Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door colinslager3112 Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben Colin 16 jaar, speel nu ongeveer 7 maanden gitaar(elektrisch). ik speel veel muziek van Metallica, Guns 'n Roses, en nog een aantal andere bands. Ik oefen vrij veel en ben de laatste maanden steeds beter geworden. Maar nu ben ik op een punt gekomen dat ik zelf met een nummer bezig ben, nu wil ik een solo over een riff spelen. het probleem is past de solo in het nummer? stel je hebt een droevig nummer, dan past een super vrolijke bleus solo daar niet in. Hoe zorg ik dat de solo past bij de akkoorden (in dit geval powerchords) welke toonladder en welk deel van de nek moet ik gebruiken, of op welk tempo moet ik de solo spelen, en natuurlijk het belangrijkste, hoe maak ik ubberhaupt een solo? Wat ik nu wel eens speel als ik een beetje voor de lol zit te klooien zijn een paar simpele bleus licks en een aantal metal licks en heel veel bends. Ik heb al geprobeerd om een solo te maken maar het lukt gewoon niet om het mooi te maken. de solo moet een soort verhaal vertellen. Hoe doen al die gitaristen dat? zoals kirk hammet of slash? Is er iemand die me kan helpen?

    Mvg, Colin
    De sleutel tot succes hier ligt in JOUW eigen muziek collectie.
    Luister zoals JOUW muzikale voorbeelden de gitaar technieken gebruiken om bepaalde contrasten/effecten op te roepen.***
    JOUW muziek collectie is JOUW smaak.
    Wat JOUW oren in gaat,komt JOUW vingers uit.
    Daarom is het ook zo belangrijk om met JOUW eigen oren muziek uit te zoeken,ipv van even snel een tabje te downloaden want dat is zo makkelijk en lekker handig.
    Die tabs klopt ook heel vaak geen ene hol van,dus wat leer je dan?
    En daardoor krijgen JOUW hersens dan GEEN connectie met JOUW handen.
    Simpelweg omdat JOUW hersens het geleerde niet om kunnen zetten in een bruikbaar stuk muziek.

    Internet is wat dat aangaat een vloek en een zegen.
    En ja,ik ben van de oude stempel van voordat internet bestond en je je oren wel MOEST gebruiken,net zoals Slash en de heer Hammet.

    Simpeler kan ik het niet uitleggen,wel nog heel veel moeilijker.



    ***dus ook zorgen dat je je toonladders kent,en die leert herkennen als er iets gespeeld word.
    Ja dit kost moeite en inzet en gaat niet vanzelf!
    Over verloop van tijd gaat het wel steeds makkelijker.
    Het is niet iets wat je kan leren in een week.
    Steek er tijd en moeite in en het betaald zichzelf uit.......................het komt echt niet aanwaaien.

    Iemand anders nog aanvullingen hierop?

    Gitaar naar keuze -> 3 meter kabel -> versterker

    Soms op smaak gebracht met één of meerdere effecten naar keuze.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.515

    Standaard

    Mijn aanvulling is Keep it simple.
    Dat wil zeggen, speel geen dingen die je net niet kan.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #23

    Standaard

    Schiet me nu net nog te binnen dat heel veel gave solo´s compleet geimproviseerd zijn.


    Maar dan moet je dus wel eerst geleerd hebben hoe je je geleerde dingen in muziek om kan zetten.

    En zoals Pepe hierboven aangeeft,ik begin meestal ook heel simpel,alhoewel ik een erg sterke neiging heb om weer heel snel in de shred stand te schieten.
    en dat heb ik ook niet in een week geleerd.
    Gitaar naar keuze -> 3 meter kabel -> versterker

    Soms op smaak gebracht met één of meerdere effecten naar keuze.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wallis Bekijk bericht
    een gitarist die een goede solo op z'n naam heeft staan
    Was dat, een goede solo?







    Vier is in de klok, ik trek het bier open.
    Mwa...

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.290

    Standaard

    Ok, in de rock sfeer.

    Maar waarom zijn ze goed dan?
    Mwa...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.515

    Standaard

    Of Richards de Sympathy solo gespeeld heeft wordt ernstig betwijfeld. Buchannan, Page, Winwood, Mason.. het zou allemaal kunnen.

