Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard Accoust voor de lol: Another approach

    Omdat belofte schuld maakt: Hierbij het beloofde topic over mijn bouwproject.

    Waar hebben we het precies over??
    Enige tijd geleden kwam het idee bij mij op dat de body van een accoustische gitaar wellicht ook op "een andere" manier opgezet kon worden voor een vergelijkbaar eindresultaat. Zoals verwoord in het andere topic:

    "Ik wilde eens een andere manier van opbouwen uitproberen: Met voor- en achterblad een soort "Frame" opbouwen waar de hals en fretboard op komen. Afsluitend wil ik daar de zijkanten op vormen en verlijmen ipv andersom. De buitenmaten en mensuurlengte heb ik "geleend" van een parlor, de interne constructie is deels geleend van andere ontwerpen en deels beredeneerd "op goed gevoel".
    Omdat dit vooral een project voor de lol van het bouwen is en de uitkomst door bovenstaande onzeker heb ik geen dure houtsoorten gebruikt en zitten er een aantal onderdelen van ongebruikelijk hout in omdat ik dat toevallig nog had liggen. Zo is de kop van een oud stuk grenen kastplank gemaakt en bestaan de "afstandsblokken" tussen voor- en achterblad uit bouwmarkt-vuren, net als de "hak"onderaan de hals. Dat het mogelijk niet bepaald een topinstrument oplevert is iets waar ik mee kan leven leven; het gaat me nu om het bouwconcept. Valt het eindresultaat tegen dan heb ik in ieder geval een paar weken lekker geknutseld, is het een bruikbaar instrument dan is het een leuke bonus."


    Samengevat:
    - Parlor-formaat, Buitenmaten en mensuur ontleend aan een Ibanez PN15 die ik hier al heb staan (en regelmatig kietel)
    - Uit goedkoop en/of aanwezig hout om de bouwwijze uit te proberen. Werkt het niet dan is er niets verloren.
    - Als we toch bezig zijn: Een wat vlakkere toets dan zijn voorbeeld-broer, Wat lichter uitgevoerde zangbalkjes.

    Omdat er niets aan is om midden in een bouwproces te vallen zal ik proberen middels foto's weer te geven wat ik tot nu toe gedaan heb, evt met wat tekst. Jammer genoeg zijn de foto van de camera in mijn telefoon: redelijk scherp, maar soms zo vervormd als... zeker bij opnamen van dichtbij.

    Het eerste begin:
    Men neme een plaat goedkoop triplex en zet er de maten op uit bij wijze van mal. Deze is vervolgens uitgezaagd en qua randen glad afgewerkt:

    Op die manier weet ik in ieder geval zeker dat ik gelijke voor- en achter platen maak. Ook handig voor het geval er ooit nog een tweede nieuwe parlor moet komen.

    Op mijn zolder ligt al jaren een plaat van 3mm dik van een onbekende houtsoort (populier wellicht??) bij kloppen klinkt het leuk en wegens "voor handen" besluit ik dat dit de basis wordt van de body (voor- en achterblad):

    Zien we daar nou een paar houten blokken??
    Inderdaad:

    Op het achterblad komen twee vurenhouten blokken ter dikte van de klankkast. Zeker die aan de kant waar straks de hals komt goed recht en haaks uitrichten, anders wordt het later trucen om de hals er goed op te krijgen.

    Om later de zijkanten er netjes op te kunnen lijmen worden de voor- en achter bladen voorzien van een randje. Hiervoor heb ik een vuren latje van 1,5 x 6 mm om de ca 8 mm ingezaagd zodanig dat hij nèt niet door is. Klinkt heel spectaculair en veel werk, maar met een figuurzaag machine + scherp zaagje kostte het maximaal een minuut of 5 per kant. (en een berg stof....) Het eindresultaat laat zich zonder veel moeite opkrullen:


    En omdat ik niet weet of er een maximum zit aan het aantal foto's ga ik even verder in een volgende post:
    Laatst gewijzigd door Nejra; 12 januari 2015 om 07:19

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    De ingezaagde lat heb ik vervolgens op de rand gelijmd:




    En om het leven makkelijker te maken zetten we gewoon een stuk "andersom" in de "taille"van de body:


    Houd je dit over:


    En daar komen dan nog wat zangbalkjes (uit de zelfde vuren lat) en een blok voor de geleiding van de halspen op:


    en dan kan eea worden uitgericht en samengelijmd:


    Op naar de volgende post....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Aan weerszijden heb ik daarna 3 staandertjes tussen de vuren vuren vormlatten ingelijmd zodat er een beetje verband in komt en voor- en achterblad overal op gelijke afstand van elkaar zitten. Door deze latjes op de punten met de grootste kromming te zetten kunnen ze dan straks bovendien mooi de fineer zijkanten gaan ondersteunen. Ik heb er helaas (nog) geen foto van gemaakt.

