Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard sidedot gaten boren, oei

    Ik wil graag wat grotere sidedots op mijn hals hebben.
    maar ik zie er tegenop om gaten te gaan boren.
    Ik ben bang dat de lak knapt of nog erger dat de fretboard een stuk afknapt.
    Ik heb witte acrylstaafjes van 4mm doorsnee.
    Heeft iemand goede raad, hoe ik dit het beste kan doen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Stickertje plakken?


    Zonder dollen, dat lijkt me zowat de enige manier om zonder boren je sidedots te vergroten...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Goed scherp boortje, geen rare bewegingen en rustig aan, kan er niets fout gaan. Als je het met een accutol doet, op standje 1 en laat het boortje het werk doen. Je kan evt van tevoren met een centerpoint een beginnetje maken, zo voorkom je dat je boortje p.o. wegloopt bij het aanzetten. Doe anders eerst wat proefboringen op een afvalstukje on wat vertrouwen te krijgen..

    Edit: Je lak gaat scheuren als je te hard duwt of een bot boortje gebruikt, dus dat is wel een vereiste. Centerpoint kan ook met je boortje zijn, rustig aan met het handje een puntje indraaien..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 27 oktober 2014 om 17:29

  4. #4

    Standaard

    gebruik ik dan een gewoon boortje of een houtboortje waar zo'n centerpuntje op zit.
    En moet ik snel of langzaam boren?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Houtboortje met centerpunt (bradpoint) en langzaam boren, dat is dus die stand op je accuboor:1= minder toeren, meer kracht; 2= meer toeren, minder kracht. Rustig aan en goed haaks houden. Leg ook je hals vast!



    Koop een goed boortje, anders kom je na een paar gaatjes in de problemen.. Ik heb hier 3 mm boortjes voor 17 cent liggen van Ecotools, maar daar kan je twee gaatjes mee boren en dan is het wel afgelopen met het echte scherpe. prima nog voor wat groffer werk, maar dit soort klusjes kan je beter met een betere kwaliteit doen.. Zoals die van het plaatje..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik denk niet dat een houtboortje ideaal is om de kleine sidedots eruit te boren. Ik denk dat ik dit zou doen met een metaalboortje. Gebruik ik trouwens altijd voor 2 mm dots. wel goed voorpunten
    Da's waar, maar hij wil wel grotere dots erin zetten.. ervan uitgaande dat er nu 2mm dots inzitten, moet er dus nog 2mm bijgeboord worden.. En dat zou ik niet graag met een metaalboortje doen..

    Beide is mogelijk, eerst uitboren met een metaalboortje en dan de rest boren met een houtboor..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Tape erover tegen beschadigingen, of - als gezegd - een stickertje. Schilderstape doet het voor mij.

    Groet,
    Arne

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik kreeg toevallig vandaag dit binnen, precies wat je zoekt.
    (ben geabonneerd op nieuwtjes van Stew)
    http://www.stewmac.com/Luthier_Tools..._Bit_Sets.html
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Wat enra zegt.


    met een handboortje kun je echt een mooi rond centerpuntje maken. Niet zo'n rechthoekig vormpje dat de ziel van een (hout) boor heeft)


    met een bitje in je hand alleen wil het misschien ook wel lukken (of met een moordenaar erop). Veel gecontroleerder. Zo heb ik wel eens gaatjes gemaakt in plastic.


    Bestaan er geen korte hand-houtboortjes voor dit soort doeleinden?



    Boren vind ik van alle verspanende bewerkingen de aller moeilijkste. Netjes frezen (en bij metaal draaien) dat gaat meestal wel prima, maar echt netjes rechte gaten boren die rond zijn, exact de juiste afmeting hebben en op exact de juiste plek zitten, soms is het vingers gekruist.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 27 oktober 2014 om 20:07
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Als je 4 mm wil boren, dan zou ik het met een houtboor doen, dus die met het puntje.

    En nu de beste raad: boor eerst tegen wijzers in, dan kras je eigenlijk met de uiteinden van de boor de houtvezels en de lak in. Waardoor er minder (lees minder, niet geen) kans op uitbreken is.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top