Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Liefhebbers van buizen hifi versterkers

    Heren techneuten,

    Misschien totaal niet op zijn plek hier, maar ik post het toch. Mods grijpen vast in indien nodig.
    Na het bouwen van een x aantal gitaarversterkers (de geijkte modellen) ben ik op zoek naar iets nieuws.
    De zolder volstapelen met gitaarversterkers is alles behalve zinvol dus vandaar.

    Nu zit ik te denken aan een hifi versterker, zeg maar een `luisterversterker` voor in de woonkamer.
    Ik dacht iets gebaseerd op el84 of 6v6, in elk geval met makkelijk verkrijgbare buistypen.
    Ik kan me niet anders voorstellen dat hier op het forum mensen zijn die vaker zoiets gebouwd hebben.
    Er staan talloze schema`s op het web, maar dan is het een verrassing wat de uitkomst is.

    Heeft iemand een interessant en niet te moeilijk uitvoerbaar project gedaan zoals beschreven?
    Ik ken overigens de fora die specifiek hierover gaan, maar ik weet daar natuurljk niet wie daar de Frans, Nico en Richard zijn. Vandaar mijn vraag dus hier...

  2. #2

    Standaard

    In verband met eventueel de gloeistroom gelijkrichten kan ik je enkele tips geven.
    Nee, sorry. Geen ervaring mee.
    Misschien een ultra-lineair 4 wattertje of een enkelzijdige triode schakeling?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  3. #3

    Standaard Liefhebbers van buizen hifi versterkers

    Geen gelijkgerichte gloeispanning aub... 😉
    Dacht meer aan een Watt of 10-12 om ook een beetje basweergave te hebben.

    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  4. #4

    Standaard

    RB elektronica van juli/augustus 1996 is gewijd aan buizenversterkers. Vooral een hifi voorversterker met oa RIAA-correctie leek me interessant.
    Die heeft echter gelijkgerichte gloeispanning, van een 6,3V wikkeling met een weerstand.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  5. #5

    Standaard Liefhebbers van buizen hifi versterkers

    Da's toch voor platenspelers?? dusss...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    ... héél interessant

    Een hoop mensen die houden van 'warm' buizengeluid, houden ook van het 'warme' geluid van vinyl.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7

    Standaard

    Ik stop al.
    Zit ook een CD-ingang op.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  8. #8

    Standaard

    Het gearjunkie,
    Toevallig zit ik aan hetzelfde te denken. Bij een Watt of 10 denk je al snel aan een SE EL34 of KT66 amp. Schema's zat en niet te moeilijk. Punt van aandacht is de OT. Echte hifi SE OT's zijn peperduur, je zit zo aan de €200 per stuk. En je wilt stereo toch? Of draai je gewoon spotify via je telefoon? Dan maakt het geen barst uit.
    Joost Overmars, muziekdocent, www.joostovermars.nl

  9. #9

    Standaard

    Nee, het moet een echte -met whisky erbij- luisterversterker worden.
    ik zie ook talloze schema's maar vind het moeilijk te bepalen wat voor mij geschikt is. Dat is bij een gitaarversterker wel wat eenvoudiger. Waar denk jij concreet aan?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  10. #10

    Standaard

    Ik zou je adviseren hier een account te maken en je vraag daar te stellen.

    http://diyaudioprojects.com/Gallery/

    Je moet wel goed voor ogen hebben hoeveel watt de versterker moet zijn en geen geld willen besparen op de uitgangstrafo's. Hoe hard moet het kunnen gaan , wat het rendement van je speakers is etc.
    Bovendien zou ik een buistype nemen dat nog goed voorradig is ( denk aan NOS) en niet te duur. Kijk b.v eens naar de russische el84 buisjes (6P14P) , heel goede kwaliteit .

    Ik herinner me een kennis van me die een buizenversterker had van Audio Research en bij het vervangen van eindbuizen 16 x 6550 van Svetlana moest kopen. Dat was wel een erg grote investering.

    Hij is later weer overgestapt naar een mosfet versterker.

    Alf
    Laatst gewijzigd door guitaraddict; 8 oktober 2014 om 13:33

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top