Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard gitaar voor beginner kind

    Voor mijn zoon van 12 zijn aankomende gitaarlessen zoek ik een nylon snaren akoestische gitaar. Nu heb ik al een aantal topics hier gelezen en op internet zitten lezen maar omdat we het over een kind hebben ben ik benieuwd of jullie meningen anders zijn.

    Ik zoek een "goede" gitaar zodat hij niet na een paar weken gedemotiveerd raakt maar ik wil ook niet meteen 150-200 Euro neertellen voor een gitaar want misschien vindt hij het wel helemaal niet leuk. En het is wel een tiepje met de grootste dromen maar absoluut niet consequent en prioriteiten stellen is al helemaal lastig. Er zijn zoveel leukere dingen te doen in zijn vrije tijd.

    Ik zag van die Gomez gitaren, nu las ik al dat ze voor de gevorderden zeker en waarschijnlijk ook voor serieuze beginners echt slecht waren. Maar zou die als instapmodel voor een kind niet goed genoeg zijn? Dat het ook minder erg is als hij het toch niks vindt maar wel een goed genoeg gitaartje om akkoorden op te leren?

    Wanneer hij wat akkoorden kan spelen maar wat belangrijker is, zijn gitaar spontaan pakt om te oefenen omdat hij het leuk vindt en niet omdat het een verplichting wordt. (Braaf de exacte tijd oefenen en braaf naar gitaarles gaan) kan ik altijd overwegen een betere te kopen.

    Ik hoor graag jullie mening hierover !!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    705

    Standaard

    Bekend dilemma. Een "goede" (what's in a name?) gitaar bevorderd het plezier in gitaarspelen en maakt de motivatie wat sterker bij het doorbijten in het begin. Maar een "goede" gitaar begint bij 150-200 euro. Dus drie opties: 1) Koop een nieuw goedkoop barrel en zie waar het schip strand. 2) Koop een betere, tweedehands op Marktplaats. 3) Koop een betere, nieuw in de winkel en verkoop hem weer op marktplaats als het niks wordt. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou het wel weten. (En uit opvoedkundig oogpunt natuurlijk je zoon mee laten betalen).
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  3. #3

    Standaard

    Optie 4 als mogelijk, huur een gitaar bij de gitaarleraar voor de eerste paar maanden. Dan ben je waarschijnlijk een paar tientjes kwijt (al kan het soms zo zijn dat die dan weer als korting terugkomen als hij de gitaar ook aan je verkoopt.) Als je op die manier ervoor kunt zorgen dat je zoon op een goed instrument begint vergroot dat de kans aanzienlijk dat hij het ook leuk gaat vinden.

    Goedkoop kopen... Blokker of Aldi voor ergens onder de 50 euro... Don't. Die krengen kun je als je een beetje handig bent en iets ervan af weet speelbaar krijgen. Maar daar houdt het dan ook echt op. Die dingen zijn zwaar demotiverend. Wat je ook doet, het klinkt niet. Ik kan op zo'n gitaar wel iets spelen, maar het klinkt naar bagger. NIET DOEN dus. En je krijgt er hooguit een paar euro voor terug bij verkoop. Wat dat betreft, huur je een gitaar bij je leraar ben je waarschijnlijk als je doorgaat en straks zelf iets koopt, niet echt veel meer kwijt, dan wat je verliest op zo'n stuk brandhout.

    Muziekzaken hebben kleinere beginnersgitaren voor rond de 80 euro, die in ieder geval speelbaar zijn, en al iets beter klinken dan de Blokker dingen. Dat zou een optie zijn. Klinkt nog steeds op zijn best matig, maar er is iig op te spelen. Qua verlies geldt hier eigenlijk hetzelfde als bij de vorige optie.

    Voor 150 a 200 euro heb je een beginnersgitaar die goed speelt, redelijk goed klinkt, en waar je ook wat nuances uit de toon kunt halen, zoals spelen bij de brug of de hals. Op zo'n instrument kun je in principe best een paar jaar vooruit.

    Zeker als je weet dat je zoontje makkelijk ook weer stopt met nieuwe hobby's, huur dan de eerste paar maanden iets. Je steunt je leraar daarmee, en bespaart je zelf ook wat geld en frustratie als het niets wordt. Daarnaast voorkom je frustratie bij je zoon omdat hij niet hoeft te beginnen op een onspeelbaar kreng.

