Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Dingen om op te letten bij het uitzoeken van andere dikte's?

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds een paar maanden een akoestische gitaar en daar staan nu heerlijke elixer phosphor bronze 011-052 op(diktes niet 100% zeker, maar nu zijn deze snaren wel een beetje versleten en al hun toon kwijt. Ik wil nieuwe snare bestellen maar ik wil eens gaan experimentren met andere diktes en dergelijken om mijn perfecte toon te vinden.

    zijn er dingen waar je rekening moet houden? dat je niet te dikke snaren er op zet en dat de intonatie dan niet klopt bijvoorbeeld?

    De gitaar die Ik heb is een Eastman AC122CE, origineel met D’Addario EXP16 .012-.053


    -David

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    David,
    De dikte die je kiest heeft invloed op je toon. Op de jijbuis staat o.a. een fimpje van Acoustic letter ( Tony Polacastro ) waarbij hij dezelfde J45 bespeelt met 4 verschillende dikten van snaren ( zelfde merk , zelfde soort ).
    Als je gitaar afgesteld is op bv 0.11 en je gaat naar .013 dan kan het zijn dat de sleuven in de topkam aangepast moeten worden. De andere kant op is lastiger. Eenmaal de sleuven vergroot kun je lastig terug. Een keer proberen kan geen kwaad.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Dat, en dikkere snaren trekken harder aan je hals, dus de holling wordt groter en daarmee ook je actie. Als het goed is, heb je bij je Eastman een imbussleutel gekregen. Via je klankgat even een halve slag vaster, dus, met de klok mee, zonder snaarspanning!! Is meestal genoeg als je van .011 naar .012 gaat, daarna een paar uur laten rusten totdat alles bijgetrokken is. Anders daarna nog een kwartslagje, weer met de spanning eraf en 'm dan weer even een paar uur laten rusten.. (wel lekker bespelen natuurlijk!) Als de snaren net aan buzzen bij net iets te hard aanslaan, istie goed.. (vind ik) Mocht de dikte je dan bevallen, zou ik 'm wegbrengen om 'm voor die dikte af te laten stellen. Bij een fatsoenlijke Luthier natuurlijk, want het houdt iets meer in dan alleen aan je halspen prutsen. Het is sws geen slecht idee om dat iig eens per jaar te laten doen... Bij dunnere snaren het e.e.a. hierboven natuurlijk andersom..

    Het ligt erg aan de gitaar en zijn bespeler, maar mijn ervaring is dat GA's , zoals die van jou, of OM's, erg veel profijt hebben van iets dikkere snaren (.012). De tone wordt echt een pak dikker over het algemeen. Speelt wel zwaarder, dat dan weer wel. Maar met een goede setup kan dat grotendeels verholpen worden... mijn 412 heeft een setje .012-.056 en dat klinkt als een Kanon met grote K. Maar nogmaals, dat ligt aan de gitaar, sommigen slaan dood van te dunne of juist te dikke snaren...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 7 september 2014 om 22:13
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David de Hartogh Bekijk bericht
    De gitaar die Ik heb is een Eastman AC122CE, origineel met D’Addario EXP16 .012-.053
    David, heb zelf een Guild staan waar ik ooit .010 - .043 op had gezet omdat op al mijn gitaren .010 zitten zodat ik geen bespeelgevoel verschillen zou hebben.
    Daar ben ik van terug gekomen want de lage E snaar was niet zuiver te krijgen (intonatie).
    Bij de nieuwkoop zaten er ook D’Addario EXP16 .012-.053 op en was het perfect.

    Een muziekmaat van mij heeft een Taylor met Elixer phosphor bronze .012 - .053 en die vond ik beren goed klinken, dus ik ook een set Elixir erop gezet, de intonatie was goed maar dat is logisch want daar is de gecompenseerde brug op gemaakt.
    Deze zijn/waren naar mijn persoonlijke mening té helder dus heb er weer D’Addario EXP16 .012-.053 op gezet en bevalt mij 100 maal beter.
    Maar het is en blijft een persoonlijk iets, dus gewoon een set van je keuze er op en bevalt het niet dan terug naar de .012 set.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top