Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 22 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 211
  1. #21

    Standaard

    Tot voor kort niet
    Deze kan in een AC30:
    http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=462588
    Wel een rib uit m'n lijf
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Kan je nog sterker vertellen, er bestaat ook een LM317k. Deze kun je gewoon afregelen met een potje. Ben je van dat gedoe met diodes af maar er is een keerzijde. Het is namelijk leuk om die trucjes als "pootje lichten" en stroomverhoging toe te passen. Goed voor je inzicht.

  3. #23

    Standaard

    Bedankt, vond deze, prima geschikt voor in de radio. 1,5A.
    http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=420902
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  4. #24

    Standaard

    Copyright fascists, simpel principeschema, wel een duidelijke echter, nou ja, misschien dat ie zo blijft staan.

    Begreep van de man van de winkel dat de stroom door het middelste pootje loopt, niet gerealiseerd.
    9,66V minus 6,3V is 3,36V. De stroom is 1,05A, dus de weerstand moet zo'n 3,5 ohm zijn. Het vermogen iets meer dan 3,5W. Een potmeter van dat vermogen is duur, en eigenlijk overbodig omdat de instelling vast kan zijn, komen in de toekomst geen buizen bij.
    Klopt het zo, of heb ik het verkeerd begrepen


    Dat tiny pic is de boosdoener...
    Laatst gewijzigd door tommus42; 4 september 2014 om 12:31
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Begreep van de man van de winkel dat de stroom door het middelste pootje loopt, niet gerealiseerd. .....
    Wordt dan tijd dat je je daar in gaat verdiepen, deze dingen zijn niet zo vergevingsgezind als een EL84

    Datasheet vind je op het net

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Klopt het zo, of heb ik het verkeerd begrepen
    Geen idee, ik weet niet wat je aan het doen ben.

    En nog wat, denk goed na wat je doet als je dit ding gaat koelen want dat is zeker nodig.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #26

    Standaard

    Ben bezig.
    Boodschappen lijstje klaar; wordt een vaste regelaar van 5V of 6V, afhankelijk van wat het makkelijkst is om 0,3V of 1,3V op te tillen, met een vaste weerstand of diode(s). 1000uF en 470uF, plus 2x 100n.
    Gaat helemaal goed komen.

    Hee tiny pic doet het weer!

    Wat de hitte betreft, heb nog ergens van die koeldingen
    Laatst gewijzigd door tommus42; 4 september 2014 om 13:52
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  7. #27

    Standaard

    Heb een vaste spanningsregelaar gekocht met 6V uitgaande spanning. Zonder verdere weerstanden inelkaar geknutseld, ik dacht 6V is wel voldoende. Met 1000uF voor de regelaar en 470uF erna.

    Het positieve punt is dat de regelaar nog niet in rook is opgegaan.
    Negatief is dat de spanning inzakt onder belasting.

    Onbelast: 5,99V= uitgaande spanning
    Met alleen de ECC83: 5,72V
    De EL84 er ook nog bij: 4,79V
    Voor de spanningsregelaar staat dan 6,72V=

    6,9V komt van de gloeistroom wikkeling. Na de brugcel is ie 8,52V= (onbelast), zou toch 9,66V moeten zijn (factor 1,4)?. Of is dat niet zo?

    Ik vermoed dat die factor 1,4 niet juist is bij belasting, klopt dat?


    edit: verduidelijkingen
    Laatst gewijzigd door tommus42; 4 september 2014 om 21:03
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Die factor 1.4 is idd niet juist. Moet eigenlijk 1.41 zijn of nog beter wortel2. Waarom je dan geen 9.66 meet? Diodes beste man, zijn dankbare dingetjes en hebben meer in hun mars dan de bejaide luie buis. Toch willen ze iets terug voor hun goede prestaties en wel 0.6V per diode. Bij gebruik van een brug ben je 2x0.6 kwijt voor de diode overgang. Klopt het dan een beetje

    Maar dan, de regelaar heeft ook iets nodig voor zijn goede diensten. Ik meen iets van 2V maar dat vind je in de datasheet. Stel dat het 2V is dan heb je een minimale ingangsspanning nodig van 8V. Komt er nog 1.2V voor de brug bij zit ik al op 9.2V minimaal. Aangezien je onder belasting een serieuze rimpel kan verwachten zakt de spanning ver onder het broodnodige level van 9.2V. Stel dat je uitgaat van die 9.66V en een rimpel hebt van 1Vtt. Dan is de minimale waarde zo'n 8.66V en je had minimaal 9.2V nodig. Dat zijn maar wat getallen uit het hoofd waarbij ik ben uitgegaan van zeer ideale gegevens. Ik denk dat het in de praktijk nog een beetje erger is.

    Misschien is er winst te behalen als je er een vette elko voor zet maar ik ben bang dat je ingangsspanning omhoog moet wil de regelaar een vlakke spanning kunnen leveren. Een elko er achter heeft niet zoveel zin.

  9. #29

    Standaard

    Schottky's en een low drop moeten het gaan doen. Het zál lukken. Bedankt voor je uitleg.
    Misschien een 5V regelaar, en die een stukje optillen? Dan heeft ie toch een volt erbij om mee te reguleren.
    Die er nu inzit heeft dacht ik 3V nodig om goed te regelen, mijn fout, ik heb de man van de winkel niet duidelijk voorgelicht over de ingaande spanning.
    Laatst gewijzigd door tommus42; 5 september 2014 om 00:18
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    En dan hebben we ook nog een beetje spanningsval over de wikkeling als er spanning getrokken wordt....
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top