Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Nattigheid II

  1. #1

    Standaard Nattigheid II

    Vorig jaar november heb ik een lied gepost. Met een duidelijk doel. De mix was niet helemaal ideaal. Voor de gein, en geheel tegen alle regels in, heb ik een remake van het lied gemaakt.

    Er worden door de Cosmo's, de Viva's en de Herpes Bizarres van deze wereld met enige regelmaat artikelen gepubliceerd waarin 'het laatste taboe' wordt getackeld.
    We moeten er ernstig rekening mee houden dat we zo geen taboes meer overhouden. Dan zou jammer zijn.

    En iemand vroeg mij: Een driving, pompende bas gaat toch zeker alleen met een bepaalde mate van vervorming? Met dit lied heb ik willen laten horen dat dat niet perse nodig is.


    De tekst:

    Nattigheid

    Artikeltje of twee
    die geen nieuwe wegen baanden
    als een vervolgverhaal
    inhoud van ’t voorafgaande

    Vrouwen onder elkaar
    noemen dingen bij hun naam
    net Anybody toch?
    Al 25 jaar befaamd

    Toch houden we het net
    je weet per slot maar nooit
    revolutionair?
    Door roulatie gekooid

    Een leuk artikeltje
    bij de redactie langs
    gaat-ie het halen?
    Geen warme ontvangs

    Br
    Kut valt niet in de smaak
    bij onze adverteerders
    dus wie betaalt bepaalt
    het zijn net samenzweerders

    R
    Laatste taboe Ha Ha!
    Wij doen alleen schattigheid
    op naar de volgende laatste
    voel je al nattigheid?

    1966 in zijn opzet rammelt er stevig op los. Het is sterk bas georiënteerd, dus luisteren op de speakertjes van je laptop? Ik weet het nog zo net niet.

    Tot zover de post van vorig jaar.
    Ditmaal gespeeld op een Hohner Prinz.

    De link naar de versie van vandaag:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...gheid%20II.mp3


    Enjoy!
    Vriendelijke groet, Gus

  2. #2

    Standaard

    Na dit verhaal had ik iets met heel veel bas verwacht maar dat valt reuze mee. Aan mijn speakers ligt dat niet want er hangt een dikke subwoofer aan deze PC. Wat ik hoor is gewoon een fijne begeleidende bas die doet wat-ie moet doen.

    Jouw muziek doet me trouwens altijd sterk aan Neil Young denken. En dat kun je gerust opvatten als een compliment.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Een van je betere Gus! Qua mmm nou ja, qua alles eigenlijk. Ook erg gaaf dat je stem hier relatief goed te horen is, die klinkt erg goed. Moet je vaker doen

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Na dit verhaal had ik iets met heel veel bas verwacht maar dat valt reuze mee. Aan mijn speakers ligt dat niet want er hangt een dikke subwoofer aan deze PC. Wat ik hoor is gewoon een fijne begeleidende bas die doet wat-ie moet doen.

    Jouw muziek doet me trouwens altijd sterk aan Neil Young denken. En dat kun je gerust opvatten als een compliment.
    Hi M.,
    Al even niet gehoord.
    Maar leuk dat je terug bent.

    De vorige versie ging om de vraag of een pompende bas ook vervorming nodig had. Ik meen dat ik heb laten horen dat dat niet perse nodig is.

    De mix was wat aan de ruwe kant en de bokalen laten wat diep in de mix, wat mij op nogal wat kritiek kwam te staan.
    Ik doe dus geen onnavolgbare dingen op de bas, ik probeer alleen te laten horen dat vervorming niet alles is.

    Verder geheel in 1966 traditie opgenomen. Dus de bas niet überprominent. Die zware en dominante bas kwam pas met de hippies.
    Leuk dat je Neil Y. Erin hoort, dat hoor ik vaker. Net als Syd Barrett. Ik ben blij met het compliment, maar hoor dat zelf niet helemaal erin.
    Neemt niet weg, dat ik (NY) de eerste Lp's en (SB) alle singles allemaal heb gekocht. Dus misschien toch meer van invloed dat dat ik zou denken?

    Leuk dat je de moeite hebt genomen.
    Thanks.
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Een van je betere Gus! Qua mmm nou ja, qua alles eigenlijk. Ook erg gaaf dat je stem hier relatief goed te horen is, die klinkt erg goed. Moet je vaker doen
    Ukeloeder (van GN kunne) is de voornaamste reden waarom ik meerstemmige dingen doe.
    Hij was behoorlijk kritisch over de manier waarop ik de eerste mix 'effe vlot' er doorheen heb gejast.
    En dus een belangrijke reden waarom ik heb besloten een remake te doen.

    Leuk dat jij het ook een van de betere vindt. Omdat mijn stem ernstig aan het aftakelen is, ben ik daar erg onzeker over. Misschien moet ik dat wat minder streng voor mijzelf aanpakken?
    Ach.... 't Is allemaal niet zo belangrijk, maar toch.... Onzeker is onzeker.
    Zoveel is wel duidelijk!

