Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard App die helpt noten te leren

    Beste mensen,

    Ik ben op dit moment gitaar aan het leren spelen. Hiervoor zoek ik een app die mij helpt met de vertaling van noten naar snaren. Er zijn vele apps maar die doen niet wat ik wil. Ik zoek een app die

    • Een noot voorstelt op de notenbalk
    • Vervolgens luisters of ik deze app ook op de gitaar speel
    • Aangeeft of het goed of fout is

    Een eenvoudige app dus die mij met de standaard noten controleert waardoor ik snel de notenbalk en bijbehorende snaren kan leren vinden. De meeste apps bieden soortgelijke opties maar die luisteren niet naar de daadwerkelijk gespeelde gitaarsnaar. Je moet daarmee op het toetsenbord oefenen. Dit zoek ik dus niet.

    Wie weet meer?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zo werkt het niet. Zoek een leraar die je uitlegt hoe een gitaar in elkaar zit, welke snaren welke noten zijn, wat een interval is op het fretboard, en binnen een maand of twee ben je al een eindje verder.

    Als je niet direct een leraar vind, is er nog steeds ons aller Justin Sandercoe :

    http://www.justinguitar.com/en/BC-00...nersCourse.php

  3. #3

    Standaard

    Ik vind het wel een leuke vraag. Ik ken geen app die doet wat je wilt, maar het moet betrekkelijk eenvoudig te maken zijn.
    Dat 99% van de gitaristen de afgelopen eeuw hun gitaar op een bepaalde manier heeft leren spelen wil nog niet zeggen dat die manier heilig is.

    Voor betrekkelijk simpele muziek (laten we eerlijk zijn - da's vaak de leukste muziek, toch?) is het aantal afspraken waaraan je je moet houden qua akkoorden progressies tamelijk makkelijk te overzien. Dat, in combi met een stemapparaat kan bieden wat je zoekt.

    Maar of zoiets nu al bestaat....? Passief wel. Daarbij staat bij ieder denkbaar akkoord welke vingers waar moeten staan. Dan ben je al een eind. Maakt actief?
    Vriendelijke groet, Gus

  4. #4

    Standaard

    Wat is nu eigenlijk het doel? Weten waar de noten zitten op de hals? In dat geval lijkt een app omslachtig, en overkill. Teken een hals met snaren en fretten (of zoek zoiets op internet en print het), en zet er zelf op elke positie bij welke noot het is. Gitaar heeft één specifiek probleem (naast nog de mogelijkheid tot omstemmen) dat de meeste andere instrumenten niet hebben. Op een gitaar met 24 frets kun je e (hoge e snaar open) al op 6 plekken fretten. Daarnaast zijn er ook nog een stuk of wat mogelijkheden om die noot met flageoletten te spelen. Met bends (en evt. wammy bar) krijg je er nog de nodige mogelijkheden bij.

    Gaat het om leren lezen, dat gaat met een app niet lukken. Er zijn soms youtube filmpjes van solo's waarbij je ook een notenbalk in beeld hebt, die de noot die je hoort nog eens een ander kleurtje geeft. Dat is op zich best goed om te kijken. Niet exact, maar goed voor de feel. Echt lezen, dan moet je heel veel oefenen. A modern method for guitar is een goede serie boeken op dat gebied.

    Misschien een app die een stuk bladmuziek laat zien, instelbare snelheid, en aangeeft hoe goed je het speelt. Zou kunnen, ws. inmiddels zelfs zonder midigitaar. Maar dat moet je dan niet op een telefoon doen. Een tablet met A4 formaat die net zo prettig leest als papier, dan zit er wel een mogelijkheid in eigenlijk... Dat zou een upgrade van zoiets als de Modern method for guitar zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2014
    Locatie
    Oirschot
    Berichten
    197

    Standaard

    Inderdaad Harald, ik heb er zo een gemaakt en die is hier te vinden en te downloaden.


    http://s1020.photobucket.com/user/Br...tml?sort=3&o=1

    Groet Bram
    Laatst gewijzigd door Bram46; 14 november 2014 om 12:14
    Ik heb onlangs de draad weer opgepakt en speel lekker thuis mee met backing-tracks e.d.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top