Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Oosters

  1. #1

    Standaard Oosters

    Het eerste stuk heeft een midden-oosterse sfeer dankzij een frygisch dominante toonladder (D-Es-F#-G-A-Bes-C-D).

    Ship of the Desert


    En dan gaan we door naar het verre oosten. Hoewel... dichter bij huis kom je zoiets ook wel tegen bij de afhaalchinees om de hoek. Maar wees gewaarschuwd want deze oosterse schotel is overgoten met een pittig kitsch sausje.

    Fung Wong Shan
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Volgens mij is Phrygisch altiid dominant, en bedoel je de Phrygisch #3 oftewel 'zigeunertoonladder' of hoe je m wil noemen? Anyway Ik ga zo luisteren, leuk!

  3. #3

    Standaard

    Ja, die bedoel ik.

    Ach, ik zoek dit soort dingen ook maar achteraf op bij Google. Eerst de muziek maken daarna pas de terminologie erbij zoeken om erover te kunnen ouwehoeren. Deze naamgeving heb ik hier op wikipedia gevonden (een Nederlandse versie van die pagina is er niet).
    Er is ook een "normale" frygische modus waarbij je in dit geval een F zou spelen in plaats van een Fis. Dat heeft helemaal niets oosters, spaans of zigeuner-achtigs.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Dat klopt. Ik ga nog steeds luisteren, maar kan zomaar over n paar dagen zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ship of the desert geluisterd. Best gaaf man! Leuke opbouw, leuke aanzwellende sounds, leuke melodietjes. Alle percussie zelf ingeprogrammeerd, of stiekem loops gebruikt? Anyway, mijn complimenten.

  6. #6

    Standaard

    Bedankt Fusion! Ja, die percussie heb ik zelf ingeprogrammeerd. Er zijn wel een paar instrumenten die op arpeggios* zijn gebaseerd, zoals de ritmische bas.

    * In de synth betekenis van het woord: ze maken vanzelf een ritme terwijl er in werkeljkheid lange noten of akkoorden worden aangehouden.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  7. #7

    Standaard

    Leuke nummers ! Of het nu frigide toonladders zijn of niet - laat staan dominant... - ik weet dat allemaal niet. Luister ernaar en vind het gewoon leuk.
    Alleen een dingetje... die piano bij het oosterse lied.... klinkt nogal vreemd. In die zin dat ik het er niet bij vind horen.
    Maar, goed in elkaar gezet.... letterlijk.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  8. #8

    Standaard

    Lachen hoor! Ik dacht nog: laat ik nou eens niet bijdehand doen over frigide en dominant...
    Dank je Ernest!

    Ik zou op het gehoor zeggen zigeuner. Of touwladder naar de maan, een lied dat ik in 71 door Jack Bruce heb horen spelen.

    Maar goed: Ik weet veel te weinig van de theoretische kanten om je daarbij van hulp te kunnen zijn.

    Maar mensen die luisteren (en zelfs een aantal keer) en het naar hun zin hebben?
    Ik geloof dat dat voor beide partijen leuk is.

    En ik geloof dat dat in essentie het verschil is tussen Engels en NL publiek. In da UK komen ze (voetbal, muziek, maakt helemaal niks uit) om te zien of het een feestelijke avond oplevert. Degene die mij het laatst heeft verweten dat ik veel te positief ben heeft nu een ban, kwam ik net achter. Aan hem hoef ik dus even niet uit te leggen dat dat positieve uitgangspunt zijn oorsprong vindt, in het gegeven dat ik de UK houding veel leuker vind.

    In de hoop dat je arpeggios kunt eten en dat dat door fraaie Italiaanse mevrouwen wordt opgediend.....
    Vriendelijke groet, Gus

  9. #9

    Standaard

    En ik geloof dat dat in essentie het verschil is tussen Engels en NL publiek. In da UK komen ze (voetbal, muziek, maakt helemaal niks uit) om te zien of het een feestelijke avond oplevert.
    nope dat hoef je mij niet uit te leggen
    been there
    ik weet wel waarom (half geintje)

    maar leuke songs

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top