Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard Buigijzer in de maak

    Waarom een godsvermogen uitgeven als je het ook zelf kan maken?

    Naar voorbeeld van dit filmpje:



    Op ebay een pid-controller en een element besteld. Alu buis, alu folie, siliconenmat voor de isolatie, bevestigingsmaterialen en wat multiplex, waar ik bergen van heb liggen..



    Buis ovaal gemaakt. Had expres wat extra besteld, voor het geval dat, maar het is de eerste keer goed gegaan.



    Hoekstukjes die ik nog over had. De nokjes eraf gevijld.



    Gaatjes boren en gat voor de controller uitgeboord en gebeiteld. Niet 100% netjes, maar het past precies en
    er gaat toch wat overheen..



    En de eerste mockup:



    Volgende is de folie in de buis rammen (letterlijk) en in het midden een gat boren om het element te ontvangen.
    Laatst gewijzigd door Rizz; 6 oktober 2014 om 21:35
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hartverwarmend, al die reacties..

    Maakt niet uit, het is ter leering ende vermaeck..

    Verder gegaan, folie in de buis gepropt en gat geboord:



    PID getest en gekalibreerd op kokend water en it's alive!



    Helaas ging er met het plaatsen van het element fout, door een foutje glipte de hele boel weg en viel het element op de grond en het keramisch gedeelte lag aan barrels.. Wat krachttermen galmden door door het portiek... Ik denk dat de oudjes hier wat nieuwe woordjes geleerd hebben.



    Nou ja, niets aan te doen, nieuwe besteld en zal moeten wachten tot deze binnen is.

    Ondertussen wel het doosje verder klaargemaakt en alles aangesloten, ik hoef alleen maar het element te plaatsen, aan te sluiten en de rest in elkaar te zetten...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Soms zou ik willen dat elektriciteit en ik vriendjes konden worden.
    Tot nu toe krijg ik steeds op me donder als ik aanraak :?

    Mooi gedaan Rizz. Leuk projectje.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2014
    Locatie
    Marke, België
    Berichten
    30

    Standaard

    Beste,

    ik plan ook nog om zelf een buigijzer te maken.
    Zou het mogelijk zijn te weten waar je die onderdelen hebt gekocht en welke types of merken dit zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice job Rizz!
    mijn buigijzer is nog veel goedkoper maar dat is er dan ook aan te zien
    werkt wel prima overigens

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Barnut Bekijk bericht
    Beste,

    ik plan ook nog om zelf een buigijzer te maken.
    Zou het mogelijk zijn te weten waar je die onderdelen hebt gekocht en welke types of merken dit zijn.
    Ha Barnut.

    Lijstje onderdelen:

    -PID: http://www.ebay.com/itm/AC-220V-Digi...item5662eb8739

    Let op! Het SSR relais wat er bij zit is niet geschikt om te gebruiken met deze PID, dus het beste zoek je er 1 zonder.. In de mijne (die uit de link dus) zit een intern 3A relais, dus je element mag maximaal 660w vermogen hebben. Liever er iets onder. Ik heb gekozen voor een 300w element. Zoek er ook 1 met mèt een thermokoppel, die ga je nodig hebben voor de sturing. Hier zit een Type K thermokoppel bij, lees goed de omschrijvingen. Voor uitleg van de functies op deze PID (handleiding is Chinees.. ): Dit topic Het is dus wel een nepper! De echte kosten rond de €100,-

    -Element: Zoek op ebay naar een cartridge heater (nederlands: patroonelement), de mijne is 16mm doorsnee, 150mm lang, 300w vermogen op 220V. Hou er rekening mee dat deze elementen niet veel warmte veraf stralen, vandaar het volgende:

    -Aluminium folie: ik heb 2 1/2 rol van 30 meter gebruikt.

    -Aluminium of stalen buis: De mijne is alu, 80mm doorsnede met een wanddikte van 2 mm. Ik heb 60 cm besteld, om wat ruimte te hebben voor fuckups. De uiteindelijk buis is 20cm
    -Bevestiging voor op het doosje: ik had nog wat hoekstukjes over van een ander projectje: http://www.aliexpress.com/wholesale?...onnector+20x20 Zoek maar uit..
    -18mm berkenmultiplex
    -siliconen bakmat bij de blokker voor isolatie van de buis tegen het hout
    -1 extra lange 16mm metaalboor. Je kan niet zo heel diep boren, dus hou daar rekening mee in de lengte van je element.
    -schroeven, kabelschoentjes en een kroonsteentje.

    Dat, een hoop geduld en een fijne tafelzaag..

