Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37

Discussie: Als de pil valt

  1. #1

    Standaard Als de pil valt

    Ja, ik beken: het is weer een ballade geworden. Met een heel romantische tekst.

    En met een citaat (Cheap, cheap, cheap) waarvan ik ook na zoeken niet heb kunnen vinden van welk lied dat is. De zangeres van dat lied bezingt een vrouw die door zoenen (vermoedelijk) haar reputatie op het spel zet en het koortje levert snedig commentaar op dat gedrag.
    Zo ook mijn koortje. Zang niet gedubbeld dit keer. Gisteravond opgenomen.

    Mic.: Gatt grootmembraam
    Gitaar: Vintage AV1HB met de roll on (humbucker vs single coil) op 2 (randje Hum bij single)
    Bas: Eastwood Hi Flyer
    Drums: Appje op een iPad + kleine percussie
    Pedaal: Electro Harmonics Soul Food + ME20 looping voor de koortjes

    Tekst:

    Als de pil valt

    Jenny zegt: donderdags beginnen
    dat rekt het weekend lekker op
    en wat persoonlijke verzorging
    dat maakt zo’n feest werkelijk top

    Br
    En wat dan nog, wat last met zitten?
    dan neem je maandag niet de fiets
    dan sta je maandag op voor oudjes
    want je weet, da’s niet voor niets

    En Jenny ja, die kan het weten
    undies die verslijt ze niet
    althans niet waar of wij bij zijn
    een heerlijk feest, gun je toch zo’n griet

    Br
    En wat dan nog, last met zitten
    dan neem je maandag niet de fiets
    dan sta je maandag op voor oudjes
    Want je weet, da’s niet voor niets

    Ref
    Als de pil valt
    en als je dan nog op je benen staat
    helpen wij je te gebruiken
    totdat je van de wereld gaat

    Jenny zegt: geef me een shotje
    dat helpt me mellow door de nacht
    van tijd tot tijd laat ik je komen
    maar dat had je al gedacht

    Br
    En wat dan nog, last met zitten
    dan neem je maandag niet de fiets
    dan sta je maandag op voor oudjes
    Want je weet, da’s niet voor niets

    Maar voorlopig is het nog niet zo ver
    zwevend op een all time high
    dus in zekere zin voorspelbaar
    en toch absoluut niet saai

    Br
    En wat dan nog, last met zitten
    dan neem je maandag niet de fiets
    dan sta je maandag op voor oudjes
    Want je weet, da’s niet voor niets

    Ref
    Als de pil valt
    en als je dan nog op je benen staat
    helpen wij je te gebruiken
    totdat je van de wereld gaat

    W 8jul2014

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...pil%20valt.mp3

    Enjoy!
    Vriendelijke groet, Gus

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.325

    Standaard

    Gvd, Gus, 8 minuten, ben je bang een KKL te schrijven ?

    Leuke tekst, maar daar ben ik bij jou niet bang voor.
    Muzikaal zou ik 't graag uit elkaar trekken en opnieuw doen, maar waarschijnlijk loop ik dan tegen hetzelfde aan als jij; beats.
    Wat meer variatie in het ritme zouden de interessante woordspelingen beter tot een hoogtepunt doen komen; de elementen zitten er wel in, maar ze komen er niet echt uitknallen doordat het zo doorkabbelt.
    Koortjes zijn geweldig trouwens, (tjiep, tjiep, tjiep...? suikerspin stijl ?).

    Ik word er goed melig van.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    1.889

    Standaard

    Je hebt ons lang in spanning gehouden.

    Ultieme gammelheid. Nog wel meer dan ik gewend ben. Bas vind ik heel fijn. Eastwood . Ik was wel benieuwd naar je Soul Food en hij klinkt top. Lekker extra bite.
    Door de lengte en de koortjes heeft dit voor mij een nog hoger shoegaze-gehalte; val bijna in slaap. Didgeridoo-effect .
    Het is wel een pil .

    Vraagje: 8 juli, is dat de datum van het schrijven van de tekst, of heb je een hele reeks opgenomen liedjes en besloot je er nu gewoon eentje te plaatsen?

    Goed spul .

    Loeters,

    Merijn

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Gvd, Gus, 8 minuten, ben je bang een KKL te schrijven ?

