij een paneelzaagmachine. Massief hout vraagt echter een 'grove vertanding' (veel plaats tussen de tanden). Bij mijn weten is dit bij een zaaglint dat voor metaal bedoeld is net andersom (kleine tandjes die dicht op elkaar zitten)? Dan kan ik begrijpen dat je inderdaad een vertanding krijgt die gaat 'dichtslibben', Enra.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Een lintzaag is in wezen specifiek bedoeld om massief hout te verzagen, vandaar ook de niet echt frequent voorkomende zaaglinten met hardmetalen vertanding. Het verzagen van plaatmateriaal is nefast voor zo'n zaagblad en dit vereist wél een dergelijke hardmetalen vertandingen, zoals bij een paneelzaagmachine. Massief hout vraagt echter een 'grove vertanding' (veel plaats tussen de tanden). Bij mijn weten is dit bij een zaaglint dat voor metaal bedoeld is net andersom (kleine tandjes die dicht op elkaar zitten)? Dan kan ik begrijpen dat je inderdaad een vertanding krijgt die gaat 'dichtslibben', Enra.


    Tee.
    Nee, het zijn niet de tanden die dichtslibben. Het gaat met name aan de zijkanten langs de vertanding zitten. Normale residue aanzetting, maar wel knap irritant. Overigens is dit een behoorlijk grof zaaglint, 4tpi. 3tpi zou mooier zijn, dat is zeker. Maar dit werkt ook.

    Groet,
    Arne

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Nee, het zijn niet de tanden die dichtslibben. Het gaat met name aan de zijkanten langs de vertanding zitten. Normale residue aanzetting, maar wel knap irritant. Overigens is dit een behoorlijk grof zaaglint, 4tpi. 3tpi zou mooier zijn, dat is zeker. Maar dit werkt ook.

    Groet,
    Arne
    Wat zeg ik nu... Ik heb 3tpi, dat is tandsteek 8 a 9. Mooier zou natuurlijk zijn tandsteek 14. Heb ik daarnet besteld.

    Groet,
    Arne

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top