Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard Hoe krijg je klankgat perfect rond?

    Ik ben bezig met een klein zelfbouw projectje. Het klankgat heb ik er in eerste instantie ingesneden met een cirkelsnijdertje.
    Naderhand met het schuren van de body is het klankgat iets ovaal geworden aan een kant. Ik heb geprobeerd om het weer opnieuw rond te schuren, maar ik krijg hem niet meer zo perfect rond als dat hij was.

    Hoe doen de akoestische bouwers dat hier? Ik zat te denken aan een gatenzaag maar ik denk dat dat fout gaat met het dunne bovenblad. Dat hij ineens vasthapt in het hout en er stukken uit trekt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik gebruik daarvoor een 'circle cutter' van - ik geloof - Stanley. Die zet ik in de kolomboor (die heeft bij mij een redelijk diepe uitlading). Schuren doe ik na het snijden slechts heel licht, vooral om de snijranden wat af te ronden..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Ik had inderdaad geprobeerd om maar licht te schuren, maar met 3mm (weet ik niet wat voor zachte houtsoort van een wijnkistje) gaat het vrij snel zeg maar...

    Ik heb ook gebruik gemaakt van een circle cutter, maar het probleem nu is dat ik een gat heb en dus geen centerpunt meer.

    Het enige wat ik kon bedenken is met een gatenzaag een gat maken in een plaat die ik als mal gebruik. Deze vervolgens op het klankkastje leg en met een dremeltje de boel netjes frees.

    Maar aangezien hier redelijk wat ervaren bouwers zitten, dacht ik toch even vragen. Misschien dat iemand wel een eenvoudiger idee heeft.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 29 oktober 2014 om 10:14
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik had inderdaad geprobeerd om maar licht te schuren, maar met 3mm (weet ik niet wat voor zachte houtsoort van een wijnkistje) gaat het vrij snel zeg maar...

    Ik heb ook gebruik gemaakt van een circle cutter, maar het probleem nu is dat ik een gat heb en dus geen centerpunt meer.
    Maarrrr, als je enigszins het midden van het gat kan bepalen, kan je het blad vastzetten en het gat toch iets groter maken met je circle cutter. Dat moet zeker lukken als je het uitgesneden gedeelte nog hebt..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Maarrrr, als je enigszins het midden van het gat kan bepalen, kan je het blad vastzetten en het gat toch iets groter maken met je circle cutter. Dat moet zeker lukken als je het uitgesneden gedeelte nog hebt..
    Nou het probleem is dat het geen normale bouw is. Het is een gitaartje uit een wijnkistje, dus ik heb geen los bovenblad.
    Zal vanavond eens kijken of ik wat fototjes kan plaatsen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Kun je misschien een stuk hout aan de binnenkant bevestigen en daar misschien het middelpunt op tekenen. Daar een spijkertje inslaan en dan met een potlood en draad een net iets groter rondje tekenen en tot die lijn schuren?

    Rik

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Even een andere benadering... Ik lees in je verhaal dat het een experiment is met een wijnkistje. Is het erg als het niet perfect rond is?

    Groet,
    Arne

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Even een andere benadering... Ik lees in je verhaal dat het een experiment is met een wijnkistje. Is het erg als het niet perfect rond is?

    Groet,
    Arne
    Erg is een groot woord. Het liefst heb ik het mooi rond, maar als het te veel moeite is blijft het gewoon zoals hij nu is.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    150

    Standaard

    Een halfronde schuurklos maken in de radius van het gat?
    If at first you don’t succeed, destroy all evidence that you tried. - Josh Homme
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...plaatmateriaal
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-strat-achtige

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Als je 3mm weg geschuurd hebt, dan zou ik jou 'lichte schuurtechniek' toch nog eens van naderbij bekijken.
    Of bedoel je daarmee de dikte van het blad?

    Ik snij eerst te bovenkant in met een cirkel snijder, daarna met de dremel uitfrezen, vlak erachter (of ervoor, hoe je het ook bekijkt.)

    Als ik ga schuren, of de rand van het klankgat afronden, blijf ik weg van de lijn die ik wil behouden, uiteindelijk gebruik ik enkel een 400 grid om alles mooi te laten blenden. voor de rest blijf ik er af !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top