Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Blackstar ID Core 10 vs Yamaha THR10

    Ik heb een Blackstar ID Core 10 gekocht voor laag volume oefenen bij de computer. Het versterkertje ziet er aantrekkelijk uit, ook qua opties en kost maar 99,- euro.

    Nou heb ik al een Yamaha THR10 en dus ga je onwillekeurig vergelijken.. Ik zou zeggen dat de versterkers qua opties erg veel op elkaar lijken. Beide zijn 2x5W modelling combo’s met een beperkt aantal versterkermodellen (6), en effecten en delay/reverb opties. Ze dekken de meeste standaard gitaargeluiden (clean, crunch, distortion) af en bevatten de meest gangbare effecten en reverb en delay-opties. Beide zijn aan te sluiten op de computer en kunnen dan geconfigureerd worden op de computer en daarbij als recording-interface dienen. Beide hebben een on-board tuner en kunnen presets opslaan, naast een handmatige instelmodus voor versterkermodellen en effecten. Beide hebben een aux-in en koptelefoonuit. Er zijn echter een paar belangrijke verschillen:

    Prijs. De Yamaha kost 299,- en de Blackstar 99,-.
    Vormgeving. De Yamaha heeft een aparte vintage broodrooster/kachel-look die hip oogt in elke huiskamer en de Blackstar is een meer traditionele, zwarte kast.
    Batterijen. De Yamaha is op batterijen te gebruiken, de Blackstar niet.
    Relatieve volume. Bij de Yamaha kun je op de versterker de sterkte van het signaal van de gitaar en de muziek waar je mee mee wilt spelen eenvoudig regelen met twee knoppen. Bij de Blackstar moet je dat op de bron doen, bijvoorbeeld op de gitaar of de mp3-speler/computer.
    Geluidskwaliteit. De Blackstar klinkt donkerder en minder dynamisch. Het lijkt net of de AD-DA conversie het met een veel lagere bitdiepte en sampling frequentie moet doen. De Yamaha klinkt meer hifi, de Blackstar veel korreliger. Met de Yamaha is het alsof je altijd een set verse snaren op je gitaar hebt, met de Blackstar klinkt het alsof je een oudere set snaren op je gitaar hebt. In verhouding tot de Yamaha dan! Ook heeft Yamaha het voor elkaar gekregen om uit een kleiner kastje toch meer laag te toveren. De Blackstar heeft op de lage E en de noten die daar vlak boven zitten praktisch alleen maar boventonen. Het kleine kastje en de kleine speakers hebben duidelijk moeite met de weergave van de laagste frequenties. Ook met de software kun je de bass niet zo ver opregelen dat het in de buurt komt.

    De achterblijvende geluidskwaliteit vind ik het grootste bezwaar tegen de Blackstar ten opzichte van de Yamaha. Toch kan ik hem aanraden, want alleen in de directe vergelijking met de Yamaha blijft de geluidskwaliteit achter. De geluidskwaliteit is voor een oefenvesterkertje best goed en je spaart wel 200,- euro uit. Voor de prijs van de Yamaha koop je drie Blackstars, dus de prijs-kwaliteitverhouding is bij de Blackstar heel erg in orde. De Blackstar ID Core 10 is een leuk, veelzijdig, eenvoudig te bedienen oefenversterkertje waar je veel plezier aan kunt beleven. Heb je wat extra euro's te spenderen en wil je die 200,- euro voor die extra geluidskwaliteit betalen, koop dan de Yamaha, die straalt met dat beteregeluid en de vormgeving toch iets meer kwaliteit uit. Of dat voor jou 200 euro waard is moet je zelf beoordelen. Probeer ze een naast elkaar in de winkel.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Mooie review. Ik ken de blackstar niet, maar ik kan iedereen de thr aanraden, zowel de 5 als de 10 watt. De beste modelling amp die ik heb gehoord, ideale oefenversterker voor thuis.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb de thr10x en de id core 40 (eur 200) en daarnaast is de thr geen concurrentie, de core heeft (mits je hem wel op de grond zet en niet op een standaard) veel meer laag in het geluid en vanuit alle hoeken blijft het geluid overeind (met de thr voornamelijk recht voor de amp) wat nog wel beter is is het muziek geluid over de THR, over de core verzuipt je mp3 geluid een beetje
    life sucks and then you die

  4. #4

    Standaard

    De ID Core 40 heeft een grotere kast en 2 grotere speakers en heeft daardoor in ieder geval een veel voller geluid dan de ID Core 10 en ook de THR10.
    Wat de mp3 betreft. Ik denk dat de Yamaha echt een klasse betere digitale techniek aan boord heeft. Betere modelling en betere classD-versterker er achter.
    Dus jouw bevindingen verbazen me niet.

  5. #5

    Standaard

    Update.

    Na een weekje gebruik. Goed volume om mee te spelen met andere audio (computer, stereo). Gebrek aan laag op de laagste noten is jammer, maar zorgt wel voor minder doorklinken naar andere huisgenoeten. Geluid is alleszins OK. Keuzemogelijkheden voor versterkermodellen, effecten, delay en reverb volstaat volkomen voor alle normale muzieksoorten.
    De wysiwyg-modus werkt prima voor het samenstellen van een specifieke sound. Het kunnen opslaan van presets is ook erg handig (wel aanwezig op de THR10, niet op de THR5).
    En een tegenvallerdje: de ingebouwde tuner mist net een klein beetje nauwkeurigheid.

    Voor 99,- een goede aanschaf. Inmiddels zijn bij mij alle kleine buizenbakkies de deur uit. Voor een kleine oefenversterker zou ik veel mensen dit ding adviseren ipv een on-trick-buizen-pony.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top