Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Octatonische ladder

  1. #1

    Standaard Octatonische ladder

    Ik zal ook maar eens wat laten horen hier.

    Dit is een nummer in seventies progrock stijl waar ik de afgelopen weken aan heb gewerkt. Geschreven in een octatonische ladder en uitgevoerd in Cubase met alleen virtuele instrumenten. Geen gitaren dus.

    Chromosomes V. No Life As We Know It

    Leuk? Niet leuk? Volkomen bagger zonder gitaren? Ik hoor het graag.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ik vind het wel grappig gedaan. Ik ben wel een fan van de octotonische ladder. Maar van alleen maar octotoniek wordt je natuurlijk wel een beetje gestoord.
    Volgens mij moet je het het niet overdrijven met die octotonische ladder.
    Het is leuk om het bv in een bluesje er tussen door te gooien om de luisteraar te verrassen tussen die pentatoniek.
    Maar verder toch een beetje terughoudend mee zijn is mijn devies.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik trek die MIDI instrumenten niet, sorry. Leuk nummertje verder, beetje oude Genesis (Lamb Lies Down), maar t is me een beetje te veel, op n gegeven moment willen mijn hersenen een lekkere majeur of mineur als houvast.

  4. #4

    Standaard

    Zou iets voor Gentle Giant zijn. Echte instrumenten, iig deels zou het wel enorm verbeteren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Het komt meer over als n etude in octatonie en standaard progmetriek, dan n song. Dat bedoelde ik eigenlijk. Neem de lekkerste stukken, n paar echte instrumenten en bouw er iets moois van zou ik zeggen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    1.889

    Standaard

    Bijzondere manier van muziek maken dit. Zo met een ladder als uitgangspunt, haha . Stukje vanaf 2.17 vind ik vermakelijk.
    Zoals gezegd, ik zou dit als basis nemen voor een instrumentaal stuk. Met allemaal gitaren zou ook bijzonder zijn lijkt me. En dan hier en daar een subtiel (computer-)strijkertje.
    Ik kan me wel voorstellen dat het een pittige klus geweest is dit allemaal in elkaar te MIDI'en .

  7. #7

    Standaard

    Dank voor de reacties.

    Fusion, er zitten wel majeur en mineur akkoorden in hoor. Nou ja, in feite septiem en mineur septiem akkoorden. Je kan in deze ladder een akkoord zowel in majeur als in mineur spelen. Dat past inderdaad bij een blues zoals telecastermaster al aangeeft. Ga ik op mijn bucketlist zetten. Ook het beroemde Hendrix akkoord gebruik ik trouwens een paar keer. De octatonische ladder lijkt bijna gemaakt daarvoor.
    Ik heb ook een nummer in de hele tonen ladder. Daar kun je dus echt geen majeur of mineur akkoord in spelen.

    En een etude? Ja, als je het zo bekijkt dan is zo ongeveer alles wat ik componeer een etude. Ik ga meestal uit van een concept. Dat kan een toonladder zijn of een bepaalde stijl, maar soms ook een akkoordenprogressie die ik uitwerk volgens een logisch patroon. Daar kunnen leuke dingen uitkomen want muziek is uiteindelijk gebaseerd op logische natuurkundige principes.
    Maar ik moet toegeven, soms ga ik daarin te ver... Zo was het me bijvoorbeeld ooit opgevallen dat Stairway to Heaven begint met een logisch patroon dat niet consequent wordt volgehouden, terwijl dat toch prima zou kunnen en ook nog eens een mooie spanningsboog geeft. Ik bedoel dan die dalende baslijn met daaroverheen de herhaling van a - b - c - b. Op zo'n moment moet ik me echt inhouden om niet te zeggen: "Jongens dat kan beter!"

    Iemand heeft van mijn muziek wel eens gezegd dat ik parodieen maak op muziekstijlen en daar zit een kern van waarheid in. In ieder geval probeer ik wel humor in de muziek te stoppen. Cageman heeft dat zo te zien goed opgepikt gezien zijn omschrijving "vermakelijk".

    Wat betreft echte instrumenten: Dit nummer uitvoeren zoals het is bedoeld gaat me op toetsen en drums sowieso niet lukken. En die dragen het nummer grotendeels. De bas kan eventueel op mijn Danelectro bariton en voor het sitar effect heb ik dan een EHX Ravish sitar. Maar of het daarmee heel anders gaat klinken betwijfel ik.
    Laatst gewijzigd door mountainman; 25 september 2014 om 22:35
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik doelde op majeur of mineur ladder.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Diatonisch uiteraard

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik trek die MIDI instrumenten niet, sorry. Leuk nummertje verder, beetje oude Genesis (Lamb Lies Down), maar t is me een beetje te veel, op n gegeven moment willen mijn hersenen een lekkere majeur of mineur als houvast.
    Ja voor mij hetzelfde, die midi instrumenten zijn spijtig. tegenwoordig zijn er zoveel mooie samples etc beschikbaar. vervang al die midi geluiden een smet echte samples. Gooi er een groove in, dit is iets te strak allemaal.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top