Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: Problemen na retube

  1. #1

    Standaard Problemen na retube

    Na 3,5 jaar op een Bugera 333 (zonder enige problemen!) te hebben gespeeld zijn de buizen toch wel aan vervanging toe.

    Nu heb ik al vaker buizen vervangen en zou dat een vrij simpel klusje zijn. Ipv de originele bugera buizen had ik Sovtek 6l6wxt+ gekocht en thung sol 12ax7. Bias staat gelijk aan 65% en alles klopt.

    Nu is er toch een probleem. Vergeleken met de vorige buizen gaan deze aanzienlijk minder hard. En daar bedoel ik me dat ik dik 60% minder volume heb dan de bugera buizen. Tevens hoor je soms ook een kraak in de sound. Alles lijkt goed te werken (buizen worden warm en gloeien) dus voor mij een raadsel waarom dit opeens kan!

    Buizen zijn zelfde wattage als stock buizen.

    Iemand die mij hier mee kan helpen? Of misschien het zelfde probleem een keer heeft gehad?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Zijn de buizen gematched en is de amp goed gebiased? Deze Sovteks zijn op zich best goede buizen.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  3. #3

    Standaard

    Je probleem is heel simpel te verklaren:

    De Sovtek 6L6WXT+ is geen 6L6 maar een 5881 die is aangepast voor een hogere spanning en die verkocht wordt als 6L6. Dat scheelt inderdaad vermogen, vooral omdat de buis een hogere stuurspanning nodig heeft volgens mij en een andere Ri heeft.
    Voordeel: microfonisch worden ze zelden.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Je probleem is heel simpel te verklaren:

    De Sovtek 6L6WXT+ is geen 6L6 maar een 5881 die is aangepast voor een hogere spanning en die verkocht wordt als 6L6. Dat scheelt inderdaad vermogen, vooral omdat de buis een hogere stuurspanning nodig heeft volgens mij en een andere Ri heeft.
    Voordeel: microfonisch worden ze zelden.
    Ff gegoogeld en dat lijkt te kloppen.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Je probleem is heel simpel te verklaren:

    De Sovtek 6L6WXT+ is geen 6L6 maar een 5881 die is aangepast voor een hogere spanning en die verkocht wordt als 6L6. Dat scheelt inderdaad vermogen, vooral omdat de buis een hogere stuurspanning nodig heeft volgens mij en een andere Ri heeft.
    Voordeel: microfonisch worden ze zelden.
    Dat zou een hoop verklaren! De bias klopt volgens een berekening van een 6l6 buis. Jammer genoeg is dit vermogen zo laag dat ik niet eens tijden een onversterkte show boven de drums uit kom. Tevens kan ik ook nergens een berekening vinden voor de 6l6WXT+ bias.

  6. #6

    Standaard

    http://www.svetlana.com/pdf/sovtek/6l6wxt-sovtek.pdf


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  7. #7

    Standaard

    Ff gegoogeld en dat lijkt te kloppen.
    Je zou eens moeten kijken wie wat zegt hier op dit forum dan hoef je niet te googlen!

    Alf

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Je zou eens moeten kijken wie wat zegt hier op dit forum dan hoef je niet te googlen!

    Alf
    Precies, een paar autoriteiten op versterkergebied op dit forum.
    Ik zag net dat jouw versterker een 120 watter is? Als niet boven de drummer uitkomt is er wellicht toch meer loos, of je drummer eet de laatste tijd veel spinazie.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harbor Bekijk bericht
    Na 3,5 jaar op een Bugera 333 (zonder enige problemen!) te hebben gespeeld zijn de buizen toch wel aan vervanging toe.
    Waarop is dat eigenlijk gebaseerd?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harbor Bekijk bericht
    De bias klopt volgens een berekening van een 6l6 buis.
    Hoe heb je dat gemeten/berekend? En wat zijn dan je bias spanning en stroom?

    Het lijkt mij overigens ook dat er meer aan de hand is. Een 5881 scheelt wel vermogen maar volgens mij kan dat niet zoveel zijn dat je ineens niet meer boven de drums uitkomt. Als je de oude buizen terugplaatst, komt dan het volume ook weer terug?

    *edit: ook effe gegoogled, met 4 stuks 5881 moet je theoretisch dik 80 watt kunnen halen (in de praktijk rond de 65 denk ik)! Met 4 6L6GC's haal je theoretisch zo'n 120 watt (in praktijk zo'n 80 à 90). In volume zou dat weinig uitmaken, gaat alleen eerder oversturen...... nl op oorverdovend ipv van oorbloedend en instant-doof volume.....

    Heb je ook de voorbuizen vervangen? (10 tegen 1 dat dat niet nodig zou zijn). Misschien een 12ay7 of een 12at7 ergens ingestoken waar een 12ax7 hoort?
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 26 augustus 2014 om 14:14
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top