    In de Circus gig speelt Richards de solo, da's toch een andere stijl. Aan de andere kant, Mason's solo op Mr Fantasy - pre Sympathy- lijkt er dan meer op.



    De Beat it solo is een en al plak en knipwerk wat het geen slechte solo maakt maar dan wordt het toch van een andere orde, zoiets hecht zich wat lastiger aan de psyche.
    De Hotel California solo's resoneren volgens mij dieper in het collectief bewustzijn als dat de graadmeter is.

    Brian May's Killer Queen heb ik ook altijd een juweeltje gevonden.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 21 november 2014 om 17:25
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.515

    Standaard

    Staat gewoon op Lukathers website. Quincy Jones heeft er ook al een hoop over gezegd in interviews.
    Know your stuff!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #28

    Standaard

    Ja, daar heb je wel een beetje een punt.
    Maar hij vraagt tenminste. De leukste manier naar slimmer worden, is door nieuwsgierig te zijn en vragen durven te stellen.
    Als je het maar vriendelijk vraagt, hoor je gewoon antwoord te krijgen.
    Mijn menig maar, maar wel mijn mening.
    Vriendelijke groet, Gus

  9. #29

    Standaard

    25 goede solo's... da's niet zo moeilijk. Maar het is natuurlijk ook smaak. Persoonlijk vind ik veel zang vaak weer veel te lang doorleuteren, vaak met vooral veel herhalingen. Zo spannend is dat gezever over mooie blauwe ogen waar het zonlicht in danst nu ook weer niet

    En soms is een korte puntige solo perfect, soms iets wat redelijk gecomponeerd is, maar af en toe pakt een lang uitgesponnen zoektocht naar net dat ene nieuwe ideetje ook erg goed uit.

    Er is al een goede gitaarsolo onderwerp ergens hier op het forum.

    Misschien kan iemand wat polls in elkaar draaien voor goede gitaarsolo's. Kunnen we eens kijken over welke solo's we het eens zijn.

    Kort en toch perfect, nomineer ik

    Kiss van Prince (geen idee of Prince die solo speelt of dat zijn toenmalige gitariste hem ingespeeld heeft. In de clip mag zij, maar met die looks is dat geen rare keuze)

    Something van de Beatles. Ik neem aan George Harrison.

    En voor mij vreemde eend in de bijt, aangezien ik niet echt iets met punk en new wave heb, maar dit nummer is in zijn geheel brilliant met een prima passende solo Golden Brown van de Stranglers.

    meer uitgewerkt en medium lengte

    Another brick in the wall pt 2 van Pink Floyd
    Heel veel van Queen. Brian May heeft heel wat moois gemaakt.

    En voor het langere werk

    Zappa in de studioversie van Inca Roads (hoewel de solo geloof ik van een live concert afkomstig is)
    En weer Zappa voor de studioversie van Watermelon in easter hay (ook een live solo ws.)
    Smoke on the water (studio versie ) van Deep Purple

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    25 goede solo's... da's niet zo moeilijk. Maar het is natuurlijk ook smaak. Persoonlijk vind ik veel zang vaak weer veel te lang doorleuteren, vaak met vooral veel herhalingen. Zo spannend is dat gezever over mooie blauwe ogen waar het zonlicht in danst nu ook weer niet

    .........................................
    Dat is zeker waar. En daarom moeten we dat soort liedjes gewoon niet meer schrijven. Ook niet als Sky Radio daar om smeekt.

    Gewoon over drinken (niet teveel) lekker wippen, dan nog wat drinken (weer niet te veel) en dan weer lekker wippen.
    Of, bij wijze van afwisseling, eerst wippen en dan lekker wat drinken.

    En ook de 'ze is m gepeerd' liedjes zijn hoognodig aan revisie toe.
    Niet: Ik kijk je nooit meer aan, want ze is toch al pleite.
    Maar:
    't Is onomkeerbaar
    ben ik bang
    breng je boeken
    naar de boemerang

    Maar, gaat dit nog over de vraag hoe je een mooie solo maakt?
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top