Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard Brughumbucker voor Steve Morse Y2D

    Hallo,

    Al een paar jaar gebruik ik naar volle tevredenheid een Musicman Steve Morse Y2D, met de standaard elementen.
    Erg fijne gitaar, en heb het geluid altijd prima gevonden.
    Echter, het afgelopen jaar ben ik eigenlijk weer meer op mijn Musicman Silhouette met Bare Knuckle nailbomb humbucker gaan spelen.
    Als ik nu de Y2D terug pak, dan mist er toch iets in het geluid; moeilijk uitleggen, hij mist "3D" en -in mindere mate- wat laag en hoog. Het missen in hoog is wellicht nog wel op te lossen door de 250K volumepotmeter te vervangen voor een 500k, maar het is toch net alsof de brughumbucker maar beperkt in zijn frequentiebereik zit in verhouding tot de eerder genoemde Bare Knuckle, maar bijvoorbeeld ook ten opzichte van de dimarzio elementen in mijn musicman Reflex, en ook ten opzichte van de dimarzio super distortion in een strat.

    Wat zou voor een gitaar als deze een goed brughumbucker alternatief zijn, wat dan bij voorkeur wel goed samen gaat met het midden- en halselement (en de schakeling zoals die standaard is,)?

    Muziekstijl met name stevige rock, en liefst een op zijn minst acceptabel clean (de Nailbomb is clean acceptabel, maar heeft wel veel mids voor clean vind ik); maar geen EMG-achtige elementen vwb klank/karakter.

    Merk maakt me niet zo veel uit.

    Zijn er mensen met ervaringen vwb brughumbucker uitwisseling in een Y2D?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik zou een fullshred/Alternative 8 hybrid laten maken. Er zijn meerdere clips op het interwebz te vinden (youtube, o.a.). Het heeft het vloeiende van Morse maar het is wat strakker, het hoog zingt meer en is opener, het laag is wat strakker en een pak duidelijker. Het mid is opener en gearticuleerder. Harmonics vliegen uit je gitaar haast moeiteloos en de articulatie... Messcherp.

    Anders zou ik gaan voor de Black Winter of voor de Perpetual Burn (die is zo waanzinnig lekker).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    +1 voor de Fullshred/Alt8 hybrid. Orpheo raadde deze aan (en heeft 'm ook gemaakt en geïnstalleerd) en ik heb 'm in mijn scheurijzer. Erg lekker, ben er heel blij mee.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Bedankt voor de reacties!
    Ik ben niet heel bekend met de meeste elementen van Seymour Duncan, maar de youtube filmpjes van een (standaard) Alternative 8 laten steeds een wat mid-scooped geluid horen, en de standaard fullshred lijkt een beetje een deken om zijn geluid te hebben, in mijn beleving (voor wat het waard is vanaf youtube filmpjes natuurlijk).
    Heeft zo'n hybride beide (voor mij) nadelen dan niet?

    Zou een Duncan Distortion nog een optie kunnen zijn? Lijkt in youtube filmpjes ook niet verkeerd!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De clips zijn gewoon bagger . De alt8 is totaal niet scooped ennde full shred, een deken? Laat me raden. Je hebt clips bekeken van Ola Englund en/of Keith Merrow. Berucht om hun chops maar ook hun matig ingedraaide tone. Echt niet representatief. Check de clips van mij (Orpheo custom Guitars) of van MJS. De hybrid is Open en strak,gedefinieerd en gearticuleerd. Enorm vocaal zoals Morse ook speelt. Kan m enorm aanraden simpelweg omdat het een van de beste pickups is die überhaupt te koop is, in het hottere segment. Laat je niet teveel leiden door clips maar door de specs,,en beschrijvingen. De distortion is Super hit en agressief. Enorm veel grit en sizzle in t hoog. Totaal niet wat jij vroeg. Ik heb alle SD pickups geprobeerd... En de sh6? Nee. Ik weet wel wat ik adviseer; zelfs bij Seymour Duncan luisteren ze naar mijn advies.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    De Distortion lijkt me ook niet wat voor de topicstarter, maar met de beschrijving van Orpheo kan ik me niet in vinden. Het zijn misschien schreeuwers, maar wel heel strak en alles netjes binnen de lijntjes. Zo strak, dat het mij aan de onderkant begon te irriteren en ik 'm niet meer gebruik. Het blijft akelig strak, waardoor ik niet lekker meer kon palm-muten e.d. Dat veel grit en sizzle in het hoog is waar ik me niet in kan vinden. Veel bite, dat zeker, erg helder ook, maar, in ieder geval op mijn set-up en in destijds mijn SG zeker niet gritty en veel sizzle in het hoog. Ook in die regionen bleef het akelig strak. Of ik word doof en daar zit een kern van waarheid in...

    Naast Seymour Duncan, als je een mailtje stuurt naar Bare Knuckle, krijg je zeker weten een goed antwoord terug. In tegenstelling tot Orpheo heb ik geen antipathie tegen BK en ben ik wel fan van BK's. Helemaal niet lullig naar Orpheo bedoeld, maar hij kijkt wel een lichtelijk door een SD bril. Qua SD's, persoonlijk vind ik JB's eigenlijk altijd wel alleskunners.

    Out of the box is misschien een Lace Nitro Hemi wat voor je. Recent er eentje aangeschaft en ik ben er erg over te spreken. Behoorlijk high output elementen, maar veel vloeiender dan bijv. een SD Distortion. Heeft een hele fijne compressie, veel warmer laag, maar toch retestrak, maar ook iets wat minder bite in het hoog. Vergeet de clipjes op YouTube, die zijn totaal niet representatief.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Bill Lawrence L-90
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top