Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard mahonie met porefiller op water basis. welke blanke lak op welke manier?

    beste mensen,

    toch nog even een lak vraag, ik heb een body van mahonie, waarvan ik nu de porien gevuld heb en aan het bij schuren ben. Nou zit ik nog even te twijfelen waarmee ik de body zou gaan af lakken, alleen blank zodat ik mijn stukje hout nog kan blijven zien. Paar opties, gewoon lekker spuitbusje halen (alkyd?) potje blanke lak halen en inwrijven met doek (geen idee welke eigenlijk)
    nou is het dus eigenlijk de bedoeling dat er lak op komt als bescherm laag, en moet het niet perse hoogglans worden.. iemand tips of leuke ideeen?

    ik hoor graag van jullie

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Pak gewoon wat voor handen is. Zolang je maar niet mixt. Voor een dun laagje zou het mij niet zoveel boeien.

  3. #3

    Standaard

    heb alleen spuitbus acryl blanke lak liggen.. (autolak wat wel echt hoogglans is(word met poetsen))
    en ik hoor verschillende verhalen van lakken wel en niet te gebruiken op (bas)gitaren maar wat is dan ideaal om erop te hebben? nitro?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Action blanke lak.. Kost geen drol en schijnt erg goed te werken.. Ik heb het onlags gebruikt om een radius dish mee te sealen en dat ging prima, 2 laagjes per kant. Zo lang jij het niet opschuurt tot 2500grit is er niets aan de hand...

    Je kan ook gewoon olie gebruiken.. Iets van Danish oil.. Wordt ook hard en de glans hangt af van het aantal lagen wat je aanbrengt..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nitro is het mooiste (en het vintage correctste)
    acryl spuitbus gemakkelijkste
    alkyd zou ik niet nemen
    2 K is het sterkste en snelste
    olie is het allergemakkelijkste maar minder sterk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Laatste twee gitaren met spul van de Action gedaan, na altijd nitrolak gebruikt te hebben. Actionspul werkt ook prima maar zit er anders uit en werkt anders.

  7. #7

    Standaard

    misschien dan toch maar voor het spuitbusje acryl gaan dus, nitro is wel echt dikke troep om mee te werken, daarnaast wil het nog wel eens gebeuren dat je hals in zo'n goedkope wand hanger wat gekke slijtage krijgt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Nitrolak is fantastisch als je weet hoe het werkt. Iedere laag smelt mooi in de vorige. Maar acryl heeft ook zijn voordelen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Heb je minerale porienvuller gebruikt? (of iets als kneedbaar hout?)


    Daar kan doorgaans alle lak overheen. Die van de action kan hele goeie resultaten geven (wel n beetje zachte lak). Remember, goed slijpen tussen de lagen door en geen druipers maken.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top