Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2002
    Locatie
    Huizen
    Berichten
    310

    Standaard Doelstelling stichting?

    Ik ben online een stichting aan het oprichten voor mijn band.
    Ik ben op zoek naar een beetje ruime omschrijving van de doelstelling van de stichting omdat we natuurlijk niet weten wat er nog op ons pad komt (organiseren van evenementen, managen andere bands).
    In eerste instantie is de doelstelling natuurlijk iets als "het spelen en promoten van live muziek"(?).
    Daar kan je een hoop kanten mee op lijkt me.

    Weten de mensen die hier in een dergelijke stichting zitten wat de doelstellingen ervan zijn?
    ------------------------------------
    http://www.acdctribute.nl AC/DC Tribute

  2. #2

    Standaard

    Hoe heet die club ook alweer die van die popdagen met cursussen organiseert? Kan me voorstellen dat ze voor dit soort stichtingen een standaardverklaring hebben die als uitgangspunt kan dienen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    waarom wil je jouw band onderbrengen in een stichting ? en waarom doe je dat online? juridisch doe-het zelven is nog riskanter dan de tovenaarsleerling die zelf aan de slag gaat met het grote toverspreuken boek. Je kunt je beter deskundig laten adviseren en dat betekent: aan iemand met verstand van zaken vertellen (uitleggen) wat je wilt voordat je een bepaalde soort rechtspersoon opricht. Het is geen notariële-HEMA-eenheids-worst. Uit wat je zegt te willen gaan doen, leid ik af dat je (ook) activiteiten wilt kunnen ontplooien die vallen onder het ondernemersbegrip. Voor je het weet, heb je brieven van de belastingdienst in de bus met allerlei vragen en is de stichting Belastingplichtig voor de BTW en / of Vennootschapsbelasting (het beroemde 'geen winstoogmerk' is achterhaald; er zijn legio stichtingen die een onderneming drijven.) Dat kan voordelen hebben (BTW verrekenbaar op aankopen), maar je haalt wel een hoop administratieve heisa op de hals. Dat vraagt een hoge mate van professionalisering. Misschien zijn jullie heel professionele musici, maar wanneer het echt om 'business' affaires gaat, moet je meer in huis hebben dan het zijn van goede muzikanten met goede ideëen en goede contacten. Soms is het ook verstandiger om verschillende activiteiten onder te brengen in verschillende rechtspersonen. Evenementen organiseren - bijvoorbeeld - kan tamelijk financieel riskant zijn en je wilt niet dat de 'stichting Band' financieel ten onder gaat wegens een mislukt evenementen-project. Tot zover dit "typisch hollandse vingertje" om met Seth Gaaikema te spreken want dit forum is niet het podium voor juristerij. Ik bedoel het niet lullig maar als goedbedoelde waarschuwing. Ik heb al teveel mensen gezien die het zelf wel even deden met een modelletje van de KvK.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2002
    Locatie
    Huizen
    Berichten
    310

    Standaard

    Dag Mike,

    We lopen tegen de beperkingen van de gageverklaringen aan om het maar zo even uit te drukken.
    Ik onderschat de waarde van professioneel advies niet maar als directeur van twee bedrijven zie ik dit nou ook weer niet echt als magie.
    Er zijn geen concrete plannen om iets anders met de stichting te doen dan het spelen van live muziek. Maar als je dan toch een doelstelling op geeft lijkt het me verstandig om jezelf niet teveel te beperken en het zo breed mogelijk te trekken.
    ------------------------------------
    http://www.acdctribute.nl AC/DC Tribute

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top