    Als je hulp nodig hebt met het aansluiten, ik heb hier een schema liggen, stuur ik je graag per email op. Mocht het nodig zijn, stuur maar een PB

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    nice job Rizz!
    mijn buigijzer is nog veel goedkoper maar dat is er dan ook aan te zien
    werkt wel prima overigens
    Thanks Barno! We moeten nog zien of het echt gaat werken, maar met een Jigmeister in huis, moet ik er wel wat moois van maken...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 15 oktober 2014 om 18:26
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Ehhh, ik ben eigenlijk sprakeloos. Echte instrumentmakers delen zelden hun projecten. Ik ben eerder bang iets stoms te zeggen... Ik volg dit stilletjes...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Ehhh, ik ben eigenlijk sprakeloos. Echte instrumentmakers delen zelden hun projecten. Ik ben eerder bang iets stoms te zeggen... Ik volg dit stilletjes...
    Ghehehe Maar ik ben dan ook geen echte instrumentenmaker..

    Dank voor je interesse!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2014
    Locatie
    Marke, België
    Berichten
    30

    Standaard

    Bedankt Rizz,

    Ik bekijk wat er allemaal nodig is.
    Waar zit bij jouw het termokoppel in gevezen? Ik veronderstel dicht bij de buitenwand in de alufolie?

    MVG

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Ha Barnut.

    Lijstje onderdelen:

    -PID: http://www.ebay.com/itm/AC-220V-Digi...item5662eb8739

    Let op! Het SSR relais wat er bij zit is niet geschikt om te gebruiken met deze PID, dus het beste zoek je er 1 zonder.. In de mijne (die uit de link dus) zit een intern 3A relais, dus je element mag maximaal 660w vermogen hebben. Liever er iets onder. Ik heb gekozen voor een 300w element. Zoek er ook 1 met mèt een thermokoppel, die ga je nodig hebben voor de sturing. Hier zit een Type K thermokoppel bij, lees goed de omschrijvingen. Voor uitleg van de functies op deze PID (handleiding is Chinees.. ): Dit topic Het is dus wel een nepper! De echte kosten rond de €100,-

    -Element: Zoek op ebay naar een cartridge heater (nederlands: patroonelement), de mijne is 16mm doorsnee, 150mm lang, 300w vermogen op 220V. Hou er rekening mee dat deze elementen niet veel warmte veraf stralen, vandaar het volgende:

    -Aluminium folie: ik heb 2 1/2 rol van 30 meter gebruikt.

    -Aluminium of stalen buis: De mijne is alu, 80mm doorsnede met een wanddikte van 2 mm. Ik heb 60 cm besteld, om wat ruimte te hebben voor fuckups. De uiteindelijk buis is 20cm
    -Bevestiging voor op het doosje: ik had nog wat hoekstukjes over van een ander projectje: http://www.aliexpress.com/wholesale?...onnector+20x20 Zoek maar uit..
    -18mm berkenmultiplex
    -siliconen bakmat bij de blokker voor isolatie van de buis tegen het hout
    -1 extra lange 16mm metaalboor. Je kan niet zo heel diep boren, dus hou daar rekening mee in de lengte van je element.
    -schroeven, kabelschoentjes en een kroonsteentje.

    Dat, een hoop geduld en een fijne tafelzaag..

    Als je hulp nodig hebt met het aansluiten, ik heb hier een schema liggen, stuur ik je graag per email op. Mocht het nodig zijn, stuur maar een PB



    Thanks Barno! We moeten nog zien of het echt gaat werken, maar met een Jigmeister in huis, moet ik er wel wat moois van maken...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Barnut Bekijk bericht
    Bedankt Rizz,

    Ik bekijk wat er allemaal nodig is.
    Waar zit bij jouw het termokoppel in gevezen? Ik veronderstel dicht bij de buitenwand in de alufolie?

    MVG
    Dat is het enige wat eigenlijk nog moet, bedacht ik me na jouw vraag.. Ik had bedacht om die 5 à 6 cm vanaf de onderkant aan de kant te plaatsen waar ik niet buig. Zo heb ik sws een cm of 15 over om te buigen en dat lijkt me meer dan voldoende. Deze is uitgevoerd met M6 schroefdraad. De folie moet er toch in in lagen, dus na boren en voor het element erin gaat, kunnen er een paar lagen eerst uit om 'm vast te maken en dan vervolgens weer op te vullen.. Ik heb trouwens nog aan de onderkant een alu plaatje die op de boutjes van de hoekstukjes rust om steun te geven en ervoor te zorgen dat de boel niet onverhoopt omlaag zakt.

    Plan is, heb ik me ook nog bedacht, om zo'n zelfde plaatje aan de bovenkant te doen en de randjes om te slaan, zodat het folie er als het ware ingeklemd wordt. Nu bestaat de kans dat het folie er aan de bovenkant weer uit komt, omdat het weliswaar heel compact is, maar ook precies past en er toch met enige moeite weer uit kan komen.. Veiligheid voor alles! Dit omdat ik misschien het buigijzer nog eens liggend wil gebruiken en dan bestaat het gevaar dat folie van 200 graden er kan vallen, met alle mogelijke gevolgen van dien..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top