Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27

Discussie: Waarom eigenbouw

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De meeste argumenten zijn hierboven al genoemd. Ook voor mij geldt:
    - Voornamelijk: gewoon omdat het leuk is om te doen, iets met je handen te maken als je de hele dag alleen maar met je hoofd bezig bent.
    - Verder: Het heeft wel iets om te kunnen spelen op een apparaat dat je ook nog zelf in elkaar hebt gezet. Ik ben elke keer weer blij verrast als een eindresultaat daadwerkelijk als een gitaar blijkt te klinken!
    - En ook: omdat ik dan rare dingen kan uitproberen. Een bariton, een ding met waaierfrets, een tussen-OM-en-klassiek-achtig-nylonsnarig geval, een Weissenborn, van die rare dingen die je niet in grote hoeveelheden in winkels tegenkomt. En waarvan het me toch leuk lijkt om er eentje te hebben.
    - En ik vind het wel fijn dat ik sommige dingen naar eigen idee kan aanpassen. Niet-standaard topkambreedte, beetje experimenteren met hoe je de boel kunt versterken, van die dingen.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik over bijna alle gitaren die ik tot nu toe heb gebouwd, niet helemaal tevreden ben. Ze zijn allemaal hardstikke leuk als ze net af zijn, maar van de meeste heb ik intussen het idee dat ik ze nog eens onder handen moet nemen of zelfs helemaal opnieuw maken. Slordigheidjes, beetje groezelige afwerking, het is het steeds net niet.
    Maar ik blijf stug volhouden; er liggen op elk willekeurig moment toch zeker vier projecten in verschillende stadia van voltooiing in mijn hok...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Prachtig die reacties, het gaat dus vooral om het doen en dat het kan. Dat het niet om het goedkoper gaat dat had ik al begrepen voordat ik de vraag stelde. Ik denk ook als ik tig jaren jonger was en wat minder beperkt in mijn bewegingen, ik er ook weer aan was begonnen na het zien hier op het Forum van bereikte resultaten.

    Ik begrijp ook dat het heel spannend is als je bouwwerk klaar is hoe het dan klinkt. Zal ook te maken hebben met wat voor verwachting begin je te bouwen en dan valt het mee of zoals ik hierboven ook lees de volgende keer doe ik het toch net wat anders. en ja je leert natuurlijk elke keer.

    Met vr gr
    Han

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    - Voornamelijk: gewoon omdat het leuk is om te doen, iets met je handen te maken als je de hele dag alleen maar met je hoofd bezig bent.
    yep, ik had twee drijfveren toen ik begon met bouwen: ik wilde de ontwerpen realiseren maar vooral wilde ik een tegengewicht van het sociale muzikantengedoe, in groepen spelen is altijd afhankelijk zijn van anderen, afspraken maken, wat ruziën, weer bijleggen enz... vergt veel energie voor iemand met mijn karakter. En gitaarbouw is een solitaire bezigheid. You get what you deserve, de credits maar ook de miserie als er fouten worden gemaakt, there's only one to blame ...
    Verder, heb ik gemerkt, dat het ook een stichtende bezigheid is. Van nature ben ik niet pietje precies, meer een wilde creatieveling, maar gitaarbouwen heeft me systematischer leren werken, met meer overleg en precisie, want alles heeft invloed op alles. Natte vingerwerk, nochtans mijn grote kwaliteit, wordt genadeloos afgestraft
    Laatst gewijzigd door barno; 25 augustus 2014 om 18:54

  4. #14
    Member
    Geregistreerd
    6 augustus 2014
    Locatie
    Marke, België
    Berichten
    30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    yep, ik had twee drijfveren toen ik begon met bouwen: ik wilde de ontwerpen realiseren maar vooral wilde ik een tegengewicht van het sociale muzikantengedoe, in groepen spelen is altijd afhankelijk zijn van anderen, afspraken maken, wat ruziën, weer bijleggen enz... vergt veel energie voor iemand met mijn karakter. En gitaarbouw is een solitaire bezigheid. You get what you deserve, de credits maar ook de miserie als er fouten worden gemaakt, there's only one to blame ...
    Verder, heb ik gemerkt, dat het ook een stichtende bezigheid is. Van nature ben ik niet pietje precies, meer een wilde creatieveling, maar gitaarbouwen heeft me systematischer leren werken, met meer overleg en precisie, want alles heeft invloed op alles. Natte vingerwerk, nochtans mijn grote kwaliteit, wordt genadeloos afgestraft
    kan ik mij helemaal in vinden. Sedert enkele maanden heb ik ook besloten om mijn Eigen ding te doen en zelf gitaren te gaan bouwen.
    Stilletjes aan begint dit vorm te krijgen en uit interesse start ik in September met een cursus gitaarbouw vooral toegespitst op acoustische gitaren. We zien wel wat het wordt met vallen en opstaan.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Woml omschrijft wat bij mij exact hetzelfde is.



    Iedere keer wat nieuws proberen, het is een zaak van langzaam kennis en ervaring verzamelen en zo steeds mooiere gitaren bouwen.

    Het liefst zou ik instrumenten bouwen voor muzikanten, helemaal naar zijn of haar wens. Want dan kan ik door blijven bouwen. Ik denk niet dat ik er 30 thuis zou laten staan.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Hier ook een geval van "omdat het kan" en "omdat het leuk is". Maar ook omdat je iets kunt bouwen wat er niet is, of te duur (Custom) wordt. Ik hou bijvoorbeeld van een iets bredere hals dan normaal. Daarnaast is het uitdagend, omdat je vaak creatieve oplossingen moet verzinnen als je met een beperkte hoeveelheid gereedschap bouwt. (En dan nog het verven: dat is dan nog een tak van sport apart )

    Qua gereedschap zit je goed in het materiaal. Daarnaast: er zit toch geen tijdslimiet op een bouw? Die beiden gelden in je voordeel. Denk je dat je beperkingen het onmogelijk maken om iets te bouwen, of wordt dat juist de ontdekkingstocht voor jou? In dat laatste geval denk ik dat je gewoon moet beginnen, om te kijken waar je uitkomt. Er is voldoende kennis op dit forum aanwezig en bereidwilligheid om met je mee te denken bij de uitdagingen die je tegenkomt.

