Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 38
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Er zijn plekken die vasthouden aan de 85db max of zo .. Dat moet je als drummer op een normaal drumstel met Japanse eetstokjes spelen gok ik.

  2. #22

    Standaard

    85 dB... dan moet ik niet niezen, want dan zou de stroom uitvallen als de begrenzer daarop ingesteld is.

    In dat soort tenten, als je het van te voren weet, kleine drum/percussie set of zo'n kistje en unplugged spelen. Word je een stuk blijer van dan met een elektronische kit, en alle gitaren via DI heel zacht. 85 dB is echt HEEL erg weinig. Die eis zit eerder op de buitenkant van de gevel dan in de kroeg zelf.

    @Showband, hevig scheuren met veel compressie kan idd. best zacht. Maar juist de tussenfase, een dik, warm geluid dat met terugdraaien van volume clean is, en met volume open een lekkere crunch heeft, gecombineerd met sustain is in mijn ervaring op fluisternivo bijna onmogelijk. Los daarvan, als ik zacht speel neig ik al heel snel om continu hard aan te slaan. Staat het wat harder werk ik met een softere touch, en dan klinkt het veel dikker. Je kunt dan af en toe even wat meer aanzetten voor net wat extra crunch. Dat lukt me op laag volume gewoon niet. Maar dat is vooral op fluisternivo een probleem. Maar ik moet mezelf op het podium wel duidelijk horen, om ook subtiele dingen te kunnen doen. Anders is dynamiek al snel weg. Nu vindt onze zangeres (die elk zuchtje van zichzelf wil horen, en vroeger viool speelde) dat je prima gitaar kunt spelen zonder dat je jezelf hoort, er zitten immers frets op dat ding. Maar goed, dat is onzin. Een goed gestemde gitaar vals laten klinken is helemaal niet zo moeilijk. Los nog van het feit dat je ook niet meer hoort of dat ding nog steeds goed gestemd is. Er zijn wel grenzen aan dat zacht spelen, wil je niet inleveren op je spel. Fair enough, als je alleen funk slagjes speelt is dat minder een probleem dan bij bluesy lead spel.

  3. #23

    Standaard

    Allemaal goeie tips! Ik denk we daar als band in zijn geheel misschien wat bewuster moeten mee omgaan in zulke situaties. Alleen, onze drummer subtieler spelen, dat zit er echt niet in. Zoals ik al zei, gebrek aan techniek vrees ik.

    Nu was ik aan het denken, mijn mede muzikanten willen mij altijd graag goed horen. Ik heb een 2x12 combo, maar ook nog een 2x12 extension cab. Nu staat die zoals gebruikelijk gewoon onder mijn combo. Maar misschien moet ik die verplaatsen. Ergens op het podium zetten waar mijn mede muzikanten er voordeel aan hebben, zodat ik bijgevolg mij eigen amp wat stiller kan zetten?

    Moet ook eens praten met onze bassist, want ik denk dat die net heel veel laag indraait.

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Er zijn plekken die vasthouden aan de 85db max of zo .. Dat moet je als drummer op een normaal drumstel met Japanse eetstokjes spelen gok ik.
    hangt er van af waar die meting gedaan wordt.

    http://members.ziggo.nl/showband/limiters.htm
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Wij hebben zacht leren spelen tijdens restaurant-gigs die we nog steeds 2x per maand doen. De mensen moeten daar natuurlijk gewoon kunnen blijven converseren tijdens het eten zonder dat de muziek dat onmogelijk maakt. Maar toegegeven, dat lukt alleen met een soort funky jazz-muzak die we dan spelen: drums alleen met kwastjes en een minimaal jazz-kitje, het kleinste gitaarversterkertje dat ik heb en scheuren en zeker dynamisch je scheur regelen met de volumeknop is gewoon onmogelijk: ik speel dan enkel clean of met wat modulatie-effectjes.

