Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Hout is iets werkend organisch, vocht onttrekt, het hout zet zich.. het geluid verandert met de tijd.
    Zelfs die goedkope masoniete Dano's gaan beter klinken met een paar decennia op de teller.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12

    Standaard

    hoe kun je nou 2 verschillende gitaren vergelijken, dat kan niet eens wanneer ze dezelfde leeftijd hebben, laar staan daarin verschillen.

    ik heb ouwe en nieuwere gitaren, maar de klank verschillen hebben niks met de leeftijd te maken, maar met de ouderdom van de snaren en e construktie van de gitaar.

    en dat het geluid met de tijd veranderd geloof ik niet, dat zouden we wel willen, maar daarom is het nog niet zo.
    het heeft meer te maken met de veroudering van onze oren misschien?
    Laatst gewijzigd door gitaargerrit; 5 oktober 2014 om 22:27

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Oude acoustische gitaren klinken anders (niet persé beter, vaak wel) dan nieuwe, dat is naast een (wetenschappelijk bewezen... frequentiebereik enz...) feit ook erg logisch. Hout is zoals gezegd een organisch materiaal. Dat soort materiaal ondergaat wijzigingen oiv trillingen, temperaturen, enz...

    En vooral bij acoustische gitaren is de bouwwijze en het hout ècht bepalend voor de klank

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2010
    Locatie
    SA/BEL
    Berichten
    305

    Standaard

    Misschien ook te maken dat oud hout droger is?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2010
    Locatie
    SA/BEL
    Berichten
    305

    Standaard

    Uit welk jaar is deze hb eigenlijk?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kapepper Bekijk bericht
    Misschien ook te maken dat oud hout droger is?
    ja, alhoewel, men denkt vaak dat hout steeds maar droger wordt, maar het zal nog steeds ook vocht blijven opnemen en ook weer afgeven. Maar zeker als een oude gitaar steeds in hetzelfde klimaat/omgeving verblijft wordt het hout stabieler.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargerrit Bekijk bericht
    hoe kun je nou 2 verschillende gitaren vergelijken, dat kan niet eens wanneer ze dezelfde leeftijd hebben, laar staan daarin verschillen.

    ik heb ouwe en nieuwere gitaren, maar de klank verschillen hebben niks met de leeftijd te maken, maar met de ouderdom van de snaren en e construktie van de gitaar.

    en dat het geluid met de tijd veranderd geloof ik niet, dat zouden we wel willen, maar daarom is het nog niet zo.
    het heeft meer te maken met de veroudering van onze oren misschien?
    Best wel een eigenwijze reactie, zoals Barno al zegt is het zelfs wetenschappelijk aangetoond..... Wie heeft er dan gelijk?
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  8. #18

    Standaard

    de gitaar is gemaakt in 1991

    eigenwijze reactie? de eerste, tweede of derde zin?

    wetenschappelijk aangetoond? onderbouw dat es.....door wie en wanneer? toch niet door TFOA hoop ik?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top