Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Mooi man, zelfs via een PC speaker.
    Inderdaad wel veel bijgeluiden, misschien dat die minder zijn als je niet met microfoon, maar met semi-akoestisch gitaar direct opneemt?
    Ik hoop over 10 jaar dit ook te kunnen

    @Harald,
    Wouw, dat is dat nummer die mijn buurman vroeger altijd liet horen op zijn high-end audio thuis. Iets met Onkyo versterker en Infinity luidsprekerboxen. Enorme dynamiek en schitterend diepe bassen. Ik ga het nummer nog eens opzoeken.

    Groetjes,

    Erik

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    knap stuk. ja, wat veel reverb, waardoor je al snel een soort supermarktmuziek vibe krijgt. Maar ik vind de gitaar in clip van TS toch een stuk natuurlijker klinken dan in die andere clip hierboven. Het is een wat overdreven room, maar nog room tenminste. In die tweede clip hoor ik heel wat compressie en reverbs die ik nog in geen enkele kamer ben tegengekomen, niet mijn smaak, die perfect gefotoshopte klank, maar gek genoeg nogal in trek bij fingerstylers.
    Er zijn weinig stijlen waar de perfect gefotoshopte klank niet verkozen wordt boven de natuurlijke... Fingerstyle is idd geen uitzondering

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    knap stuk. ja, wat veel reverb, waardoor je al snel een soort supermarktmuziek vibe krijgt. Maar ik vind de gitaar in clip van TS toch een stuk natuurlijker klinken dan in die andere clip hierboven. Het is een wat overdreven room, maar nog room tenminste. In die tweede clip hoor ik heel wat compressie en reverbs die ik nog in geen enkele kamer ben tegengekomen, niet mijn smaak, die perfect gefotoshopte klank, maar gek genoeg nogal in trek bij fingerstylers.
    Die sound bij Michael Hedges is ook niet natuurlijk. Maar dat is een veergalm van een oude Fender versterker ook niet. Net zomin als de galmkamer van de Sun studio. Maar dit is vooral een smaak kwestie. Ooit een cd van een belgische gitarist gehoord die geweldig klonk. Klassieke gitaar, in een kerk opgenomen. Geen kunstmatige galm. Bij Hedges heb je een soundscape, waarbij verschillende noten ook mooi op verschillende plekken in de ruimte te horen zijn. Dat doet een gitaar ook alleen bij close miking. Een gitarist die gewoon bij je zit te spelen klinkt idd. anders. Maar dat wordt een smaak verhaal. Zelfde heb je bij drum opnames. Zo vind ik de drums op Joe's Garage van Zappa geweldig klinken. Maar Aja van Steely Dan, of Body and Soul van Joe Jackson klinken ook te gek. En die zijn veel natuurlijker qua sound.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 november 2010
    Locatie
    Veenendaal
    Berichten
    481

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    ik mis nog wat spanning in timing en bassnoten
    Hee Guhlenn, die spanning in de basnoten, doel je op de keuze van basnoten die ik speel of hoe ik ze speel?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Inderdaad wel veel bijgeluiden, misschien dat die minder zijn als je niet met microfoon, maar met semi-akoestisch gitaar direct opneemt?

    Ja, ik baal wel behoorlijk van die bijgeluiden. Dit was gespeeld op 80/20 bronzen snaren en merkte dat het erger was dan wanneer ik met phosphor bronzen snaren speel, ook merkte ik dat de reverb het nog erger deed lijken. Semi-akoestisch ga ik niet opnemen, ik vind dat noodzakelijk voor live, maar bij een opname zal ik dat nooit doen. Ik hoor dan toch te weinig "de gitaar" en vind dat eigenlijk altijd minder mooi dan wanneer het met een microfoon is opgenomen.

    Misschien ook maar eens kijken hoe het met twee microfoons op twee verschillende plekken gaat klinken. Bedankt voor alle fijne reacties en feedback.

  5. #15

    Standaard

    als je meerdere sporen kunt opnemen, neem dan, naast de microfoons, ook het signaal van het element op. Je kunt dan een beetje experimenteren. Het kan soms wat extra attack toevoegen als je de pickup heel zachtjes bij mengt. Maar zeker niet alleen pick up.

    Voor een typisch 70ies akoestisch gitaargeluid, één of twee goede mic's met close miking, en dan heel weinig, tot geen galm.

    Probeer de galm eens achteraf toe te voegen. Ik neem zelf galm op aparte kanalen op. Dan kan ik het later bij mixen, en ook zijn eigen plek geven in het stereo beeld.

    Re bijgeluiden, Tommy gaf op een workshop wel eens de tip om wat zweet van je voorhoofd op de vingers te vegen bij opnames. Natural grease... maar niet best voor de snaren.

    Elixir snaren voor opnames, scheelt ook behoorlijk. Door die coating heb je veel minder schuif en piep geluiden.

    Of zoals Michael Hedges, een voorkeur ontwikkelen voor oude snaren.
    Laatst gewijzigd door Harald; 20 september 2014 om 16:15

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 november 2010
    Locatie
    Veenendaal
    Berichten
    481

    Standaard

    Reverb is achteraf toegevoegd, maarja, het is maar een simpel Garageband galmpje. En oude snaren, NO WAY, bleghh. Ik zal mijn voorhoofd eens gebruiken .

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Behalve de weelderige kathedraalgalm heb ik er zo op het eerste gehoor niks op aan te merken.
    Om te kunnen bepalen of de gitaar natuurlijk klinkt op de opname moet je als luisteraar weten hoe de gitaar klinkt als je erbij zit.

    Als je zelf niet tevreden bent zou je je eens wat kunnen verdiepen in welke microfoon geschikt is voor dit soort opnamen en hoe deze te plaatsen. Maak wat proefopnamen met verschillende opstelling en afstand en vind de 'sweet spot'. Als de opname zonder bewerkingen al erg goed klinkt ben je al een heel eind. Iets wat goed is verpesten is ook hier makkelijker dan iets wat in de basis slecht is goed proberen te krijgen.

    Maar wat ik hier hoor hoef je je zeker niet voor te schamen
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Er zijn weinig stijlen waar de perfect gefotoshopte klank niet verkozen wordt boven de natuurlijke... Fingerstyle is idd geen uitzondering
    ouwe onetake blues en jazz, vandaar mijn obediëntie aan deze genres ...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Los van de galm vind ik het wel erg lekker klinken. en dan bedoel ik nog niet eens zo zeer de klank van de gitaar zelf maar wat er uit je vingers komt.
    Een mooie zingende klank.

  10. #20

    Standaard

    Mooi galmpje hoor, niks meer aan doen. Liedje mischien net ietsje te lang of wat meer variatie er in aanbrengen. Verder top hoor!
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top