Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard Ceriatone Superlead headbox bouw

    Hallo iedereen.... Even een korte intro en dan "down to business"

    Mijn naam is Adrie (36) en ben al jarenlang lid van gitaarnet maar nooit iets bijgedragen. Dus bij deze wil ik dat goedmaken ;-)

    Ik woon in Canada vanwege mijn Canadees vrouwtje! Toen ik in 2010 naar Canade emigreerde heb ik alles behalve 2 gitaren moeten verkopen.

    Na bijna 4 jaar heb ik alles weer een beetje voor elkaar en kan ik eindelijk weer tijd in mijn grootste passie steken.

    In NL had ik een Peavey 5150 (die hier overigens spot en spot goedkoop zijn) naarmate mijn muziek interesse wat gerijpt is en ik wat andere stijlen speel ging ik op zoek naar een versterker.

    Sinds Britse (Orange, Marshall) versterkers hier extreem duur zijn en ik geen Mesa/Peavey geluid zocht vond kwam ik uit op Ceriatone. Na maanden op Kijiji (Canadese Marktplaats) vond ik er een voor $600 (ongeveer 412 Euro). Omdat ik aan een budget zat was dit een koopje!!

    Het is een Superlead 100 point-to-point versterker. De toenmalige eigenaar heeft de versterker door (Nik) Ceriatone zelf in elkaar laten zetten en er zelf een cabinet voor gebouwd.

    De eigenaar was GEEN handyman om het maar zo te zeggen.

    Om een impressie te geven van deze versterker en ook het filmpje dat mij overtuigde, bekijk het volgende Youtube filmpje:

    https://www.youtube.com/watch?v=4g7x7Fy5iPY

    Eenmaal thuis begon het process om mijn versterker een nieuw jasje te geven...

    Ik zal vandaag de foto's van het process uploaden...
    Laatst gewijzigd door Aad-d-h-d; 20 augustus 2014 om 16:31

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    Toen ik de versterker ophaalde, dat bijna een hele dag duurde aangezien Canada wat groter dan Nederland is. Zag de versterker er zo uit:

    Een grenen houten doos en het chassis zat er los in en had het geen rubberen voetjes :-(

    Voorkant:



    Controls. Zoals je kunt zien heeft deze versterker een Master Volume.



    En van achteren



    Toen ik mijn huis kocht kwam mijn achtertuin met 3 gebouwtjes/schuurtjes. In een van de schuurtjes lag een hele lading hout opgeslagen en vond ik een paar platen 19mm Baltisch Berken multiplex. Ik besloot dit te gebruiken omdat het gratis was.

    Ik weet dat Marshall 13mm gebruikt dus ik moest de maten even een beetje aanpassen. Hier in Canada meten ze alles in Imperial (inches en feet) Ik ben er inmiddels aan gewend en weet niet meer beter.

    Na het selecteren van de beste platen en het op maat zagen:



    Een kleine mockup



    Na uren onderzoek en maten verzamelen en wat online help heb ik zelf een "oldskool" tekening gemaakt



    Met een lijsten makers klem kon ik perfecte 90 graden hoeken maken, deuvelen en verlijmen








  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    Terwijl dat aan het drogen is begon ik aan de voorkant



    uitgezaagd en passen





    Om de voetafdruk te zien van het chassis heb ik zwart papier genomen en het chassis omgetrokken, uitgeknipt en vastgeplakt met tape. Dit om te zien of alles netjes past. Het chassis is namelijk erg zwaar en ik wilde het niet elke keer verplaatsen.



    Forstner bitje





    Voila



    Beetje opknappen met de rasp



    Nu het frezen van de randen. Met een 3/4 inch (radius = 18mm) radius freesje ben ik aan de slag gegaan




  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    En het resultaat. Ik mis foto's van het zwart verven van the binnenkant maar dat is in de laatste foto's ook al gedaan



    Het roze spul is vuller om de ruwe randen glad te schuren





    Likkie zwarte verf



    Omdat ik het goedkoop moest houden en het halve prijs, ongeveer 15 dollar, was heb ik donkergroen vinyl gekocht en geen tolex. Achteraf gezien is het moeilijker om mee te werken omdat het zachter is en het wat meer lijm opzuigt.

