Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Compressor voor steelstring live.

    Hallo.

    Voor mijn Martin steelstring zoek ik een simpele compressor, omdat ik live zowel fingerpick als strum. En dat moet beetje dichter naar elkaar toe in de output, omdat ik daar ook bij zing. Maar alle pedalen zijn voor electrische gitaren met de nadruk op sustain, low end boost en noem maar op. Ik ben bang dat dat mijn geluid te veel kleuren gaat.
    Kan ik mijn gitaar (met een buit in pre amp, output 11kOhm) straffeloos ook in bijvoorbeeld een Behringer 19" compressor prikken? En die vervolgens in mijn amp (Input 10MOhm)? Iemand suggesties?

    Bedankt!

    Jeroen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Er zijn talloze compressors op de markt, een groot deel daarvan kleurt amper tot niet.

    Ik heb eens een Aphex Punch Factory geprobeerd. Wel voor elektrisch, maar die wilde ik om te zorgen dat een heel harde aanslag niet al te hard klonk, zonder dat het anders ging klinken. Die deed precies dat.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Voor versterkte akoestische gitaar heb ik goede ervaringen met de Carl Martin compressor/limiter. Nauwkeurig instelbaar en heel transparant (middenklasse studio kwaliteit).


    Je kunt ook hun parametrische EQ + DI (vooral gemaakt voor versterkt akoestisch) gebruiken om met 1 voetklik zowel klank als volume aan te passen aan verschillende aanslagstijlen in een liedje.
    Laatst gewijzigd door piezo; 16 oktober 2014 om 13:50
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    135

    Standaard

    Àls je bang bent dat hij kleurt zou ik juist bij je tokkelpartijen een simpele line boost aanzetten. Zo blijf je wel de dynamiek in je spel houden, ook bij je slag! Bijvoorbeeld de MXR Micro-amp.

  5. #5

    Standaard

    Wat een heel mooi compressor pedaal is, is de MXR Bass Compressor M87. Hij wordt bass compressor genoemd, maar het is eigenlijk een soort dure studio compressor (Universal Audio 1176) in pedaalvorm. De 1176 is een industrie standaard voor oa akoestische gitaren.
    Het is dus een compressor in z'n puurste vorm, dus niet voor sustain/effect geluiden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door XTZ Bekijk bericht
    Àls je bang bent dat hij kleurt zou ik juist bij je tokkelpartijen een simpele line boost aanzetten. Zo blijf je wel de dynamiek in je spel houden, ook bij je slag!
    Daar sluit ik me bij aan. Het volumeverschil tussen een tokkel en een strum is redelijk groot, als je dat gaat oplossen met een compressor denk ik dat je de strums behoorlijk gaat platduwen. Dus inderdaad beter een boost gebruiken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Op het zachtere spel zal de compressor idd minder ingrijpen. Je creëert met een compressor juist een verschil door spel mét en spel zonder duidelijk hoorbare compressie.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Daar zit zeker wat in. Maar dan kan ik ook gewoon handig worden met de volumeknop op de gitaar. Platdrukken van strumming is niet per se slecht als het de zang alleen maar ondersteunt. Die MXR is veelzijdig regelbaar, dus is dat platdrukken in te regelen. Interessant pedaal. Mijn oog is ook gevallen op de Fishman Aura DI. Maar die kleurt natuurlijk enorm, maar wel interessant. Bedankt zo ver.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Op het zachtere spel zal de compressor idd minder ingrijpen. Je creëert met een compressor juist een verschil door spel mét en spel zonder duidelijk hoorbare compressie.
    Met een goede transparante compressor, is het de kunst om dat verschil juist niet te horen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SNiXMusic Bekijk bericht
    Met een goede transparante compressor, is het de kunst om dat verschil juist niet te horen.
    Definieer 'transparant' ?
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top