Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 38
  1. #11

    Standaard

    Wel handig voor een lekker vol bassdrumgeluid, een sub, maar de percussieve tik van de bassdrum kun je wel een beetje helpen over de zanginstallatie. Bassdrum gaat als eerste verloren zo gauw er wat publiek staat. Laag, en letterlijk laag bij de grond.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Vroeger ook een aantal jaren als "geluidsman" gewerkt en kleine kroegen was altijd vreselijk.
    Er werd zo hard vanaf het (kleine) podiumpje gespeeld, dat verder uitversterken normaal niet meer mogelijk was.
    Het enige wat ik kon doen, was het geluid een beetje aanvullen.
    De kick was hard zat, maar dof, dus beetje bijversterkt met alleen hoog en hij "kickte" weer.
    Ook de bas gitaar was veel te hard en legde een bas tapijtje neer, daar kon ik niets mee (vroeg hij me ook nog, waarom zijn bas partij niet op het bandje stond, die ik altijd mee liet draaien)
    Gitaar veel te hard , alleen in solo`s wat bij gedraaid, kun je verder niets mee.
    Toetsen was wel te doen, die had weinig podium geluid en kon ik mooi uitversterken.
    Verder ben ik het met Pepe eens, dat je beter het harde eruit moet halen, maar dat lukt geen muzikant.

    Ik had nog geadviseerd aan de drummer om een digitale drumstel te nemen, dat heeft hij me nooit weer vergeven........

  3. #13

    Standaard

    And rightly so... nog steeds zonde dat het gros van de setup van Chad Wackerman in 1984 bij Zappa digitaal was. Die man klinkt op een akoestische kit veel beter.

    Het lijkt misschien leuk, zo´n digitale drumkit op het podium. Maar dat ding moet je dan weer gaan uitversterken in de monitor mix. Anders hoor je ipv hihat en bekkens de hele tijd zacht klinkende toms. De monitormix moet dan voor de muzikanten iig weer boven het akoestische geluid van die drumkit uitkomen. Eén keer een gig met een elektronisch drumstel moeten doen met onze band. Ik hoop nooit weer. En ik ben niet eens de drummer...

  4. #14

    Standaard

    Bij onze bands gaat het meeste gewoon uit van podiumgeluid en zang over de zanginstallatie. Zelfs de toetsen gaan meestal over een versterker op het podium.
    In sommige gevallen willen we nog wel eens de kick uitversterken over alleen tops. En heel af en toe, als het echt nodig is, de toetsen en lead gitaar. Maar dan, als het van te voren bekend is, gaat er wel een subje mee.

    In de meeste gevallen is het gewoon niet nodig de hele boel over de PA te gooien, omdat er toch wel genoeg geluid van het podium komt...behalve die vertomde bassdrum ;-)
    Zeker met de bluesband waar ik in zit hebben we ruim ervaring met een goed podiumgeluid neerzetten, zonder dat het voorste publiek weggeblazen word.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Comfortably Daniel Bekijk bericht
    Zeker met de bluesband waar ik in zit hebben we ruim ervaring met een goed podiumgeluid neerzetten, zonder dat het voorste publiek weggeblazen word.
    Misschien heb je dan nog wat tips wat dat betreft?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Mijn tip zou zijn, speel met de plaatsing van je amp. Op de grond, op een flightcase, aan de zijkant, achter je op oorhoogte... een veel belangrijker wapen dan je volumeknop om de juiste mix te krijgen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    In een kleine kroeg met een volledige band en ook nog 's een beschaafd volume krijg je denk ik enkel voor elkaar als je met een drummer die op elektronisch drumstel speelt en de rest van de band DI..

  8. #18

    Standaard

    Dan kun je beter unplugged spelen. Je wil wel nog boven het koffieapparaat uitkomen. En als je de gesprekken aan de andere kant van de bar kunt volgen is ook niet alles. Ik ben dan veel te nieuwsgierig om me nog te kunnen concentreren.

    Dit was in een studio die kleiner is dan de gemiddelde kleine kroeg...


  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mijn tip zou zijn, speel met de plaatsing van je amp. Op de grond, op een flightcase, aan de zijkant, achter je op oorhoogte... een veel belangrijker wapen dan je volumeknop om de juiste mix te krijgen.
    Inderdaad. Plaatsing en hoek van je versterker kan echt een hoop problemen voorkomen.
    Ikzelf speel ook in de kleinste kroegjes over m'n Twin Reverb en dan wil het weleens voorkomen dat het net te hard gaat voor de mensen vooraan het podium. Ik vind het zelf ontzettend irritant om de versterker naar me toe te kantelen, omdat ik er dan zelf doof van word, dus das geen optie. Wat ik wel regelmatig doe is de versterker draaien...dwars het podium over of zelfs met z'n snufferd naar de achterwand. Je houd je volume op het podium, maar zorgt wel dat je straal niet het publiek in vliegt en mensen bloedende oortjes bezorgt. Uiteraard zou een beam-blocker ook een uitkomst zijn.

    Wat de rest van de band betreft. Bas...moet zorgen dat ie niet té veel laag erin draait. Dat kan als erg vervelend bevonden worden, en vaak word het totaal geluid er ook niet mooier van.
    Drums...het moeilijkst. Die knakkers moeten gewoon subtieler leren spelen. We hebben een aantal keren in een loods staan spelen...oftewel beton en staal aan alle kanten en de drummer op een verhoging. We werden voor de soundcheck al verrast door oorverdovende toms, bassdrum, bekkens...alles was veel te hard...zelfs voor de band. Tegen de drummer gezegd dat 'ie maar wat zachter moest spelen...had 'm nog nooit zo soepeltjes en gedoseerd horen spelen! Super geluidje uiteindelijk.

    Het is in principe echt geen "rocket-science", maar iedereen moet wel de moeite nemen om te gaan luisteren naar hoe het geheel klinkt(makkelijk als je draadloos speelt) en als het niet goed is ook actie te nemen hierop. Ook vroege luisteraars of het personeel van de zaak kunnen een uitkomst bieden. Ik weet dat heel vaak bij de eerste tonen al word gezegd dat het te hard is en dat dat erg irritant kan zijn, maar het word niet voor niks gezegd. Mensen die tijdens het optreden weg blijven bij het podium is ook een goede indicatie.
    Uiteindelijk krijgt de band vanzelf wel door hoe het in z'n werk gaat en gaat het steeds makkelijker.

    Edit:....kolere, wat een verhaal zeg!

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    In een kleine kroeg met een volledige band en ook nog 's een beschaafd volume krijg je denk ik enkel voor elkaar als je met een drummer die op elektronisch drumstel speelt en de rest van de band DI..
    niet mee eens,
    Maar het kan alleen als de hele band bewust met zijn/haar geluid bezig is. Dat wel. Wat 95% van de bands totaal discwalificeert om zacht te spelen.

    Zacht spelende drummers zijn er zeker. En als gitarist kun je zeker nu prima amps kopen die op laag volume scheuren als het laatste oordeel. Bij ons in de oefenruimte met 9 man kan ik er zonder zanginstallatie bij koorzingen als ik flink ga belten.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top