  4. #4

    Standaard

    Dank voor jullie antwoord. Ik ben ook op MP aan het kijken. Helaas worden er bij ons in de buurt niet veel (betaalbare) gitaren aangeboden. (Te ver is geen optie door mijn handicap) Een Blokker en Intertoys dingetje was ook niet de bedoeling hoor Die Gomez is te koop in een hele bekende muziekwinkel in de stad dus ging ervan uit dat het alleen daarom wel goed genoeg was. De gitaar docent heeft helaas geen huur gitaren. Anders had ik dat zeker gedaan. Ja, dat was natuurlijk opvoedkundig ideaal geweest. Helaas krijgen mijn kinderen geen zakgeld en die keren dat ze wel wat geld krijgen wordt gebruikt om een kadootje te kopen als ze zijn uitgenodigd op een feestje of schoonspullen etc. Ik ga MP in de gaten blijven houden en het hoeft ook niet binnen een week geregeld te zijn.

    Overigens vind ik het wel ingewikkeld. Dan zie je een bepaalde gitaar op MP voor 175 Euro dus dan denk je dat, dat merk wel goed is, maar dan zoek je verder en blijkt die in een webwinkel voor 50 Euro te koop te zijn. Of grotere merken die ook goedkopere instapmodellen hebben. Zijn die dan wel beter omdat ze wel van een bepaald merk zijn of gewoon hoe dan ook altijd slecht. En vaak hebben die slechtere gitaren wel mooie Spaanse namen dus ga je er weer vanuit dat het een goed merk is. Hahahahaha, dit gaat wel nog wel een lange zoektocht worden.
    Laatst gewijzigd door michelle123; 1 september 2014 om 11:30

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Michelle,
    Welkom op het forum. Ik neem aan dat de ,,kleine,, op les gaat. Vraag eens aan de muziekleraar of hij een adres heeft. Veel leraren hebben connecties bij een muziekwinkel omdat vaak ook de andere kant op verwezen wordt. Ook kan hij bepalen of een 3/4 gitaar verstandig is of een normale. Prijzen varieren per winkel , maar er zijn al lesgitaren vanaf 89,-bij een hoop winkels te koop.
    Natuurlijk verwacht niemand daar een wereldwonder van en zal iedere gitarist liever zien dat je voor 200,- iets goed haalt. Maar eerlijk is braaf , het aantal beginners wat met een jaar de gitaar gebruikt als onderzetter is groter dan de groep die uiteindelijk blijft spelen. Een kind met interesse , talent en doorzettingsvermogen leert op een acoustisch triplex net zo goed als op een gitaar van 1000+. Een beter instrument kan dus altijd nog wel.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Buiten marktplaats kan je ook kijken op site van BAX shop, Thomann.de , Musicstore.de - die willen met redelijke merken ook nog wel eens redelijk goedkoop zijn, vooral met hun "huismerken".

    Tweedehands moet je zeker wel wat weten van gitaren, of de leraar meevragen, om defecten weten te tackelen.

    Ik weet niet of je in de buurt van Amerfoort woont, daar zit Kees Dee - die is erg into akoestische gitaren, soms ook leuk geprijsd.

    Jammer dat huren niet gaat...... en in de kenissenkring niemand een gitaar "over"? Een oproep plaatsen in te koop/gevraagd op deze site? Wellicht dat één van ons iets heeft?

    Succes Michelle, en dat je zoon een ster mag worden.......

    Robin.

  7. #7

    Standaard

    Beste Michelle,

    Ik heb een jaar of tien lesgegeven, vooral aan jongens en meiden in de lagere school leeftijd.
    Een 3/4 gitaar is meestal niet meer nodig bij een 12 jarige.
    Als je een redelijk goede gitaar koopt en je zoon stopt ermee na een tijdje ( heel normaal op die leeftijd) dan kun je aan de gitaarleraar/es vragen of hij/zij een nieuwe leerling wil vertellen dat je een gitaar te koop hebt.
    Ik heb zo gitaren van de een naar de andere ouder zien gaan en weer verder......
    Vaak zijn de ouders wel een beetje teleurgesteld als zoon of dochterlief toch liever gaat judoën of de gameboy veel interessanter vindt, maar heel vaak zie ik die knullen en meiden op hun 20ste weer de gitaar oppakken en even langs komen om vragen wat ze ook alweer spelen konden, en of ik ze nog even op weg wil helpen......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top