    Overigens kan het wel heel lekker spelen zijn: je hoort echt alles, dus er is veel ruimte voor dynamiek en een drumstel met kwastjes kan ook nog geweldig subtiel funken! Het grappige is dan dat je als band ineens onder het spelen ook met elkaar kan praten. Dat is een gekke gewaarwording, maar heel fijn om elkaar aanwijzingen te geven: "nog een rondje", "refreintje herhalen" of "iets sneller" maar ook elkaar aanmoedigen in solo's, dat soort dingen. Inmiddels voeren we daar soms bijna gesprekken tijdens het spelen, hahaha! Voor onze saxofonist is het wel heel lastig, maar ook hij heeft zacht leren spelen op een manier dat het toch nog lekker gaat.

    Overigens een belangrijke les die wij daar geleerd hebben: hoe meer ruimte en rust je in de muziek laat, hoe harder je kan spelen. Een 'veelheid' aan geluid (voortdurend doorklinkende bekkens, continue slaggitaar, brede string- en of toetsenpartijen, etc.) wordt door luisteraars veel eerder als hard ervaren hebben wij gemerkt. Hetzelfde geldt voor snellere tempo's: ballads kun je gek genoeg ook harder spelen!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #26

    Standaard

    Wel cool Jay, regelmatig zo'n gig hebben. 't Leert je inderdaad heel veel subtiele dingen te doen, waar je "normaal gesproken" niet aan zou denken.

    @ Harald: Zeker met je eens. Je hebt als gitarist wel wat volume nodig om echt lekker te kunnen spelen.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Ik heb mijn 212 cab rechtop staan ipv plat op de vloer en dan op een platform ( of een lage verhoging, ik hoef 'm echt niet op oorhoogte ). Dan heb je al een pak minder boomy bassen ( ik heb een open cab ). Vervolgens niet recht op het publiek richten maar richting de band, hebben zij ook een soort van monitor. Ik heb ook 2 beamblockers voor mijn speakers zitten. Helpt echt! Ik heb een H&K Statesman EL34 HD wat toch al een top is met veel headroom dus die is toch al erg duidelijk. Die hoeft ook niet erg hard om 'm te kunnen horen.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    Ik heb mijn 212 cab rechtop staan ipv plat op de vloer en dan op een platform ( of een lage verhoging, ik hoef 'm echt niet op oorhoogte ). Dan heb je al een pak minder boomy bassen ( ik heb een open cab ). Vervolgens niet recht op het publiek richten maar richting de band, hebben zij ook een soort van monitor. Ik heb ook 2 beamblockers voor mijn speakers zitten. Helpt echt! Ik heb een H&K Statesman EL34 HD wat toch al een top is met veel headroom dus die is toch al erg duidelijk. Die hoeft ook niet erg hard om 'm te kunnen horen.
    Ik zit nu helaas zonder band.. Maar de laatste paar keer met m'n vorige coverbandje heb ik geoefend met een Vox Tonelab LE rechtstreeks naar een monitor (El cheapo kustom KSC-12MP waar ik de speaker van heb vervangen door eentje uit een ouwe crate gitaarversterker) en dan DI naar de PA in de oefenruimte. Ging prima! En ik had bedacht dat dit dan de perfect setup was voor kleine kroegen.. M'n eigen gitaar geluid goed hoorbaar voor mijn neus, en de rest van de band hoor ik wel via de PA had ik bedacht.
    (is helaas niet gelukt want de bassist en drummer kregen ruzie... )

  9. #29

    Standaard

    Watskebeurt? Konden ze elkaar toen ineens horen? (Sorry. Te mooie voorzet)

    Overigens wel eens gehad met iemand die op een contrabas speelde (ik zeg even niet contrabassist) Modderig laag rommelend ongedefinieerd geluid. Op een gegeven moment dat geluid afgesteld zodat je kon horen wat hij deed... man, wat was dat in eens vals!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Watskebeurt? Konden ze elkaar toen ineens horen? (Sorry. Te mooie voorzet)
    Nee, te kinderachtig voor woorden eigenlijk. Bassist vond drummer niet goed (genoeg), drummer kon dat niet hebben en deed band opheffen..
    Laatst gewijzigd door mrweird; 4 september 2014 om 14:51

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top