Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 december 2011
    Locatie
    Breda, Nederland
    Berichten
    33

    Standaard Martin MSP4600 92/8 Phosphor Bronze snaren

    Inmiddels heb ik eens een setje Martin MSP4600 92/8 Phosphor Bronze (0.10-0.47) uitgeprobeerd op m’n linkshandige 12-snarige Fender Tim Armstrong Hellcat.
    Fosforbrons gewonden snaren, en ook de dunne snaren hebben een fosforbronzen coating.
    De klank van deze Martins is prachtig; mooi vol en helder geluid, minder luid en wat minder nadrukkelijk dan de Fender Dura-tone coated 880CL-12 (0.10-0.50) snaren.
    Ook deze Martin snaren spelen zeer licht en soepel, zonder pijnlijke vingers.
    De snaren hebben echter geen corrosie-werende coating waarmee je snaren langer helder blijven.
    Zo gauw de snaren beginnen te roesten, wordt ook de klank vlakker.
    Roest (corrosie) vormt namelijk een korstje om je snaren en dat dempt de klank.
    Ik ben wel iemand die na het spelen zijn snaren en hals altijd even schoonpoetst met een flanellen doek.
    Nadeel van deze MSP4600 snarenset: Breek je één van je dunne snaartjes (G, B of E), zit er niets anders op dan een volledig nieuw setje snaren op je gitaar te zetten, want losse brons-gecoate snaren zijn niet in de handel, zelfs niet van Martin.
    Een metalen snaar tussen brons-gecoate snaren werkt echt niet; zo’n snaar jengelt hoorbaar boven je andere snaren uit, heb ik zojuist ervaren.
    Inmiddels heb ik 2 nieuwe setjes Martins besteld: de M500 (0.10-0.47); fosforbrons gewonden dikke snaren, en zilverstalen dunne snaren.
    Daarnaast een setje Martin M1600 (0.10-0.47) snaren: 80/20 brons gewonden dikke snaren, en zilverstalen dunne snaren.
    Martin is één van de weinige snarenfabrikanten die ook dunne losse reserve zilversnaren levert, dus die heb ik ook maar meteen een paar bij besteld.
    Ernie Ball en GHS hebben helaas geen 0.10 sets in hun collectie voor 12-snarige akoestische gitaren (wel 0.09 en 0.11), anders zou ik die ongetwijfeld ook eens uitproberen.
    Voor elke gitaar is het toch altijd weer een kunst om de meest geschikte snaren te vinden, wat betreft sound, bespeelbaarheid,
    en natuurlijk de prijs.
    We zijn uiteindelijk allemaal maar hobby-muzikanten………………..


    Groetjes, Robert
    Laatst gewijzigd door rjm; 29 augustus 2014 om 19:09
    You can play almost anything on a mandolin! Be creative, have fun, spread the word: Mandolins Rock!:

    http://rdenronden.magix.net/public

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2014
    Locatie
    Vlijmen
    Berichten
    192

    Standaard

    Een ander nuttig?? advies over snaren (12 snarig)
    niet 1 complete set maar:

    E 2 X 0.09
    B 2 X 0.11
    G 0.16 en 0.09
    D 0.24 en 0,13
    A 0.32 en 0.24
    E 0.42 en 0.36

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top