Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard Gevoel vs. Strakheid

    Naar aanleiding van een versie van All Along the Watchtower van John Mayer was ik teleurgesteld.

    Dit
    https://www.youtube.com/watch?v=NHBSvpzI7Tw

    versus

    Dit
    https://www.youtube.com/watch?v=fJlkkRub6MU

    Wat vinden jullie beter en waarom? Graag met argumentatie...

    My humble 2 c's:
    Eddie's versie vind ik beter omdat hij tien keer meer gevoel in het nummer legt en overbrengt naar het publiek. En dat komt denk ik vooral door het samenspel tussen hem en die drummer. Je voelt dat ze gewoon lol aan het hebben en vormen zo als het ware, een front om het publiek mee te bedienen met hun muzikale liefdeszaad. En bij John's versie is het meer hem en zijn gitaar en een knap kunstje, in plaats van dat hij en zijn band echt een zijn met wat ze doen, en hij zichzelf laat gaan (!) wat Eddie dus wel doet. Ik denk ook dat het onkunnen van jezelf kwetsbaar opstellen ervoor zorgt dat niemand echt ooit jou zal herinneren.. En helaas heb ik het idee dat tegenwoordig veel bandjes wel meer denken in succes/strakheid in plaats van, het belangrijkste, het gevoel.

    Als in, om een metafoor te gebruiken, Eddie's versie is als een groepsorgie en John's versie is meer als iemand die bij die groepsorgie in een hoekje zit af te trekken (wat natuurlijk ook het eeuwige soloinstrumentalisten-dillemma is).

    Wat vinden jullie?

  2. #2

    Standaard

    gevoel en strakheid zijn niet elkaars tegenpolen. Beide versies hebben wel wat. Qua smaak kies ik Eddie, maar dat staat voor mij los van dit nummer.
    Ik denk ook niet dat je JM kan beoordelen op een optreden, ik vind zijn versie van Axid bold as love wel cool.
    Om dan toch een eerbetoon te doen aan een geweldige cover versie: https://www.youtube.com/watch?v=fOaMQ-R9YGM
    En natuurlijk is de Hendrix versie ook briljant.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    543

    Standaard

    De ontstemde gitaar van Vedder zorgde ervoor dat ik na 20 seconden afhaakte.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb John Mayer afgezet zodra ik die hoornen bril zag

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Beide versies doen me niks. Mayer doet een 13 in een dozijntje maar voor een Mayer fan zal dat precies zijn wat het moet zijn. En Vedder doet zijn windkracht 13 is maar dat is Vedder nou eenmaal en daarom hou ik ook niet van Vedder.

    Ik ken zo een handvol versies opnoemen die ik beter vind maar van artiesten waar ik liever naar luister en dat is een beetje de grap, iets beter vinden omdat je de artiest leuker vindt.
    Dan kan je wel met argumenten aankomen maar dat kan iedereen voor zijn favoriete artiest en dat levelt het weer naar nul.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Beide kut, kon ze beide niet uitluisteren.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Beide versies doen me niks. Mayer doet een 13 in een dozijntje maar voor een Mayer fan zal dat precies zijn wat het moet zijn. En Vedder doet zijn windkracht 13 is maar dat is Vedder nou eenmaal en daarom hou ik ook niet van Vedder.

    Ik ken zo een handvol versies opnoemen die ik beter vind maar van artiesten waar ik liever naar luister en dat is een beetje de grap, iets beter vinden omdat je de artiest leuker vindt.
    Dan kan je wel met argumenten aankomen maar dat kan iedereen voor zijn favoriete artiest en dat levelt het weer naar nul.
    Nou ben ik wel benieuwd naar wat jij een leuke versie vind van het nummer!

    Los van smaak heb ik verder het idee dat Vedder gewoon zich laat gaan, en dat Mayer het wel soort van probeert.. maar niet helemaal doet. En daarom vind ik hem beter, omdat het voor mij eerlijker overkomt en daarom beter is.

    Ik weet niet of dit ergens een beetje op slaat, maar dit is de reden dat bands als Led Zeppelin, en Jimi denk ik veel mensen hebben bereikt. Voor een gitarist als Jimmy Page heb je makkelijk 10 anderen... Maar wat zij met elkaar samen naar boven brachten was van een immens hoog groepsgevoel, en hetzelfde geld voor Jimi, dat hij juist met Mitch Mitchell speelde etc.. En dan heb je iemand als SRV die naar mijn oren klinkt als iemand die zijn band als backing track gebruikt, echt walgelijk vind ik die versie van Little Wing van hem (ok, ook weer niet zo, maar je snapt wat ik bedoel).

    Zit ik nou te graaien naar lucht?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nou doe je net alsof iemand een keuze heeft om het zus of zo te doen. Je staat daar op een podium je stinkende best te doen en meer is het toch niet. En het een spreekt je aan en het ander niet. Of minder.

    Ik hou wel van wat drama hoor maar niet op de Vedder/Bono/Hazes manier, er moet wel wat relativering inzitten. Maar wat ik leuk vind is zo persoonlijk, daar heb je niks aan.

    Ik ben fan van Spirit dus dat maakt hun versie gelijk een favoriet. En XTC blijft leuk.




    Laatst gewijzigd door Pepe; 4 september 2014 om 01:17
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nou doe je net alsof iemand een keuze heeft om het zus of zo te doen. Je staat daar op een podium je stinkende best te doen en meer is het toch niet. En het een spreekt je aan en het ander niet. Of minder.

    Ik hou wel van wat drama hoor maar niet op de Vedder/Bono/Hazes manier, er moet wel wat relativering inzitten. Maar wat ik leuk vind is zo persoonlijk, daar heb je niks aan.

    Ik ben fan van Spirit dus dat maakt hun versie gelijk een favoriet. En XTC blijft leuk.




    Dat klopt, dat doe ik inderdaad. Deze ideeen komen voort uit mijn drang naar kennis over puurheid en waarheid en zo had ik het nog niet gezien, dus dank voor deze insteek. Het helpt mij in ieder geval weer meer met mijn relativeringsvermogen .

    Vind het altijd interessant om nieuwe opvattingen te horen over nummers. Bijzonder.

  10. #10

    Standaard

    Altijd weer de gevoel vs. techniek discussie... alsof John Mayer dat nummer staat te spelen voor de centjes. Vermoed dat hij drommels goed weet dat hij op een avond maar een paar van dit soort nummers kan doen, voordat de meiskes die voor romantische liedjes komen, wegblijven.

    En ja, John Mayer is de baas, doordat zijn naam op de posters staat hebben die muzikanten een leuk betaald tourtje erbij waar alles tiptop verzorgd is. Maar als je niet zo vooringenomen zou luisteren hoor je wel degelijk de nodige interactie tussen Mayer en de begeleiders. Let maar eens op de drummer als Mayer gas terugneemt. Maar daarvoor hoor je de drummer ook inspelen op Mayer. Het is gewoon wat subtieler dan wat voor interactie bij punkgeorienteerde bandjes moet doorgaan. Die 12 string en dat achtergrondkoortje hadden van mij even van het podium gemogen, maar goed, die moeten ook wat te doen hebben.

    Vergis je niet, Vedder is ook gewoon de baas. Hoor nergens dat de drummer Vedder een andere kant op drijft door een beat om te draaien of zo...

    Beide versies hebben interactie, en beiden op een vrij eenvoudig, beschaafd nivo. Als interactie tussen muzikanten is wat je zoekt kan het veel, en veel spannender...


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top