    Leuke tekst, maar daar ben ik bij jou niet bang voor.
    Muzikaal zou ik 't graag uit elkaar trekken en opnieuw doen, maar waarschijnlijk loop ik dan tegen hetzelfde aan als jij; beats.
    Wat meer variatie in het ritme zouden de interessante woordspelingen beter tot een hoogtepunt doen komen; de elementen zitten er wel in, maar ze komen er niet echt uitknallen doordat het zo doorkabbelt.
    Koortjes zijn geweldig trouwens, (tjiep, tjiep, tjiep...? suikerspin stijl ?).

    Ik word er goed melig van.
    Leuk commentaar.
    Qua lengte is dit wel een uitschieter. Ik kan niet zeggen dat daar een masterplan achter zit. Je kent de werkwijze; ieder liedje ontstaat aan de microfoon. Achteraf was een betere verhouding 2x couplet, brug, refrein geweest, maar ja: Ik geloof dat ik dat niet in de hand heb.

    Het shoegaze of het kabbelende karakter staat (dat dan weer wel) op gespannen voet met de tekst. Er zijn genoeg hoogtepunten op dit feest geweest om het gebrek aan hoogtepunten in het lied te compenseren. Dat was het idee bij aanvang. De fiets is niet te doen en ook in de tram is het voor haar prettiger op te staan voor senioren.....

    Als je een eigen lied wilt maken met deze tekst, by all means. Lijkt me vreselijk leuk. Bij mij is het erg suikerspinnig, da's helemaal waar. Ik ben heel benieuwd wat jij ervan maakt. Eergisteren heb ik er een snelle versie van gemaakt. Die zal ik er nog wel bij plaatsen. Maar eerst wacht ik totdat je een besluit hebt genomen of jij je gewaardeerde krachten er aan gaat wijden.

    Leuk dat je hebt geluisterd. Ik heb een paar liedjes geplaatst die zover van de mainstream afweken, dat er veel luisteraars zijn geweest, maar dat niemand zijn vingers aan commentaar heeft willen branden.
    Ik vroeg mij af of deze een zelfde lot beschoren zou zijn geweest.
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cageman Bekijk bericht
    Je hebt ons lang in spanning gehouden.

    Ultieme gammelheid. Nog wel meer dan ik gewend ben. Bas vind ik heel fijn. Eastwood . Ik was wel benieuwd naar je Soul Food en hij klinkt top. Lekker extra bite.
    Door de lengte en de koortjes heeft dit voor mij een nog hoger shoegaze-gehalte; val bijna in slaap. Didgeridoo-effect .
    Het is wel een pil .

    Vraagje: 8 juli, is dat de datum van het schrijven van de tekst, of heb je een hele reeks opgenomen liedjes en besloot je er nu gewoon eentje te plaatsen?

    Goed spul .

    Loeters,

    Merijn
    Hi Merijn,
    Op vakantie heb ik geen gitaar en opnamespul bij de hand. Dan heb ik een multomap waarin ik refreintjes schrijf. Eenmaal weer thuis: Op het moment dat een refreintje mijn aandacht vraagt (kies ik het of kiest het refreintje mij?) schrijf ik er een tekst bij. De dag waarop die tekst is geschreven, staat achter de W van woorden. Zou ook T van tekst kunnen zijn.

    Ik kan lang niet van alle refreintjes een tekst schrijven. Ik vermoed dat ik tot nu dit jaar 100 multovelletjes heb geschreven met 6 tot 8 refreintjes per bladzij.
    Is na drie jaar weer een stapel deels gebruikt, dan ga ik ervan uit dat dat deel wat niet is gebruikt de moeite ook niet waard is en dan mieter ik zo'n stapel weg.

    Van die teksten pak ik de oudste. Die tekst heb ik een keer gezien, toen ik hem schreef, dus ik heb geen idee wat me te wachten staat.
    Het opname ding staat al klaar en ik druk op de rode knop. En ik speel ritme gitaar en zing het eerst wat in me opkomt. Daarbij maak ik nog wat andere gitaartjes, koortjes, bas, etc. Na anderhalf uur is een lied af + max 20 minuten voor het schrijven van de tekst. Twee uur max totaal.

