Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1

    Standaard Installatie Café Optredens

    Ja hoor, het zoveelste topic over welke installatie je nodig hebt voor kleinere café optredens.
    Heb het er zelf in het verleden nog eens over gehad op dit forum maar zit nu toch weer met wat concrete vragen.

    Om te beginnen zal ik de huidige situatie van de band uitleggen. Over het algemeen spelen wij optredens waar een PA door de organisatie voorzien is, of huren we iemand die met ons meekomt en de PA voor zijn rekening neemt.

    Maar steeds regelmatiger worden we ook gevraagd in cafés, pubs e.d. Die mensen zijn vaak niet bereid de kostprijs voor een volledige PA op zich te nemen. En toegegeven, voor een klein café is dat ook wel overkill. Momenteel doen we dit gewoon met een zanginstallatie voor de lead en backing vocals. Al de rest komt van onze backline. Die is:
    Lead gitarist: Peavey Classic 50 2x12 combo + 2x12 cabinet
    Ritme gitarist: Fender Hotrod deluxe 1x 12 combo
    Bassist: Ampeg 100 watt met 4x10 kast
    Drummer

    Zoals we het nu doen lukt het op zich wel. Maar ik vermoed dat we, met niet al te grote investeringen, toch wel een beter geluid kunnen verkrijgen. Ik denk er dan vooral aan om de gitaren toch ook te versterken en door de boxen te sturen om het geluid wat meer te spreiden, en de kick drum ook te versterken.

    Dit materiaal hebben we nu:

    Powermixer Behringer PMP 2000 http://www.behringer.com/EN/Products/PMP2000.aspx

    2 Fame monitors

    2 Actieve Behringer boxen

    Voor het uitversterken van de kick moeten we vermoed ik sowieso minstens één (actieve) subkast bijhalen?
    Om ook de gitaren uit te versterken misschien boxen van een betere kwaliteit dan die Behringers?
    Uiteraard 2 micro's voor de gitaarversterkers en eentje voor de kickdrum?
    Kan zo'n Behriger powermixer dat wel aan of is dat echt alleen maar goed voor de zang...?

  2. #2

    Standaard

    Voor een beetje drumversterking is een subkast idd. wel zo fijn. We spelen live als we met eigen spullen spelen meestal met zang en toetsen over de speakers, en de rest via de backline. Dat zijn lang niet altijd de slechts klinkende optredens. Dwingt je ook om op het podium zo te spelen dat alles te horen is.

    Gitaren over de speakers, soms. Kan helpen om de gitaar door de hele zaal te horen. Maar dan vult het alleen aan, zodat je wat meer spreiding hebt. Die staat dan dus relatief zacht op de speakers. ipv superzacht op het podium en dan voor je zelf weer een monitor, en hard in de mix.

    Heel soms een mic voor de bass drum en of overhead voor drums/percussie. Maar daar heb je eigenlijk een sub voor nodig.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Wij spelen maandelijks in een vast cafe, 200 man, met een zanginstalatie. Best wel volume, eigenlijk is de Fender Deluxe net te zacht maar soit. Zang, akoestische gitaar, sax, piano en accordeon over de instalatie, drums, gitaar en bas niet. Dat kan fantastisch klinken mits met beleid. Het zwakke punt zijn de drie monitors. Een staat bij de drum, een bij de zanger in het midden en de ander in de punt waar ik niet sta wat min of meer betekent dat ik weinig daarvan meekrijg.
    Een ander zwak punt is de drums. Die versterken wordt gelijk een ander verhaal. Ik geloof dat de drummer daar zelf iets aan gaat doen (ik ben benieuwd) maar over de zanginstalatie is een no no.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wij spelen maandelijks in een vast cafe, 200 man, met een zanginstalatie. Best wel volume, eigenlijk is de Fender Deluxe net te zacht maar soit.
    Inderdaad, ik had laatst ook de indruk dat die Fender Deluxe wat verloren ging tussen de rest. Misschien dat een extra cab daar al wat aan kan helpen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Een ander zwak punt is de drums. Die versterken wordt gelijk een ander verhaal. Ik geloof dat de drummer daar zelf iets aan gaat doen (ik ben benieuwd) maar over de zanginstalatie is een no no.
    Drums klinken naar mijn gevoel in zo'n situatie ruim hard genoeg (Animal van de muppets is een mietje vergeleken met onze drummer ) Enkel de kick mist power en volheid onversterkt. Daarmee dat ik eraan dacht om een sub aan te kopen en de kick te versterken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Logischer dan de zachte punten opkrikken is de harde zachter maken.
    Het begint meestal wel goed maar je kent de dynamiek, als een begint te draaien aan zijn volume gaat de rest mee. Zachter draaien kan natuurlijk ook maar de rest volgt dan raar genoeg niet

    Maar wat ik wil zeggen, als je iets van drums besluit te versterken dan grote kans op een kettingreactie. Dan verschijnt er een extra kast waarop de bassist een streepje bijharkt en ineens kan de zanger zich niet meer goed horen enz.

    Uiteindelijk zoek je een twin.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Logischer dan de zachte punten opkrikken is de harde zachter maken.
    Het begint meestal wel goed maar je kent de dynamiek, als een begint te draaien aan zijn volume gaat de rest mee. Zachter draaien kan natuurlijk ook maar de rest volgt dan raar genoeg niet
    Ja dat is natuurlijk waar. Veel PA techniekers hebben er al op gehamerd dat onze drummer gewoon veel te hard klopt. Helaas lijkt hij gewoon niet in staat stiller te gaan. Vrees dat dit effectief een kwestie van slechte techniek is.

    Maar het probleem van de kick die onversterkt wat slap is lijkt mij wel bij meer bands in zulke situaties voor te komen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    De kick is het eerste waar een mic voorkomt. Dat kan je toch gewoon eerst proberen zonder sub?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De kick is het eerste waar een mic voorkomt. Dat kan je toch gewoon eerst proberen zonder sub?
    Dat begrijp ik niet zo goed. Heb je niet sowieso een sub nodig indien je de kick wil versterken?
    Bedoel je dat we dit ook eerst eens moeten proberen over de gewone boxen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.486

    Standaard

    Wat zou het probleem dan zijn?
    Als je vindt dat de zanginstallatie te weinig laag heeft is dat een ander probleem, dan is een extra eindtrap met sub een idee. Dat vindt de bas ook vast leuk.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wat zou het probleem dan zijn?
    Ja, ik weet het niet eigenlijk. Ik zat blijkbaar met de idee in mijn hoofd dat basdrums per definitie door een sub moesten. Maar als dit inderdaad ook zo wel eens wordt gedaan kunnen we dat zeker eens proberen en zien welk resultaat het oplevert. Als het meevalt is dat dan weer een investering in een sub uitgespaard . Bedankt voor de info Pepe!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top