Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Custom Telecaster

  1. #1

    Standaard Custom Telecaster

    Een aantal jaar geleden heb ik een Peavey Wolfgang gebouwd. Dit was mijn eerste gitaar. Deze was eigenlijk zo goed gelukt dat ik meteen hout en hardware voor een Telecaster had gekocht. Pas een week of acht geleden heb ik tijd gevonden om er aan te starten.

    Na wat surfen op het net kwam ik erachter dat mijn bouwplan behoorlijk veel overeen komt met een '62 Custom Telecaster. Hij zal niet helemaal hetzelfde worden maar in grote lijnen zal hij er op gaan lijken. Op het moment dat ik dit schrijf is de bouw al behoorlijk opgeschoten. Omdat ik geen Telecaster in mijn bezit heb zal ik moeten afgaan op freesmallen, bouwtekeningen, en info op internet. Ik zal niet al te veel uitleg geven want ik weet dat er al heel wat Telecasters voorbij zijn gekomen op dit forum.

    Specs:

    Alder body
    Birdseye-maple neck
    Rosewood toets

    Vintage tuners, Fender
    Original vintage elementen, Fender
    Standaard brug, Fender

    Dubbele binding
    Mintgreen slagplaat



    Start van de body:

















    MdC-Guitars

  2. #2

    Standaard

    Start van de hals:















    MdC-Guitars

  3. #3

    Standaard

    Vervolg van de hals:















    Het moeilijkste tot nu toe, de string through gaten. (mijn vader heeft de rvs boormallen voor me gemaakt)
    Met wat tips van internet ben ik aan de slag gegaan en het resultaat is behoorlijk goed.






    Tot zo ver is het eigenlijk probleemloos verlopen. Wat ik wel heb gemerkt is dat het bodyhout best zacht is. Dus snel kleine beschadigingen. Daarom ben ik erg voorzichtig met boren e.d. maar een kleine oneffenheid is bijna niet te voorkomen.

    Als ik weer wat verder ben zal ik weer een aantal foto`s plaatsen.

    Groeten Mike
    Laatst gewijzigd door element; 22 september 2014 om 02:44
    MdC-Guitars

  4. #4

    Standaard

    Ziet er prima uit!

    Waarschijnlijk weet je het al, maar ik meld het toch maar even: deukjes in het hout kun je laten verdwijnen met een strijkbout of soldeerbout en een vochtige lap.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Wat ongelofelijk strak werk! Mooi hout ook
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  6. #6
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Wat ontzettend strak werk, vooral die foto waarop je de binding goed kan zien. Mooi werk!
    Ben benieuwd naar je lakwerk.
    Gezocht: Ibanez DE7

  7. #7

    Standaard

    Complimenten ziet er zeer goed uit, mooi strak en netjes afgewerkt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Dit ziet er fantastisch uit
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9

    Standaard

    Allereerst bedankt voor jullie reacties. Altijd super leuk om te lezen dat er mensen zijn die je project mooi vinden.
    Ik probeer de gitaar zo netjes mogelijk te bouwen. Geen overhaaste beslissingen en veel info vergaren en meten voordat ik de stap
    zet om bijvoorbeeld de frees erin te zetten. Natuurlijk is dit nog steeds geen garantie dat hij helemaal slaagt maar ik denk vooralsnog dat ik op de goede weg ben. Hopelijk komt hij nog beter uit de verf dan mijn eerste gitaar, waar ik heel tevreden over ben.

    Over verf gesproken, de tip van wibo ga ik deze keer waarschijnlijk niet moeten toepassen omdat de body in een dekkende kleur gespoten gaat worden. Maar ik ga hem zeker onthouden want ik had er zelf niet aan gedacht!

    Op dit moment is eigenlijk alles zo goed als klaar om te worden gespoten. Ik ga wel eerst sandingsealer op de body aanbrengen om het inzakken van de lak te beperken. Het gaat iig nitrocellulose lak worden maar de kleur houd ik nog even geheim. Er moet nog iets te raden overblijven toch?

    binnenkort meer + foto's
    MdC-Guitars

  10. #10

    Standaard

    Ik sluit me aan bij bovenstaande! Zeer straks werk. Mooi materiaal ook.

    Elzen is zeer makkelijk af te lakken. Zet alles eerst goed in de sandsing sealer en als je dit vlakschuurt heb je een perfecte basis voor de kleur- en toplagen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top