    Leuk dat je hebt geluisterd.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    1.889

    Standaard

    Ik voel je pompende bas wel hoor! Je geeft hem vooral veel ruimte, waardoor hij lekker kan shinen. Dat er niet per se veel diep laag inzit, doet wat mij betreft niet af aan het "pompen".
    Eens met Fu over het uitkomen van de zang en over het betere Gus. Het lijkt wat helderder gezongen en ik denk dat de overdrive op de gitaar en het feit dat het bas georiënteerd is, de zang de ruimte geven.

    Onzekerheid over de zang begrijp ik niet goed. a) Het eerste nummer dat ik van je hoorde was vele malen minder verstaanbaar, je stem verbetert zich juist. b) Het aftakelen hoor ik niet. c) Los van a en b ben je zelf juist geneigd "stem als instrument" te promoten. Niet dat ik je het recht om er onzeker over te zijn wil ontnemen .

    Loeters,

    Merijn

  7. #7

    Standaard

    Ik word steeds onzekerder over mijn onzekerheid.
    Maar gewoon eerlijk kijkend naar wat ik nog doe en vooral wat ik nog kan met mijn stem is dat wel een punt.
    Sommige mensen blijven tot op vrij hoge leeftijd een duidelijk helder geluid houden en een goede mate van beheersing. Bij mij is vooral dat laatste serieus aan het achteruitgaan.

    En als daar nou een mooi randje schuurpapier voor terug zou komen.... niet dus.

    Mijn gitaar duidelijk geënt op Gabor Szabo's stijl. Die vond één snaar maar een eenzame zaak.
    De bas inderdaad een strakke laag af, maar verder in mijn beleving zwaar pompend en een heldere/niet vervormde interpretatie van mijn held John Entwhistle. Want de ritme sectie van The Who was natuurlijk niet clown/heer Moon, maar de zooi werd kundig en genadeloos door de bas bijelkaar gehouden.

    Uke vond dit al een van mijn betere songs. En hij blijkt weer gelijk te hebben. Uke rules. En anders zijn eten wel.
    Jij weer enorm bedankt voor het luisteren en je commentaar. 't Laat mij weer nadenken over bepaalde dingen van mijn muziek. Heel fijn.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8

    Standaard

    Onzeker, onzeker.... Die Japanners in die dierentuin, die zijn onzeker nu. Onzeker over hun kennis van de hyena. Ze hebben daar 4(!) jaar lang 2 mannetjes bij elkaar gezet in de hoop op nageslacht. Nou.... dat snapt zelfs Gorgina Verbaan nog wel. Maar, vooruit, het is wel zo dat vrouwtjes hyena's een 'soort van' mannelijk geslacht hebben. (nu konden Japanners in het verleden goed allerlei zaken kopiëren, misschien een foutje gemaakt bij het kopiëren van een hyena ?)

    Op dit forum krijg ik te horen dat mijn Engels een Nederlands 'randje' heeft. (tja, ben een Nederlander). Met o.a. jouw hulp er aan gewerkt om dat beter te krijgen. In ieder geval klinkt het beter dan het Engels van Sjarls Asnavoer of Goelio Ieklesias. (om er maar 2 te noemen)
    Jij krijgt te horen dat jouw stem niet of nauwelijks te horen is.
    Tijd om jouw stem eens te laten horen. (en het is niet eens verkiezingstijd....)
    Niet verschuilen achter een hoop reverb, maar naar voren halen dat geluid.
    Jouw stem heeft een bijzondere klank, wat het geheel nog meer de Gus-sound geeft.

    Ben benieuwd naar jouw volgende creatie.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9

    Standaard

    Ik heb anderhalf jaar wekelijks twee uur een Japanse over de vloer gehad.
    En nog dagelijks verbaas ik mij over de Japanners. Sterker: Hoe meer je ze snapt, hoe meer je je verbaast. Een normaal mens steekt met zware storm geen paraplu op. Nou hadden ze eergisteren een orkaan. Nou, je hebt nog nooit zo grote stapel stukgewaaide paraplu's op straat gezien.

    Die twee hyena's? Iemand heeft waarschijnlijk tot 5 cijfers achter de komma doorgerekend dat het zo hoort. Da's genoeg reden om dan ook maar niet meer verder na te denken.
    Hoe dan ook, leuk dat je t leuk vindt.
    En dank voor het luisteren en de leuke reactie.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Mooi nummer, maar een drukke mix. Ik denk met een duidelijk eq op diverse onderdelen dat de mix meer diepte zou krijgen. Probeer eens te zingen met een compressor op je stem. Dan leer je vast je timbre verder te verfijnen. Ik vind em mooi. Maar juist tot het niveau dat Jij hem mooi vindt. Verder puik.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top