Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Guild Starfire iv

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard Guild Starfire iv

    Ik heb een voorliefde voor (semi-) hollow gitaren.

    Onlangs bespeelde ik in de lokale muziekwinkel een Guild Starfire IV reissue (evenwel zonder deze ingeplugd te hebben). Deze gitaar is qua vorm min of meer een kopie van een ES 335.

    Ik was erg gecharmeerd door deze gitaar : solide indruk, aangenaam halsprofiel, goede prijs kwaliteitsverhouding.

    Zijn er op het forum leden die deze gitaar kennen en wat is hun indruk ?

    Hoe veelzijdig is deze gitaar ? (heeft "anti-hum" minihumbuckers)
    Voor blues zal ze wel geschikt zijn maar kan je er ook een stevigere rocksound uit krijgen (denk dan aan classic rock : AC/DC , Deep Purple, Free (all right now)), of is de gitaar daar iets te vintage voor "gevoiced" ?

    Uiteraard zal ik de gitaar zelf nog wels eens ingeplugd bespelen maar in afwachting graag jullie inzichten.

    Mvg,

    Denis

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    De humbuckers zijn antihum. De IV heeft ook een centerblock dus classic rock moet ie zeker aankunnen. De Newark-serie biedt een aantal leuke gitaren. Echt koopjes zijn het niet.

    http://guildguitars.com/g/starfire-iv/
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Inderdaad zijn het geen goedkope gitaren voor "Korea modellen", anderzijds indien je vergelijkt met de prijs van een Gibson ES 335...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Tgoh, ik heb ze meerdere malen getest (en iemand anders succesvol de V kunnen aansmeren, met Bigsby). Prijs/kwaliteit zijn ze onklopbaar (er zit ook standaard een koffer bij). Qua veelzijdigheid: twangen zoals een telecaster zal er niet echt inzitten, maar afgezien van dat zijn ze wel behoorlijk allround, zonder hun eigen karakter te verliezen (het kan scheuren, maar het klinkt wel vintage). Enige reden waarom ik ze niet heb, is een gevalletje van GAS (Geld Afwezig Spijtiggenoeg)

    Trouwens, Guild is weer verhuisd door Fender, en van wat ik heb opgevangen is die Newark reeks geen lang leven beschoren
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.348

    Standaard

    Ik ben ook al heel erg lang bekoord door een Starfire IV.
    Eigenlijk wil ik een eind jaren '60 of begin '70 exemplaar, maar die zijn moeilijk te verkrijgen in NL.
    En eigenlijk heb ik gitaren genoeg ook.
    Zou ik het laatste jaar niet ontdekt hebben dat ik eigenlijk veel beter opereer op piano, dan zou ik er nog wel eentje bij kopen, maar nu ff niet.
    Over de toekomst doe ik geen uitspraken.
    Mocht op eigen initiatief mijn Hofner ooit het huis verlaten, dan is dat plaatsje vrij voor een Starfire IV.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2002
    Locatie
    Noorden
    Berichten
    1.256

    Standaard

    +1 voor Fingers. Prijs kwaliteit verhouding ga je op dit moment geen betere (semi) hollowbody gitaar kopen. Heb zelf een tijdje geleden een Guild newark x175b gekocht en ben er nog steeds erg van onder de indruk! Heb nog een stuk of wat hollowbodys uit hogere prijsklassen zoals gretsches, ric en epi elitist. De Guild doet hier eigenlijk niet zoveel voor onder.
    Prachtige gitaren met een zeer prettig u vormig halsprofiel, perfecte 'stock' pickups, vintage correcte dunne gelamineerde tops en originele koffer. Zit er aan te denken nog een aristocrat bij te kopen...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Ik ken overigens dat gevoel van al genoeg gitaren te hebben maar dat gevoel helpt niet veel als er op enkele 100en meters van je werk een gitaarwinkel is ...en die Guild voelt wel erg goed zelfs met 011 snaren die ik eigenlijk niet gewoon ben...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik heb de gitaar gisteren nog even vastgepakt. Wat me wel opviel was dat de body kennelijk toch wel een andere vorm heeft dan mijn epi sheraton. Het lijkt wel of de verhouding tussen het brede deel en de smallere hoorns toch enigszins anders is ( hoop dat dit enigszins duidelijk overkomt). In die zin leek de gitaar me iets minder confortabel om zittend te spelen ( bij de sheraton
    heb ik dat probleem niet).

    Aangezien ik niet zo'n goede rug heb is dat toch wel belangrijk voor mij...

    Als ik de tijd vind ga ik nog eens proberen of deze "indruk" zich herhaalt .

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Klopt, hij is wat dunner (voor- tot achterkant) en wat meer getailleerd dan het 335-model. Komt qua vorm nog het meest overeen met de Coronado.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Blijkt uiteindelijk wel goed mee te vallen na een tweede test. De gitaar staat misschien iets minder stabiel omdat ze idd.dunner is. Dat valt op te lossen met een strap.

    Wat me wel opvalt is dat de gitaar erg soepel speelt zelfs met de standaard 0.11 snaren. (ben niet meer dan 010 gewoon).

    Ook erg allround : cleane open akkoorden strummen klinkt ook erg goed (vind het vaak moeilijk om hier op een elektrische gitaar een overtuigende klank te vinden), goeie drive.

    Ik kan weer wat beginnen dromen....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top