    Ik denk dat voor iedere bouwer geldt dat het goed is om in het begin de lat niet te hoog te leggen. Zoals Barno zegt, je eerste bouw haalt het niet bij je 20e. Wat makkelijker beginnen door bijvoorbeeld een setje mallen te kopen ipv zelf maken. Dan is het vertrekpunt in ieder geval goed en is er nog voldoende kans om fouten te voorkomen/te maken/te herstellen (wat toch de charme is van het zelfbouwen). Qua geluid: dat zit meestal wel goed, maar het kan inderdaad een keer zo zijn dat het niet zo uitpakt als je verwacht had/zoekt. In ieder geval veel succes met je afweging.
    Laatst gewijzigd door Noid; 26 augustus 2014 om 12:06
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Ik bouw mijn gitaren om de vogende redenen

    1. Ik werk graag met mijn handen, houtbewerking tot gitaar vind ik nog steeds een magisch proces
    2. Wat ik bouw verkoop ik niet, of beter gezegd verkoopt niet. niemand zit te wachten op mijn zelfbouws. Wellicht voor de losse onderdelen maar dan gooi ik echt geld weg. Ik wilde een motivatie hebben, alles wat ik bouw, raak ik nooit kwijt en zodoende hou ik de prikkel om dagelijks te oefenen.

    Zelfbouw is in principe altijd duurder, tenzij je Fender/Gibson custom shop kwaliteit nastreeft en dan bedoel ik gitaren van meer dan 3000 a 4000 duizend euro.

    Mijne erste zelfbouw een telemaster heeft me denk ik wel 700 a 800 euro gekost. Voor 400 euro had ik waarschijnlijk een betere squier of 2e hands fender.

    Mijn laatste zelfbouw de white chicken heeft mij denk ik wel 1000 euro gekost. Maar deze gitaar is maar een keer gemaakt door Paul Waller. Een carved thinline double bound gold sparkle telecaster met een humpblock gretsch fretmarker inlay en tilted headstock en custom bigsby kan ik nergens vinden.

    Mijn laatste zelfbouw verantwoord de kosten wel wat meer. Als ik hem zou willen verkopen, denk ik dat ik in ieder geval dekosten er uit heb. Maar het blijft een amateur build.

    Voordeel van zelfbouw is dat je dus ook gewone squier/fenders/gibson later meer naar je hand kan zetten omdat je alle facetten van onderhoud en setup onder de knie krijgt.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik bouw geen gitaren, maar effecten en versterkers. Vaak zelfs 100% clones van bestaande effecten/amps; soms eigen ontwerp.

    Pedalen-clones:
    * Ik kan de behuizing indelen zoals ik wil: jacks aan de bovenkant, knoppen zo ver mogelijk van de footswitch af.
    * Eigen keuze van bypass (vaak true met 3PDT) en materiaal
    * Goedkoper (soms ook duurder; is eigenlijk geen reden, maar een bijkomstigheid)
    * Leuk!

    Eigen bouw:
    * Er bestaat niet zoiets op de markt. Zoals een looper die op mijn eigen software, met m'n eigen specs draait
    * Pedalen die niet (meer) gemaakt worden, of beschikbaar zijn

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik bouw geen gitaren, maar effecten en versterkers. Vaak zelfs 100% clones van bestaande effecten/amps; soms eigen ontwerp.

    Pedalen-clones:
    * Ik kan de behuizing indelen zoals ik wil: jacks aan de bovenkant, knoppen zo ver mogelijk van de footswitch af.
    * Eigen keuze van bypass (vaak true met 3PDT) en materiaal
    * Goedkoper (soms ook duurder; is eigenlijk geen reden, maar een bijkomstigheid)
    * Leuk!

    Eigen bouw:
    * Er bestaat niet zoiets op de markt. Zoals een looper die op mijn eigen software, met m'n eigen specs draait
    * Pedalen die niet (meer) gemaakt worden, of beschikbaar zijn
    Ik vind het zelf vaak ook leuk om iets aan een bestaand ontwerp toe te voegen. Een paar schakelaars voor andere clipping diodes. Misschien een andere tonestack (zeker bij big muffs). Of bij een CE-2 die ook een blokgolf krijgt ipv een gare sinus (benieuwd hoe dat gaat klinken). Zo maak je van alle dingen je eigen ding. Ik neem aan dat de meeste gitaren bouwers ook wel een eigen draai aan een ontwerp geven ook als ze dus een 'clone' maken.
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    Ik vind het zelf vaak ook leuk om iets aan een bestaand ontwerp toe te voegen. Een paar schakelaars voor andere clipping diodes. Misschien een andere tonestack (zeker bij big muffs). Of bij een CE-2 die ook een blokgolf krijgt ipv een gare sinus (benieuwd hoe dat gaat klinken). Zo maak je van alle dingen je eigen ding. Ik neem aan dat de meeste gitaren bouwers ook wel een eigen draai aan een ontwerp geven ook als ze dus een 'clone' maken.
    Mods kun je ook toepassen op bestaande pedalen, dat hoeft niet per se zelfbouw te zijn ... maar inderdaad: "een twist" is makkelijk aan je eigen creaties te geven!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top