Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard Tips voor enigste gitarist in de band

    Onze tweede gitarist is weggevallen en dit schept mogelijkheden waar ik al 5j op aan het wachten ben.

    Ik zoek tips van ervaren mensen die het als enigste gitarist in een band moeten opvullen.

    -Ik ben al van plan om met twee amps te spelen en stereo effecten te gebruiken (lichte pan delay, Leslie of chorus)


    Speeltechnieken zijn ook welkom !
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  2. #2

    Standaard

    Speeltechnieken omdat je de enige gitarist bent?

    Huh???

    Luister eens naar bands met één gitarist. Technieken die je gebruikt hangen toch af van de muziek zou ik denken.

    Technieken om meerdere partijen tegelijk te spelen... zou er in een band niet aan beginnen. Solo loop ik nog wel eens wat. Maar onze drummer speelt met een click. Zo nauwkeurig krijg ik dat loopje niet. Dat zal soms toch net wat gaan verschuiven. Zou onze drummer leuk vinden. Not!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Ruben Block bv gebruikt vaak een tweede amp met een andere voicing om de indruk te geven dat er een tweede gitaar invalt. Dus A/B/Y box gebruiken lijkt mij interessant.

  4. #4

    Standaard

    Flauw, maar het is "enige".

    Ik heb eigenlijk altijd solo gespeeld, en het is i.i.g. goed om aandacht te besteden aan de dynamiek in je spel (aangezien je daar een grotere rol in gaat spelen) en om de arrangementen te heroverwegen (dingen combineren en keuzes maken op het gebied van welke partij het meeste toevoegt als je een numemr speelt dat uit verschillende partijen bestaat). Daarnaast kan een deel ingevuld worden door de bassist, die bijvoorbeeld zijn partijen wat meer opvult, of af en toe een powerchordjes speelt (al dan niet met distortion).

    Hangft natuurlijk ook erg af van wat voor muziek dat je speelt, maar ik denk dat een goede luistersessie met op het menu trio's zoals triggerfinger, Hendrix experience etc. wel eens wat goede ideeën kan opleveren. Daarnaast kunnen effecten de mogelijkheid tot variatie ook weer vergroten, en specifiek delay kan een partij sowieso groot laten klinken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B~Rock Bekijk bericht
    Flauw, maar het is "enige".

    Ik heb eigenlijk altijd solo gespeeld, en het is i.i.g. goed om aandacht te besteden aan de dynamiek in je spel (aangezien je daar een grotere rol in gaat spelen) en om de arrangementen te heroverwegen (dingen combineren en keuzes maken op het gebied van welke partij het meeste toevoegt als je een numemr speelt dat uit verschillende partijen bestaat). Daarnaast kan een deel ingevuld worden door de bassist, die bijvoorbeeld zijn partijen wat meer opvult, of af en toe een powerchordjes speelt (al dan niet met distortion).

    Hangft natuurlijk ook erg af van wat voor muziek dat je speelt, maar ik denk dat een goede luistersessie met op het menu trio's zoals triggerfinger, Hendrix experience etc. wel eens wat goede ideeën kan opleveren. Daarnaast kunnen effecten de mogelijkheid tot variatie ook weer vergroten, en specifiek delay kan een partij sowieso groot laten klinken.
    Inderdaad eens goed luisteren naar de powertrio's!

    Concrete vb:

    -Andy Summers van de Police paste zijn speelstijl aan of ontwikkelde die eigenlijk in functie van het trio maar ook het chorus effect werd bewust gebruikt imho om het aan te dikken.

    -Love Struck Baby van SRV, de bassist speelt een heerlijke 'solo' tijdens de gitaarsolo echt enorm.
    SRV speelde ook veel chordsolo's om het wat voller te maken. Zijn mega amp setup was ook oorverdovend.

    Ik zou in een cover van Sex On Fire (cheesy, I know) de ritme partij willen afwisselen met de licks wat de 2e gitarist speelt , dus misschien 2maten ritme en 2 licks..
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  6. #6

    Standaard

    delay

    30 ms en 60 ms


    met mate en smaak

    is een beetje standaard

  7. #7

    Standaard

    Je moet denk ik inderdaad wat anders gaan luisteren als je nummers wil spelen die oorspronkelijk twee of meer gitaarpartijen hebben. Ik probeer altijd de meest essentiële partij eruit te pikken. Niet per se de meest prominente, maar de partij waar het nummer echt niet zonder kan. Slag dan wel solo. Verder heb je een hoop aan een drukke bassist en dito drummer, zeker bij solo's

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.709

    Standaard

    Allereerst niet als band jezelf in eerdere formatie gaan proberen te coveren. Je hebt nu een gitarist minder... dus waarschijnlijk gewoon een iets ander geluid.

    Luisteren naar trio's die je zelf lekker vindt klinken, kan natuurlijk nooit kwaad.

    Ik zou juist ook eerst eens een paar keer proberen NIET alles te willen vullen; NIET even vol en stevig en groot proberen te klinken als met die andere gitarist erbij. Ook juist niet direct de bassist en drummer aanmoedigen om zo veel mogelijk vol te spelen, zodat je je niet zo naakt voelt als gitarist.

    Misschien even (met z'n allen) wennen aan een stukje muzikale kaalheid, daarin een beetje je draai vinden... de grotere ruimtes leren benutten.
    Dicht-plamuren kan altijd nog. Da's zelfs stiekem niet zo moeilijk.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  9. #9

    Standaard

    tip 2
    ga op zoek naar een goede pianist/keyboard speler
    is een uitdaging en aanvulling voor veel bands
    en dan heb je tenminste een echte muzikant in de band

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Allereerst niet als band jezelf in eerdere formatie gaan proberen te coveren. Je hebt nu een gitarist minder... dus waarschijnlijk gewoon een iets ander geluid.

    Luisteren naar trio's die je zelf lekker vindt klinken, kan natuurlijk nooit kwaad.

    Ik zou juist ook eerst eens een paar keer proberen NIET alles te willen vullen; NIET even vol en stevig en groot proberen te klinken als met die andere gitarist erbij. Ook juist niet direct de bassist en drummer aanmoedigen om zo veel mogelijk vol te spelen, zodat je je niet zo naakt voelt als gitarist.

    Misschien even (met z'n allen) wennen aan een stukje muzikale kaalheid, daarin een beetje je draai vinden... de grotere ruimtes leren benutten.
    Dicht-plamuren kan altijd nog. Da's zelfs stiekem niet zo moeilijk.
    Je hebt een punt! Komt misschien wat 'properder' over naar het publiek toe!
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top