    Het markeren en snijden van het vinyl



    Ik heb ook geen foto's van het frezen van de kanaaltjes voor the piping maar hier wat foto's. Ik heb een 1/8 inch freesje gebruikt in mijn dremel



    Zij aanzicht



    Toen was het wachten op een warme droge zaterdag hier in Ontario om de cab met tolex/vinyl te bekleden. Ik heb het gedaan volgens Uncle Doug's video op youtube.

    Ik heb ook geur vrije waterbasis lijm gebruikt. Het is iets moeilijker met dit soort lijm maar een stuk gezonder. Het was ook gemakkelijk van je handen en vinyl als je morst.


  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    Lijm aanbrengen



    15-20 minuten drogen voordat we plakken. Tijd voor een IJS koud biertje!!!











    De hoeken waren lastig om te doen en aangezien ik geen metalen hoekjes wil was dit frustrerend en een behoorlijke les voor mij. Ik begon aan de achterkant om het een beetje onder de knie te krijgen en je deze niet zoveel ziet.

    Een verf strip fohn helpt om de krappe hoeken en randen in plaats te kneden en een plamuurmes is ook handig. Met een deegroller alle lucht bubbels eruit gerold.

    Ik ben naar de Home Depot (Gamma/Praxis) gegaan en heb 16AWG zwart electra draad gekocht voor 5 dollar. Dit heb ik als piping gebruikt. Hier het resultaat



    De onderkant is nog niet gedaan





    Chassis er in om te passen en de voorkant ervoor. Het handvat (Marshall OEM) heb ik voor 18 dollar besteld en ook gemonteerd. Zoals je kunt zien is ook het kanaal voor de piping in de voorkant gefreest.


  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    Even niet gerelateerd tot mijn versterker maar hier ga ik deze winter (hopelijk) een gitaar bouwen. Ik heb alle gereedschap klaar staan maar moet nog veel electra aanleggen. Tijd is schaars met kinderen en een baan!



    Van het bekleden van de voorkant en achterkant heb ik helaas geen foto's. Hier foto's van mijn project. Alles paste perfect en ik moet alleen nog het raster monteren aan de achterkant. Hier een paar foto's van de versterker bovenop de JCM800.









    Ik weet dat op de foto de stekker er in zit en de versterker niet is aangesloten op de speakercab. Trust me!!! De versterker is uit!

    Volgende stap is mijn 4x12 speakercab bouwen. Hout is gezaagd en ik heb over de laatste 4 maanden de volgende speaker voor weinig weten te scoren 2 Celestion Vintage 30's en 2 G12T-75's.

    Als je vragen hebt... Let me know ;-)

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    Volgende project is dit pedaal, een 1978 Big Muff Pi Op-Amp versie fixen. Deze stompbox is bijna net zo groot als een schoenendoos en net zo oud als dat ik ben!





    EH1322 serial met de 13777 pots dateert dit pedaal naar 1978




  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Mooi werk. Ik heb zelf hier een kasje staan en een stuk tolex , zie er nog een beetje tegenaan.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    3 januari 2005
    Locatie
    Courtice
    Berichten
    59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Mooi werk. Ik heb zelf hier een kasje staan en een stuk tolex , zie er nog een beetje tegenaan.
    Ik heb een hoop gehad aan deze video's

    http://youtu.be/cxcLri3yn8Q

    en deel 2

    http://youtu.be/qI8PTa4FieM

    Met het verlijmen en alles heb ik er een hele middag over gedaan. Als je langzaam en secuur te werk gaat dan is het niet zo heel moeilijk.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Dank , ik zal ze goed bestuderen ,twijfel nog over de methode , 2 delen ,4 delen,.......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top