Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 59
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    145

    Standaard Favoriete stemmechanieken?

    Ik ben van plan de stemmechanieken van mijn gitaar te vervangen, er zitten nu de standaard Gibson vintage kluson mechanieken op maar deze zijn niet zo stemvast als ik zou willen.

    Nou heb ik niet echt verstand van stemmechanieken en wil ik graag weten wat zijn jullie favorieten?

  2. #2

    Standaard Favoriete stemmechanieken?

    Stemvastheid, of het gebrek daaraan komt wellicht niet door je mechanieken.
    Vaak is het de topkam die aandacht nodig heeft en/of liggen de snaren niet op de goede manier rond je mechanieken.
    Dit ervan uitgaande dat je de gitaar niet voor een (zonnig) raam of bij een werkende radiator hebt staan.

    Mijn favo mechanieken zijn locking tuners, het snaren wisselen gaat daarmee supersnel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 4 september 2014 om 13:24

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard

    Deze Grovers heb ik op o.m. mijn LP Standard gemonteerd en zijn van prima kwaliteit. Je moet alleen wel een extra gaatje boren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Schaller locking tuners, punt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    goede wat zwaardere tuners kunnen wat sustain toevoegen. anderzijds locking vind ik echt niet nodig tenzij FRose. ik vind Gotoh prima prijs kwaliteit. Tonepros ook

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Eens met Gearjunkie. 9 Van de 10 Stemproblemen zijn niet het gevolg van de mechanieken , maar eerder te wijten aan andere zaken. Verkeerd snaren opleggen is de grootste boosdoener. Topkam die of te grote openingen heeft of te krappe. Als je problemen hebt met de G snaar helpen mechanieken helemaal niet. Eerst rustig nadenken voorkomt kosten maken.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  7. #7

    Standaard

    Wat voor een gitaar is het? Mijn favorieten voor een Les Paul zijn Grovers met verchroomde tulpknoppen, maar dat is gewoon wat ik persoonlijk mooi vind. Zoals Gearjunkie zegt, het hoeft niet aan de mechanieken te liggen.

    Gebeurt er in eerste instantie niets wanneer je aan de stemknop draait en schiet de snaar daarna plotseling te ver door met een hoog ping geluid? Dan ligt het vrijwel zeker aan de sleuven van topkam die te krap zijn voor de snaren die je gebruikt. Dat is meestal wel te verhelpen met een klein beetje grafiet, olie of speciale nut sauce in de kamsleuven. Nadeel is alleen dat je dat regelmatig moet blijven doen.
    Je kan ook de sleuven wat uitvijlen. Of dat laten doen want het is secuur werk waarvoor je ook nog eens dure vijlen moet aanschaffen.

    Een interessante tip las ik laatst op Eltjo's website: Kamsleuven flossen. Zijn tips gaan vooral over akoestische gitaren maar deze gaat ook op voor een elektrische. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ga dat zeker doen als ik de snaren van mijn ES 339 weer verwissel.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    145

    Standaard

    Het stemmen van de gitaar gaat allemaal heel makkelijke, het probleem is dat er na 5-10 minuten spelen verschillende snaren niet meer goed staan. Ik heb er .11 snaren op liggen maar heb de topkam al aan laten passen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marter544 Bekijk bericht
    Schaller locking tuners, punt.
    Dit dus. Alleen maar voordelen, snaren wisselen wordt een verademing.
    Music Man, Custom 77, Orange, ENGL, Kool & Elfring.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    558

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rik-92 Bekijk bericht
    Het stemmen van de gitaar gaat allemaal heel makkelijke, het probleem is dat er na 5-10 minuten spelen verschillende snaren niet meer goed staan. Ik heb er .11 snaren op liggen maar heb de topkam al aan laten passen.
    Rek je de snaren na het opzetten? Zo niet, dan kan daar ook wat verloop door optreden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top