    Ik zou eens moeten kijken naar het aantal liedjes tussen Hen weekend en Als de pil valt, maar ik schat dat dat er 100 of 150 zijn. En dit is daar één van.
    De Soul Food bevalt goed, inderdaad net wat scherper. Ik had dit pedaaltje destijds wel op het podium willen hebben. Maar goed.....

    Dank dat je het geduld hebt gehad.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #6

    Standaard

    Heb al eens eerder de suggestie gedaan om een gedichtenbundel te maken. Kan de hedendaagse dichter een voorbeeld aan nemen, want tegenwoordig hoeven gedichten niet meer te rijmen, lijkt het.
    Bij dit nummer had ik minder reverb/delay of whatever toegevoegd. De tendens van het liedje is voor mij dan meer een ballade.

    Je gebruiikt oudere teksten/aantekeningen zeg je. Dit is dan een hele oude. Niet op de fiets kunnen, dus dit liedje is van voor de uitvinding van het vrouwenzadel ?
    Opstaan voor een oudere in de tram ? Nou, dat is toch ook heeeel lang geleden dat dat werd gedaan.

    2 uur om het in elkaar te breien.... snelle hap, maar wel smakelijk.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  7. #7

    Standaard

    Ik vind hem lekker en vooral het geluid. Mooi fris en alle instrumenten zijn goed/mooi te horen. Hoe doe jij je opnames Gus? rechtstreeks in de pc of via versterker met microfoons?

  8. #8

    Standaard

    je teksten zijn geweldig
    maar ik zou nog eens naar het akoordenschema en de melodie kijken
    volgens mij kan dat een stuk spannender

    of is het de bedoeling dat je alla wijlen heiboer je eigen markt verpest
    Laatst gewijzigd door Jannnus; 24 september 2014 om 19:41

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Heb al eens eerder de suggestie gedaan om een gedichtenbundel te maken. Kan de hedendaagse dichter een voorbeeld aan nemen, want tegenwoordig hoeven gedichten niet meer te rijmen, lijkt het.
    Bij dit nummer had ik minder reverb/delay of whatever toegevoegd. De tendens van het liedje is voor mij dan meer een ballade.

    Je gebruiikt oudere teksten/aantekeningen zeg je. Dit is dan een hele oude. Niet op de fiets kunnen, dus dit liedje is van voor de uitvinding van het vrouwenzadel ?
    Opstaan voor een oudere in de tram ? Nou, dat is toch ook heeeel lang geleden dat dat werd gedaan.

    2 uur om het in elkaar te breien.... snelle hap, maar wel smakelijk.
    Je blijft toch wel een heel verrassende gast. Ik heb heerlijk gelachen om je commentaar. Vrouwenzadel, kòm er maar op. Op de opmerking en op het zadel. Nou weet iedereen hoe oud je bent.

    De hele tekst staat vol met raadseltjes, want waarom zou zij of meervoud van zij, niet op de fiets kunnen?
    Het is zeker denkbaar superaardige Ernest, dat dat jouw harde lot is. Als de pil is gevallen, weet ik niet meer precies wie er op dat feest was hoor!

    Dank voor je compliment en voor het luisteren.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoldergitarist Bekijk bericht
    Ik vind hem lekker en vooral het geluid. Mooi fris en alle instrumenten zijn goed/mooi te horen. Hoe doe jij je opnames Gus? rechtstreeks in de pc of via versterker met microfoons?
    Ik gebruik een Boss BR 1200 voor de opnames. Alles zit via loopstation of EH Soul Food in dat ding geprikt. Ik woon in grootstedelijk Amstelveen, dus 7 onder 1 kap. Naast een vreselijk lief meissie. Van 2, dus alles over de koptelefoon.

    Ik heb jaren trots geroepen dat de enige pedalen die ik heb, in mijn auto zitten, maar nu ben ik ergens in het begin van het jaar voor de Soul Food gezwicht. Dat maakt veel uit. Niet dat het echt vervormt, maar er zit een rafelig randje aan. Kennelijk zijn onze oren daar meer ingesteld.
    Het lijkt alsof het totale geluid daardoor wat opener is geworden.

    Verder geen franje....
    Leuk dat je het leuk vindt.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top