Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Gitarist in spé

  1. #1

    Standaard Gitarist in spé

    Hoi!

    Mijn zoontje van 6 roept al 2 jaar dat hij gitaar wil spelen. Aangezien ik zelf pas een jaar speel en dus niet heel best onderlegd ben (ik kan in een bandje lekker powerchords raggen, speel een leuk deuntje akoestisch, maar daar houdt het wel mee op), ben ik niet zo bekend in de wereld van lessen, zeker niet bij little people Ik weet dat er in mijn omgeving een aantal mogelijkheden zijn voor lessen, maar ik ben bang dat een aantal opties al snel afvallen gezien de voorkeur van de kleine man. Een vaak gehoorde quote is "ik wil net zo spelen als Dave Grohl" dus ik heb het idee dat hij met Spaanse muziek snel zal afhaken.

    Wat is de beste (minimum-)leeftijd om te beginnen met gitaarlessen? We hebben een soort van deal gemaakt dat hij op gitaarles mag zodra hij klaar is met zwemlessen. Dat duurt nog wel even, dus ik kan me vast fijn oriënteren. :P
    Wat zouden jullie adviseren qua gitaar? Toch eerst beginnen met lessen op een 7/8 modelletje, of wel direct een elektrische gitaar proberen? Beide opties zijn voorhanden.
    En dan, hebben jullie wellicht tips voor leuke leraren/leerscholen in de omgeving van Oldenzaal?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ikzelf ben begonnen op m'n 10e op Spaanse gitaar. Vanaf dat moment 9 jaar klassieke les gehad en toen ik 17 was begonnen met elektrische gitaar en m'n 1e bandje gedurende die periode. Voor mij was die overstap ideaal aangezien de stap van klassiek naar elektrisch heel makkelijk ging, technisch was ik er echt helemaal klaar voor.
    Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend, met elektrische gitaar beginnen kan ook, als het jong maar plezier heeft en houdt door enthousiasme en de wil om veel te oefenen.
    Tip voor een goeie leraar in oldenzaal, Christian Kuiper, benader hem eens op Facebook, geeft zowel elektrisch als akoestisch:

    https://m.facebook.com/KuiperCs?refs...Ch-Kuiper&_rdr

    Hij kan je ook adviseren over het formaat gitaar waarmee je zoon het bestekan beginnen.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt, ik zal eens kijken!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2014
    Locatie
    Aalten
    Berichten
    123

    Standaard

    Beginnen met drums, want daar is Grohl zelf ook mee begonnen . Met drums kun je op jongere leeftijd al beginnen. Voor gitaar zou ik zeker niet onder de 8 jaar beginnen, en al helemaal niet op een 4/4 gitaar. Ik ben bang dat het anders te moeilijk is en hij al gauw stopt.

    Succes ermee!
    Groeten Vincent
    Laatst gewijzigd door Vincent A.; 15 september 2014 om 23:22

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vincent A. Bekijk bericht
    Beginnen met drums, want daar is Grohl zelf ook mee begonnen . Met drums kun je op jongere leeftijd al beginnen. Voor gitaar zou ik zeker niet onder de 8 jaar beginnen, en al helemaal niet op een 4/4 gitaar. Ik ben bang dat het anders te moeilijk is en hij al gauw stopt.

    Succes ermee!
    Groeten Vincent

    De gedachte is leuk. En voor sommige kinderen zal dat ook zeker gelden.
    Zingen doe je ook als kind. Begin je ook met gepast repertoire.

    Kinderliedjes dus en ook niet gelijk aria's.
    Zelf ben ik op mijn derde begonnen. 'Mijn' kinderen op 3, 4, en 6.
    Er bestaat een octaafgitaar. Die nog ergens in da familie is. Prima geschikt voor kinderhanden. En een voortreffelijke oefening van de fijne motoriek en het gehoor.

    Waarom Berend Botje en Er zat een klein zigeunermeisje huilend op een steen geen uitdagende liedjes zijn voor jonge kinderen ontgaat mij.
    Laat een kind van zes de muziek maken die in lijn is met zijn leeftijd en het wordt een succes.
    Neem een vast moment in de dag (bij ons was dat na de avondmaaltijd) en na verloop van tijd is het een automatisme dat dat kind zijn instrument pakt. Gewoon omdat het iedere dag zo gaat.

    Huur een klein formaat gitaar bij een naburig gitaaratelier en you're set to go.

    Geen toonladders, triolen, en dat soort gegoochel. Alleen hele liedjes.
    Ik wens pa en kind veel plezier.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top