    Omdat er af en toe gewacht moest worden ook maar een begin gemaakt met een hals.
    allereerst een fretboard:


    Voor de kenners vast onmiddelijk herkenbaar als twee strips kops verlijmd FSC-geaccordeerd bouwmarkt-hardhout (wat is dat eigenlijk?? meranti of zo??)met een vuren randje (het oog wil ook wat). Zeg nu zelf: na een beetje schuren, fretten en behandelen met was en olie oogt zoiets nog best toonbaar:


    Moet ook nog een hals onder. Deze bestaat uit twee strips van eerder genoemd rood hardhout met er tussen een strook min of meer kwarties gezaagd zachter vuren. Eenmaal verlijmd met het fretboard is het idee dat het dan een vuren balk omringd door een "D-box" constructie van harder hout is. zou op papier redelijk bestand tegen torderen en kromtrekken moeten zijn, maar met zo'n houtkeuze weet je natuurlijk maar nooit....


    Oh ja: er moet nog een kop op (in dit geval van een stuk grenen kastplank):


    en om te voorkomen dat eea ten gevolge van vezelrichtingen in het hout er gelijk weer vanaf splijt heb ik die er zo op gezet:


    (stukje been + tape markeert de plek waar straks de topkam moet komen)

    Beetje beitelen, dan kan er nog een halspen in ook:



    De halspen zelf is een stuk 5mm draadeind, met aan het eind twee moertjes met een plaatje er tussen. (en wat locktite). Het geheel wordt vastgezet met wat epoxy in de hals:


    en afgedekt met een vormlatje:


    oh... tijd voor een volgende post...
    Laatst gewijzigd door Nejra; 12 januari 2015 om 07:23

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Hierna kan de hals op de - nog altijd min of meer open - body worden uitgelijnd. Oh ja: vooraf de kopse kant van de hals even overtrekken op een kartonnetje voor de vorm scheelt straks veel werk met het pas maken van fineer voor de zijkanten....

    Toen alles netjes pas was gemaakt en de lijmvlakken geschuurd heb ik eerst het fretboard op de hals gelijmd, en vervolgens hals + fretboard op de open klankkast gemonteerd. Voordeel van zo'n open kast: je kunt overal goed bij, ook met lijmklemmen. (Tip: de hak nog niet àl te netjes afwerken voorafgaand aan deze exercitie )




    En daarna lijkt zoiets opeens heel erg op een gitaar....


    Volgende stap: de lijmvlakken voor de zijkanten/fineer zo strak en glad mogelijk schuren en de zijkanten er op vormen.

    Wordt vervolgd!!
    Laatst gewijzigd door Nejra; 12 januari 2015 om 00:20

  5. #5

    Standaard

    Ik heb hier alvast met het nodige plezier doorheen geneusd.
    En verstandig dat je naar Rizz luistert. Moesten er meer doen. Rizz rules.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Rizz rules.


    Heb ik nog wel een vraagje: Je bouwt dit zonder mal? Hoe ga je ervoor zorgen dat de rondingen niet meer gaan wijken voordat je de bladen erop hebt?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    En ik vraag me af hoe je voldoende lijmdruk gaat genereren om de zijwanden te verlijmen. De druk komt immers maar van één kant. Of kies je voor een onorthodoxe lijm? Ben nieuwsgierig naar je (inventieve) oplossingen.

    Groet,
    Arne

  8. #8

    Standaard

    Mooi topic. Leuk die alternatieve/andere benadering.
    Ben benieuwd hoe de zijkanten erop komen.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard

    ik verwacht gelamineerde zijkanten...(?)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Gaaaaaaf, mooi probeersel
    dit is veul beterderder dan dat stomme FB geklep.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top