Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 22 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 211
  1. #1

    Standaard effecten spanning op eigenschappen buis

    Bezig met de bouw van een gitaarversterkertje op basis van een oude buizen radio, loop ik tegen wat zaken aan.
    Zo ligt de hoogspanning van een radio meestal lager (typisch 200-250V) dan de gemiddelde 5 watt gitaarversterker die tegenwoordig volop op de markt gebracht wordt.
    Een bestaand schema nabouwen geeft (mede) daardoor niet zonder meer een zelfde resultaat wat klank betreft.
    Een goed klinkende versterker moet echter zeer wel mogelijk zijn, vandaar dit topic.

    Vragen op dit moment; wat is het verschil in klank van een ECC83 op bijvoorbeeld 100V of bijvoorbeeld 250V? En hoe verhoudt zich dat tot de ruststroom door de buis? Welk verschil maken verschillende waarden van de anodeweerstanden en kathodeweerstanden?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  2. #2

    Standaard

    Degenen die deze vragen kunnen beantwoorden zijn zij die daar vele uren van studie in hebben gestopt. Het antwoord is daarna van zoveel factoren afhankelijk dat je een paar avonden kunt vullen om de verschillende basisopties te behandelen.

    Succes met studeren ;-)
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #3

    Standaard

    Dank je, was er net mee bezig.
    Vond dit:

    Lower supply voltage & lower plate resistor value--> lower gain, less headroom, higher distortion

    Higher supply voltage & higher plate resistor value-->higher gain, more headroom, lower distortion.

    Tables on page 3 in the datasheet should be rather selfexplanatory

    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/f...10/e/ECC83.pdf

    Heb het idee dat de supply voltage omhoog moet, voor meer headroom. De gain neemt dan toe, dat is niet de bedoeling. Dat is met een andere weerstand in het signaal pad op te lossen.
    Andere anode weerstand is ook een mogelijkheid, maar dan verandert de instelling van het buisje, heb ik begrepen.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  4. #4

    Standaard

    Maar je vroeg naar de klank. Da's aanzienlijk breder dan headroom en distortion. ;-)
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5

    Standaard

    Klank is wellicht het verkeerde woord, ik denk dan eerder aan verschillende kwaliteit buisje.
    Gaat me in eerste instantie om versterkingsfactor en headroom.

    Concreet in mijn radio-AC4 project; op de spanningen na, is het het schema van de nieuwe Vox AC4. Die zou alleen redelijk lang clean moeten blijven, terwijl deze scheurt als een malle, met het volume op niet eens 1. Daar verbind ik de conclusie aan dat het aan de lage spanning van de ECC83 ligt.

    Was van plan de 'supply voltage' van deze twee trapjes af te tappen van de B+ (272V). Dan komt de anode spanning uit op, in de orde van grootte, 180V, tenminste dat vermoed ik aan de hand van de spanningen in een andere versterker.
    Maar ik zou denken dat de versterking dan ook flink stijgt. Vandaar het idee om wat meer algemene kennis inzake factoren daaromtrent op te doen.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  6. #6

  7. #7

    Standaard

    Leuk leesvoer, vooral het optionele gouden chassis voor 50.000 dollar.
    Nee, dat geld kan ik beter investeren in gitaarles.

    Ik ga wel wat prutsen, punt is dat de weerstanden moeilijk verhoogd kunnen worden ivm met de wat chaotische bouw. Verlagen lukt wel, door weerstanden er parallel over te solderen.

    Eén praktisch vraagje nog even over m'n 'radio': om uit te sluiten dat het de eindtrap is die overstuurd raakt, wil ik een mastervolume plaatsen, hoe pak je dat aan? Tussen C18 en het knooppunt van R20, een potmeter naar massa gevolgd door een grote koppelcap? Groot ivm de serieschakeling van twee condensatoren, dan wordt de totale capaciteit toch minder? Of speelt dat geen rol meer ivm met de massa aansluiting?
    Laatst gewijzigd door tommus42; 2 september 2014 om 18:16
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  8. #8

    Standaard

    Oeps, gewoon een 220K pot ipv R20.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Maar ik zou denken dat de versterking dan ook flink stijgt. Vandaar het idee om wat meer algemene kennis inzake factoren daaromtrent op te doen.
    Dat werd tijd...... Het is genoeg keren aangeboden.... Te beginnen bij dat artikeltje wat ik ooit had gemaakt over het rekenen aan een triode, of voor een paar tientjes het boek van Blencow nemen.... Blencow legt ook goed uit hoe de uitgangsimpedantie uit te rekenen zodat je helemaal geen overstuurde trap hoef te krijgen.
    Om er eens een paar te noemen....
    Dan kun je tenminste stoppen met gokken over weerstands waarden en gewoon uitrekenen.....
    Nico


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Wat is nu je probleem?

    Je denkt dat de anodespanning te laag is en de gain te hoog. De oplossing hiervoor is simpel namelijk de anodeweerstand verkleinen. Hiermee krijg je meer anodespanning en minder versterking. Al met al veel giswerk hoor. Ga eerst eens met de grafiekjes aan de gang en reken een en ander uit. Nico heeft ooit een mooi topic gemaakt over de loadlijnen problematiek, kun je veel van opsteken.

    Ach, sorry hoor. Zoals gewoonlijk is heer Verduin me weer voorgegaan. Bah.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 september 2014 om 23:25
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top